Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har kameran svårare att hitta

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
skärpan med autofokus om den är inställd på A än om den är inställd på auto? Jag upptäckte att det nästintill var omöjligt att hitta skärpan för kameran, en D70s när jag svepte den runt i rummet. När den var inställd på auto funkade det direkt.

Tommy
 
Det har jag mycket svårt att tro.

Autofokus mekanismem har ingen koppling till programvalet. Skulle möjligtvis vara att Auto väljer vilken fokuspunkt som är intressant.
 
Det låter inte bra. Antingen har något gått sönder i kameran eller så har jag kommit åt någon knapp/inställning, vad nu det skulle vara.

TT
 
Fokuspunkt väljs automatiskt i autoläget, oberoende av dina inställningar i övrigt. I A-läget får du välja hur du vill ha det. En klassisker om den inte hittar fokus är att du råkat välja nån av de yttre fokuspunkterna med pilknapparna på baksidan utan att tänka på det (om du nu har manuellt val aktiverat).
 
Nix. Tyvärr är det inte så. Den är inställd på mitten. Jag får nog gå ner till kameraaffären med den. Den är bara 6 månader gammal.

TT
 
Senast ändrad:
Har du den inställd på auto så söker väl systemet ett kontrastrikt föremål, har du provat att sätta fokus i A läget med den mittre punkten på samma föremål som kameran valde i auto ?

Sätter den inte fokus lika snabbt då så är det något fel, annars inte.

/kent.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.