Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har Jag Köpt Skräp För Penagarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

kimj

Ny medlem
Köpte en Canon EOS400D och hade tidigare en Nikon D70. Nu har jag upptäckt att om jag fotar med blixt så kan man ta en bild sen står det busy i displayen 5 sek innan man kan ta en ny bild och blixten är redo. Va fan är det om? På Nikonen var det minsann bara att fota på?
Är det fel på grejorna eller är dom så där slöa?

Detta är inte det normala. Med min 400D kan jag ta nästa bild snudd på omedelbart.

Har du problemet bara vid blixtfoto?

Batteriet är laddat?

Mvh
Anders

Min fru kör på en 400D och den beter sig likadant. Det är speciellt när man laddar ur blixten mycket. Mörka omgivningar och låga iso som kräver mycket blixt. Kitobjektivet är ju inte så ljusstarkt heller.

fast 5 sekunder vet jag inte om det tar förstås.... max 2 eller ibland 3 kanske...

Är batteriet fräscht?

Mvh /Peter

Detta inträffar normalt sett bara om du tar några blixtbilder efter varandra, speciellt då om det är på längre avstånd, liten bländare och låg ISO. Då får blixten jobba hårt (kraftigt ljus), varvid den riskerar att bli överhettad i sitt lilla bo. Canons kameror varnar för detta, och blockerar blixten så den ska hinna svalna lite. Prova att gå närmare, öppna bländaren eller öka ISO.

Att blixten har laddats upp igen visas genom att blixtsymbolen visas i sökaren.

hansen2 skrev:
Den inbyggda blixten är att betrakta som en nödblixt, blir samma skitljus som med en kompaktkamera.

/Johan

Må så vara men ganska off-topic här.

Problem är enligt trådskaparen att kameran är "busy" i 5 sekunder efter en blixbild.

Jag grunnar lite på om "busy" verkligen kommer upp när blixten laddas? Brukar inte "busy" visas när kameran skriver bilderna till kortet?

Kim, fotar du i RAW eller JPG? Har du aktiverat någon extra brusreducering i menyerna?

Mvh
Anders

Jag har en 400D. Jag vet hur den fungerar.
Den som vill se busy i displayen behöver bara poppa upp blixten och köra serietagningar på mellanstora JPEG en stund. Då är det inte överföringen till Cf som bromsar, men efter en liten stund visas busy i alla fall. Fäll sen ner blixten och gör om testet, så ser ni skillnaden.

Nä gubbar; lugn...

Kim är borta; kollar nog manual och brusredusering.
"Skräp" är relativt; jag undrar på om inte kamran är bättre enn användraren........
Vilket skräp.......

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar