Annons

Har min 20D gett upp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har haft en 20D som i många år har fungerat fint men nu verkar ljusmätningsfunktionen havererat.

När jag skulle ta ett kort började exponeringen blinka på 30'' 4.5. Jag har testat följande:
Tagit ut båda batterierna.
Testat olika objektiv.
Uppgraderat firmwaren.
Inget av ovanstående har hjälpt.

Kör jag helt manuellt så går det att ta bilder.

Är det någon som har tips eller har råkat ut för samma problem, har jag kommit åt någon konstig inställning?

Antar att det inte är någon större vits att lämna in den för lagning...
 
låter onekligen som en trasig ljusmätare. men kameran har väl histogram så den duger väl ändå att fota M med?
 
Händer detta i P och Av läge? Om du ställer in typ 1/60 sekund i Tv läge och tar ut kameran i säg solsken med ISO 100, vad händer?
 
Rengjort?

Hej!

Jag har haft en 20D som i många år har fungerat fint men nu verkar ljusmätningsfunktionen havererat.

När jag skulle ta ett kort började exponeringen blinka på 30'' 4.5. Jag har testat följande:
Tagit ut båda batterierna.
Testat olika objektiv.
Uppgraderat firmwaren.
Inget av ovanstående har hjälpt.

Kör jag helt manuellt så går det att ta bilder.

Är det någon som har tips eller har råkat ut för samma problem, har jag kommit åt någon konstig inställning?

Antar att det inte är någon större vits att lämna in den för lagning...
Vet inte hur det är i detta fallet men ibland när det är konstigheter brukar det hjälpa att rengjöra kontakterna på objektiv, konvertar ock kamera hus. Tops och t-sprit funkar bra och är billigt!. Brukar också ge skillnad när man tycker AF segar mer än vanligt!!!
 
Rengöring av Kontakter.

Vet inte hur det är i detta fallet men ibland när det är konstigheter brukar det hjälpa att rengjöra kontakterna på objektiv, konvertar ock kamera hus. Tops och t-sprit funkar bra och är billigt!. Brukar också ge skillnad när man tycker AF segar mer än vanligt!!!





När det gäller rengöring av kontakterna så går det bra med en bit Sudgummi och bara
Gnugga lit försiktigt så att kontakterna blir rena. Se bara till att där inte kommer in rester i
Glugg eller Hus.
Mvh Jan.
 
Funkar ibland!

När det gäller rengöring av kontakterna så går det bra med en bit Sudgummi och bara
Gnugga lit försiktigt så att kontakterna blir rena. Se bara till att där inte kommer in rester i
Glugg eller Hus.
Mvh Jan.

Bra tips, men ibland funkar det faktiskt bättre med våtmetoden! MAO prova först sudgummi sedan T-doja!
 
Jag provade att göra rent kontakterna enligt beskrivningarna ovan men felet kvarstår.

Problemet märks i alla lägen utom M. Ställer jag in en slutartid i Tv-läget så blinkar objektivets minsta bländartal t.ex. 4.5. D.v.s. den beter sig som att objektivlocket sitter kvar.

Kameran går ju att använda manuellt men det är ju inte lika smidigt.

Nu har jag ju i alla fall en bra anledning till att köpa en ny kamera i fall det dyker upp en uppdaterad 5d variant under hösten/vintern.
 
Senast ändrad:
Hmm, lika oväntat som problemet dök upp lika oväntat verkar det ha löst sig. Efter att inte ha fungerat på flera veckor så började ljusmätaren plötsligt fungera igen och har nu gått i flera dagar! Var väl förmodligen något glapp eller smuts som plötsligt flyttade på sig?
 
Jag hade exakt samma problem med min 20D. Ljusmättningen slutade fungera efter 2-3 dagar i ganska luftfuktig miljö uppe i bergen. Enda lösningen var att köra manuellt.

Några dagar senare när vi kom ner och till lite varmare klimat så började den fungera igen. Den har inte strulat sen dess (det hände för 2 år sedan).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.