Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har jag gjort bort mig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tog modet till mig och började pilla, det var faktiskt enklare än vad jag trodde. Räckte med en lite nål för att pilla upp spärren, sen gick det jätteenkelt att plocka ut allt. Jag ögnade mattskivan när den var bortplockad mot ett starkt ljus, kunde inte hitta några repor eller dylikt, men en massa smuts. Finns det någon vätska eller liknande man ska rengöra den med? För nu när jag vet hur man får ut skiten så kan jag ju testa att rengöra först till att börja med. Det var heller inga problem att få i skivan igen, tricket var att ha kameran upp och ned, så trillade den nästan på plats direkt.

sök på:

www.cyberphoto.se
www.kaffebrus.com

där finns all info.

De produkter som finns där är anpassat för kameror.

Tack! Har hört en hel del bra om Rocket Air blower, så den blir det nog att införskaffa. Men finns det någon vätska man vågar använda på mattskivan?

De enda mattskivor som jag fixat har haft damm som man kunnat blåsa bort. I samtliga fall där någon pillrat på dem har det resulterat i permanenta skador, som aldrig gått att ta bort.

Funderar på om det kanske är lika bra att köpa en ny skiva, dom kostar trots allt inte så mycket. Men finns det något smidigare sätt på en 450D att byta skiva, eller måste man gå via objektiv-hålet? För det är väldigt svårt att gå det hållet utan att röra skivan onödigt mycket tycker jag.

På kameror utan utbytbar sökare, och sådana finns nog inte längre, är det genom fattningen man byter sökarskiva. Men på en 450D är det alltså inte tänkt att användaren ska byta skiva. Däremot på en 40D, exempelvis.

På kameror utan utbytbar sökare, och sådana finns nog inte längre, är det genom fattningen man byter sökarskiva. Men på en 450D är det alltså inte tänkt att användaren ska byta skiva. Däremot på en 40D, exempelvis.

Okej, det kändes dock väldigt lätt att göra själv. Byter du såna i ditt arbete? (läste att du bytt några såna i inlägget ovanför) I så fall, vet du kanske vad det kostar att köpa en ny, och få den insatt?

Senast ändrad:
...Men jag kan förstås ha fel...

Japp, nu är det officiellt: jag hade fel.

Jag hittar i alla fall inga referenser någonstans till hur man själv kan byta mattskiva på en 450D. I produktbroschyren till 450D finns inte ens utbytbara mattskivor med som tillval (vilket det gör till exempelvis 40D). Sorry, men det är nog billigast och enklast att ta med kameran till verkstad trots allt.

Edit: Jonas Svensson här under är för övrigt en mycket bättre Googlare än jag.

Senast ändrad:
Nej, det är ju just det. Det svåra är att sätta tillbaka det utan att pilla för mycket på skivan. Men om det finns något speciellt verktyg för det, så är det lugna puckar.

På sidan som refereras till ovan kan man alltså se hur det går till på en kamera som det inte är meningen att användaren ska byta skivan på.

På en 40D är det betydligt enklare, då man har gjort spärren till mattskivans hållare enkelt åtkomlig. Dessutom är den upphängd i gångjärn, så att den inte trillar ut, utan bara svänger ner och elegant "presenterar" den mattskiva som finns i kameran.

mm, man märker ju att en användare inte ska in just där och pilla. Men jag gillar att pilla med sånt. Men man märker också att det skulle behövas ett verktyg för det, och då kanske det trots allt är billigare att lämna in.

Du är ju en människa (?). På verkstaden har de också människor.

Skillnaden är att på verkstaden har de passande verktyg, kan man åtminstone hoppas. När jag ställs inför sådana här problem ser jag det genast som en god anledning att köpa lite fler passande verktyg till min egen verkstad.

Säger jag som idag exempelvis inte utan framgång har opererat en bilstereo som led av flera olika krämpor. De är rätt pillriga, de också.

Hade jag bara tur?

Hej,

när jag för ca sex månader sedan skulle byta mattskiva på min Canon 5D råkade jag fixa ett litet märke på den mattskiva som jag skulle byta ut. På vinst och förlust (jag hade ju en ny mattskiva) prövade jag att göra ren mattskivan med lite YES diskmedel i ljummet vatten. Försökte sedan skaka av de mesta av vattendropparna och lät mattskivan sedan att torka av sig själv.

Kanske hade jag bara tur men inte ett spår av tidigare märken fanns kvar. Som så många andra förslag på rengöring mm på detta forum så bör man vara införstådd med att det kanske bara blir värre och därför bör lämna in kameran på auktoriserad service....... men som sagt för mig fungerade ovan rengöring bra.

Mvh // Larsa

Är man det absolut minsta osäker (vilket skribenten verkar vara) och hittar man inte nog bra instruktioner bör man nog lägga ner.

Det kan nog bli billigare än att "try and error" och förstöra mer än laga.

Det är min reflektion av det hela

Leif..

LÄMNA IN kameran :)

(jag vet att man måste fråga för att få svar men i detta fall är det bäst att låta en auktoriserad kameraverkstad fixa felet)

Jag har bytt mattskiva på min 350D flera gånger (den har samma konstruktion som din kamera) helt utan problem, det ÄR dock lite pilligt på dessa hus och mycket enklare på 40D, men så svårt är det inte.

Rengöring av skivor har jag också på vinst och förlust använt YES,varmt vatten och blåst tort med bälgen - blev som ny. Rekomenderas inte, men funngerade för mig iaf. Fråga bara inte varför jag behövde göra rent skivan.......

Ett tips bara - var rädd om hållaren, den är känslig och mycket tunn - är du inte van med finmeck så överlåt jobbet till något med mer erfarenet. Det är enklare att byta skivan än att löda 0402....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar