Annons

Har jag fattat Crimson rätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

TovaLundin

Medlem
Jag ska skicka in bilder till Crimson för första gången. Vad jag har förstått så behöver jag inte använda deras färgprofil utan jag kan bara skicka in bilderna som de är, trots att jag har bearbetat dem?
 
Hej Tova

Förhoppningvis så har du en kalibrerad monitor annars så kommer bilderna inte att bli som du har tänkt från labbet.

Själv så hadde jag rätt stora problem med detta och jag köpte en monitor kalibrerare GretagMacBeth eye-one Display II som kostande nästan lika mycket som moniorn men efter det så fick jag bra resultat.

Själv så tycker jag dom är rätt dyra men jag var rätt arg att inte få det resultatet som jag ville ha.

Ett råd är att man köpa en sådan kalibrator ihop med en kompis för man behöver inte ofta kalibrera montitorn varje dag.

Mvh
Fredrik
 
Mmm

Profilen från Crimson är bara en betraktningsprofil. Se till att din (adobe1998 t.ex) ICC-profil är inbäddad i bilderna som du skickar så är det lungt. Sen har det ju med att göra hur bra din skärm är kalibrerad också. Har en apple cinema som är kalibrerad med Eye One och det blir bra.

/ Mange
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.