Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har jag gjort rätt eller fel? Har jag valt rätt gluggar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Nu skiljs jag från min älskade Tamron 90/2.8. Jag har sålt den i förhoppningen att jag kan göra mer med en Nikon PC 85/2.8 Har ni bilder eller erfarenheter av denna glugg.

Jag skaffar mig en Nikon AF-S 70-200/2.8 ED IF VR, utöver mina fasta gluggar. Finns det någon som kört med denna glugg? Vad har ni haft för nytta av VR?

VR är säkert bra på ålderns höst, men inte är du där än eller?? ;)

-De jag pratat med om det objektivet (70-200) är att det är riktigt bra och att alla som köpt det är nöjda och glada, tror du gjort ett bra val.

Klart du gjort rätt.

Jag skulle tippa på att du antagligen känner dig vilse i början, sedan efterhand kommer känna det praktiska att kunna ta frihandsbilder på 1/30 och 1/60 med 70-200at.

Och rätt var det är ser du bara möjligheter genom lek med skärpeplan och shiftfunktioner, etc.

Nä, du har gjort helt fel. Din tid som fotgraf är slut och du får ägna dig åt något annat, dokusåpor kanske?

:)))))))))))

/Johan, vaknat alldeles för tidigt

Arleklint skrev:
Nu skiljs jag från min älskade Tamron 90/2.8. Jag har sålt den i förhoppningen att jag kan göra mer med en Nikon PC 85/2.8 Har ni bilder eller erfarenheter av denna glugg.

Jag skaffar mig en Nikon AF-S 70-200/2.8 ED IF VR, utöver mina fasta gluggar. Finns det någon som kört med denna glugg? Vad har ni haft för nytta av VR?
Nikon PC 85/2.8 är en kul glugg men jag tror inte jag skulle vilja byta ut macroobjektivet utan isåfall ha pc som ett komplement. Nikon AF-S 70-200/2.8 ED IF VR kommer du att bli mycket nöjd med, skarpt och fint. Jag har haft 80-400 vr, och just vr funktionen är underbar men inte gluggen som sådan, dålig skärpa i 400 läget så den sålde jag igen och skaffade istället Sigma EX 100-300/4,0 HSM som är otroligt skarpt och välbyggt. Jag tror säkert att du kommer att sakna ditt macro med tiden. ( tänk även på att med PC måste du mäta ljuset manuellt vid varje tillfälle )

Senast ändrad:
Åttiofemman med tilt och shift är mitt drömobjektiv, men jag skulle inte heller ha sålt makrot till förmån för det.

Makronittian har ett brett användningsområde för porträtt och resor där man varken vill ha vikten från 70-200 eller den manuella nedbländningen från PC-85.

Grattis!

Jag har ägt en sådan glugg, tyvärr inte längre.

Det är en synnerligen bra glugg. Känslan i fokuseringsringen är himmelsk, mycket bättre än AFS och även de AI gluggar jag använt. Leica känsla kort och gott. Den går ned till skala 1:2. Ett tips, jag modifierade objektivet för att passa till naturfoto. Jag ville tilta och skifta i samma led. Det var busenkelt, bara skruva bort baksidan på gluggen och vrida 90 grader. Se bara till att att kabelhärvan till kontakterna i bajonetten hamnar rätt. Detta tog inte ens 5 minuter att göra.

Det som är lite ovant är att kameran inte bländar ned objektivet automatiskt. Med andra ord så skall man mäta ljuset, räkna rätt ut exponeringstid, blända ned. Blir ej helt rätt om du mäter ljuset nedbländat (Nikon rekommenderar inte detta heller). Detta beror på att Nikon har en mekaniskt kopplad bländare. Detta kändes lite besvärligt på något vis.

Jag glömde att kommentera din andra tunga investering, AFS 70-200/2.8 VR, VR=Väldigt Rolig ;-). Jag har erfarenheter av både AF 80-200/2.8 och AFS 80-200/2.8, men 70-200 tycker jag är bäst. VR ger dig möjligheter att ta ytterligare bilder som annars kanske skulle vara omöjliga eller väldigt krångliga att ta. Och VR funkar bra. Dock så slår jag alltid av den vid stativfotografering. Detta är mitt mest använda objektiv både vid anlog som digital fotografering.

Jag har för jättelänge sedan ägt ett tamron 90mm makro, den är bra, men inte vid närgränsen. Här ser man en STOR skillnad om man jämför med t.ex Zeiss makro objektiven för Contax. Janne var inte ledsen för ditt Tamron makro, du har köpt ett bättre makro objektiv, PC 85:an, trots att det bara går till 1:2.

Visst kan det vara så som några skriver att jag kommer sakna mitt Tamron, men samtidigt så vill jag på något sätt, i någon mån, begränsa antalet objektiv. Och lite grann är det nog också så att PC 85 kan uppmuntra till en lugnare fotografering. Framtiden får visa.

Julen kom tidigt till det Arleklintska residenset i år verkar det... 70-200 verkar ju vara en blöt, men oomkullrunkelig dröm enligt alla recensioner jag har sett! Har man Nikon och ska ha EN zoom är det nog den man ska ha.

Brejdol skrev:
Julen kom tidigt till det Arleklintska residenset i år verkar det... 70-200 verkar ju vara en blöt, men oomkullrunkelig dröm enligt alla recensioner jag har sett! Har man Nikon och ska ha EN zoom är det nog den man ska ha.

Ja, den verkar vara en våt dröm.

Kollade lite snabbt och det visar sig att den är nästan 2000 kr dyrare än Canons motsvarighet.

Canon e ett mer ekonomiskt alternativ :)

/Johan

Du har gjort fel! Alltså att du sålde ditt tamron. Varför gjorde du det? Inte för att finansiera de andra objektiven eftersom dom kostar 37666 kr (på cyber) medan ett tamron bara kostar 4135. Dina nya objektiv är suveräna, men du kommer att sakna ditt tamron om du ska ta tex insektsmakro på frihand. Så köp tillbaka ditt tamron!!

hehe, nej nu är det nya makrobilder som gäller. Mer genomtänkta bilder. Bilder som jag tror mig väl kunna göra med PC 85:an.

Nej jag sålde det inte för att finansiera det andra. Jag sålde det för att jag bara kan koncentrera mig på en sak i taget. Jag vill inte splittras mellan två macrogluggar.

klart grabben ska ha en Nikon AF-S 70-200/2.8 ED IF VR

Köpte själv denna för två månader sedan (från B&H). Men då jag även tidigare hade tittat på 80-400 med VR, slog jag samtidigt till med TC-17E II, denna ger då på 80-200 en maximal bränvidd på 340mm med f. 4.8 (över hella omfånget)!
VR är MAGISKT, då man inte kan uppleva "active" -läget i en hellikopter, får han se till att skaka kameran för att "simulara" detta och bilden stannar till i sökaren... fett bra ;o
Sedan att AF är grymt snabb, gör den optimal till action foto!

Köp, du kommer inte att ångra dig!

Den ligger på posten nånstans, hoppas hämta den i morrn så helgen blir räddad. Dock får man väl tänka på att damen inte skall bli svartsjuk ;)

Ja, den gluggen tror jag hägrar mest, men tyvärr får jag vänta på den. Scandinavian har den ju som beställningsvara :(

Jag lovar ni skall få se kul macro när jag övat in mig på denna lite speciella glugg. Jag tror att den kommer kräva lite övning för att hantera.

Dåså, då har du nog svartsjukan under kontroll.

(Avundsjuka fotosidanmedlemmar däremot, kan vara en helt annan femma ;) :).)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar