Annons

Har köpt macrofilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Delafina

Medlem
till min nikon D60 med ett DX AF-S Nikkor 18-55 mm 1:3.5-5.6G objektiv.

Det är ett filterset om fyra filter: Close-Up +1, Close-Up+2, Close-Up+4 och en Macro Lens

+1, +2 och +4 funkade bra. Men när jag satte på Macro Lens så blev allt bara jättesuddigt och kameran kunde inte focusera på något överhuvudtaget....

Varför?

Jag är ju helt novis när det gäller såna här saker och hade hoppats på att kunna ta lite skarpare närmre bilder, men det funkar kanske inte med mitt objektiv?

Någon som har lust att upplysa en kunskapstörstande amatör? :eek:)
 
Börja med att ställa om till manuell fokus och testa om du hittar fokus. Testa jättenära motivet också. Ljussvag optik brukar få svårt att fokusera om man sätter på konvertrar e.d., så det kan bero på att AF inte klarar av situationen.
 
Tack för tipset, jag provade att gå riktigt nära precis som du skrev och då tog kameran åtminstone bilder, men jag fick inte till någon höjdarskärpa hur jag än försökte. Jag får helt enkelt fortsätta prova mig fram vid vilka tillfällen macro lensen går att använda till just min kamera.

Tack för ditt svar!
Mvh
 
Inte för att göra dig besviken, men macrolinser brukar ge ett rätt mediokert resultat. Framförallt är kantoskärpan markant.
För att du skall få något sånär resultat krävs stativ.
 
Det finns som med allt annat bra och dåliga macrolinser, har själv prövat dessa linser som kommer i kit med 4 st och dom funkar knappt tycker jag, däremot har jag en hoya hmc lins som funkar mkt bra på mitt fasta 50mm men mindre bra på en zoom.

Tror att för bästa resultat så ska man satsa på nikon/canon linser men dom kostar typ 1000 :- för en lins, men har man många objektiv med tex 52mm filtergänga kan det ju vara värt det om man vill komma lite närmare då det är så enkelt å bara skruva på ett filter :)
 
Ett annat lite bättre alternativ till närbildslinser är mellanringar. Det är bara ett/flera rör som du monterar mellan huset och objektivet. Det som händer då är att närgränsen blir kortare, och motivet avbildas större eftersom att det kommer närmare objektivet.

Fungerar bäst med brännvidder mellan 50-80mm ungefär. Har du kortare brännvidd kan närgränsen hamna mitt i objektivet, och då blir det ju lite svårt =), och har du längre måste du ha så många mellanringar (klumpigt och dyrt) för att få bra effekt.

Har kört med mellanringar på ett ef28-105/3,5-4,5, som är ganska medelmåttigt optiskt sett, men det blir helt godkännt resultat. Finns bilder på min profil som är tagna med denna kombo.

Det finns set med 3ringar för ca 1000kr, och dom brukar säljas ganska billigt om du kollar i annonserna här.
Det är ingen större skillnad på dyra och billiga ringar, och optikskt är det INGEN skillnad alls då dom inte innehåller något glas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.