Har inte haft min kamera mer än en knapp månad men jag är rädd att jag har förstört sensorn på den.
Det började med att jag fick skit i sökaren samt något enstaka dammkorn på sensorn. Var inne och köpte ett rengöringskit i en fotobutik som jag sa att jag skulle ha till att rengöra min sytemkamera invändigt. Det medföljde bl.a en borste med blåsbälg eller vad man kan kalla det. Väldigt mjuk iaf, så jag fällde upp spegeln och började försiktigt borsta och blåsa samtidigt. Nu ser det ut som en massa streck på sensorn efter borsten, inte direkt som repor utan mer gnidmärken så att säga. Har jag sabbat den tro? Ska jag försöka rengöra med nått annat eller ska jag ge fan i det och skicka in den till Nikon? Det följde med en vätska också i kitet men den vågar jag inte använda.
Är halvt knäckt nu så jag hoppas på hjälp.
I bästa fall enbart tillfört damm och skräp på sensorns som verkstaden kan ta bort. I sämsta fall är det en skada på glasskivan, som extraknäcker som lågpassfilter för att ta bort oönskade våglängder i ljuset eller minska moarébildningar vilken är placerad framför sensorn.Gissar att den reparationen kostar ca 3000:- att genomföra.
Rengöringssatsen du köpte är sannolikt avsedd att göra ren kameror i allmänhet invänligt, förutom själva sensorn.
Jag skulle gissa att det fanns fett eller lim kvar i borsten sen tillverkningen. Det finns en uppsjö trådar om sensorrengöring här på sidan och andra ställen men du kan givetvis skicka in kameran också om du vill vara på säkra sidan. En rengöring borde knappast kosta mer än några hundringar.
Jag tror inte du har repat skyddsglaset framför sensorn om du inte haft enorm otur.
Tvivlar starkt på att man kan repa glaset/lågpassfilter men en mjuk borste. Testa Eclips sensorrengöringskit med vätska och pads. Kan vara bra att ha för framtida rengöringar också så slipper du vara utan kamera varje gång den behöver göras rent.
Tack för alla svar det lugnar ner en verkligen.
Har visat kameran för mina två morbröder som hållit på en del med foto och dom tyckte inte att det såg ut som repor heller. Snarare fett eller något från borsten(som Per nämnde).
Kan man rengöra med en bomullstopp och T-Röd för att se om dom försvinner? Eller det är risk att T-Röd förstör sensorn? Brukar använda det till att rengöra elektronik eftersom det dunstar fort. Om inte annat så får jag beställa ett rengöringskit som är till för just rengöring av sensorn, det är väl som Roland nämnde att det jag köpte var nog mer för att rengöra spegel och mattskiva kanske, tycker dock att dom i affären skulle informerat men men.
Mitt dumma nöt kunne ju tittat i bruksanvisningen också för där står klart och tydligt att man inte ska använda en blåsborste, så jag för skylla mig själv också.
Vill inte vara dryg men tycker du inte själv att du är färdig med rengöring på egen hand?? Skall du nu byta ut fett eller vad det än var mot bitrex(kräkmedlet i T-sprit). Det blir kvar som en hinna om du använder T-sprit. Det är lösligt i vatten - det är så man gör rent glansplåtar - men vad skall du reparera med sedan, efter vattenskadorna?
Grundtips: Lämna in för rengöring!
Lycka till!!
Us
Jag förstår din oro, men du behöver inte vara orolig, det är näst intill omöjligt att repa sensorns skyddsglas. Du skulle i praktiken kunna gnugga med vanligt hushållspapper utan att orsaka någon skada.
Fett från borsten som har avlagrats på glasskivan är ganska enkelt att ta bort med särskilda för användningsområdet anpassade produkter (t ex Eclipse). Jag skulle kraftigt avråda dig ifrån att använda T-röd, det är inte ren alkohol och kommer att efterlämna ganska fula märken av restprodukter när etanolet avdunstar. Testa på ett UV-filter så får du se.
Det enklaste är att lämna in kameran för rengöring. Det kostar ett par hundralappar och du blir i värsta fall av med kameran i ett par veckor. Se det som en läropeng.
Ja, ni har nog rätt.
Jag skickar in den för rengöring, dom lär väl undra på Nikon vad jag har pysslat med, men det får det vara värt.
Det man lär sig mest av här i livet gör antingen ont eller kostar pengar.
Tack igen för alla svar.
Använd grejer som är avsedda för rengöring om du ska göra det själv. Digipads och specialvätska kostar en slant men det är värt varenda krona. Det är bara att göra som det står i beskrivningen och inte hitta på egna specialare så fixar det sig.
Nu vet jag inte vad som står i din manual - Men i min manual står det att man endast skall använda blåsborste.
Oavsett om någon har hänvisat till ett hundratals trådar hur man rengör kameran själv, så skall man inte tro allt man läser på nätet.
Människor som skriver hur otroligt lätt och billigt att rengöra sin kamera själv generaliserar otroligt. Man utgår från att alla människor kan hantera allt ifrån hemmasnickrade penslar till scotch magic tape med samma finmotoriska precision. Man utgår även från att alla kameror tåler samma behandling som deras egen och att all smuts är av samma karaktär.
Nu är världen inte så enkel och goda råd är många gånger dyra råd - Dom enda som tjänar på dessa tips som sprids på nätet är reperationsverkstäderna.
Om du är aktsam när du bytar glugg - Dvs undviker att stå i dammiga miljöer, mitt i bitande vind osv så klarar man sig undan det mesta av sensorsmutsen. Småsaker kan man klona bort i PS och sen kan man lämna in kameran på en rejäl vårstädning en gång om året.
Själv skulle jag aldrig sticka in något mindre än min knytnäve i mitt kamerahus.
Blanda inte in fler kockar i soppan - Lämna in kameran, det tjänar du på i slutändan.
Jag gjorde ett sista försök trots avrådan med tanke på att nån sa att man inte repade sensorn så lätt.
Jag tog en mikrofiberduk och putsade lätt och alla märken försvann hur lätt som helst. Inga repor, klara bilder så när som på två-tre små dammkorn som syns om jag fotar en klar himmel.
Ska skicka in den så småningom ändå för rengöring men nu är det ingen panik. Nu är det mest skiten i sökaren jag stör mig på.
Ja, det var kanske lite dumt men jag tog en chans som gick hem denna gången.
Tack för tipset, jag tar till mig det.
Innan jag lärt mig mer så överlåter jag framtida service åt kunnigt folk.
MclarenII skrev: Jag gjorde ett sista försök trots avrådan med tanke på att nån sa att man inte repade sensorn så lätt.
Jag tog en mikrofiberduk och putsade lätt och alla märken försvann hur lätt som helst. Inga repor, klara bilder så när som på två-tre små dammkorn som syns om jag fotar en klar himmel.
Ska skicka in den så småningom ändå för rengöring men nu är det ingen panik. Nu är det mest skiten i sökaren jag stör mig på.
Skönt att det löste sig! Smuts i sökaren sitter för det mesta egentligen på mattskivan (den matta glasskivan du ser på ovansidan om du tittar in i objektivöppningen) och blåses bort hur enkelt som helst med en blåsbälg (dvs inte borste, inte fiberduk och ABSOLUT INTE munnen).
Ett enkelt och ofarligt sätt att bekämpa damm är att inköpa, på närmasta apotek, en öron-blåsa. En sådan där orange gummiblåsa.
Håll alltid kameran med öppningen nedåt när du blåser och var försiktig så att inte blåsan tar i spegeln.
Alla dammkorn jag haft på spegel och sensor på min D70 och numera D200 har enkelt avlägsnats på detta sätt.
Det blir inte gärna kladd på sensorn om man inte tillför det själv! Den sitter ju normalt skyddad av både spegel och slutare. Dammkorn slinker dock gärna in när man byter optik.
Portugals sandstränder var inte heller något problem för kameran. Inte ett sandkorn inuti kameran trots ideliga objektivbyten samt otaliga saltvattenstänk.
Jag har blåst som en galning på både mattskiva och spegel men skiten flyttar inte sig ens.
Antar att det sitter på ovansidan av mattskivan och där kommer jag inte åt.
MclarenII skrev: Jag har blåst som en galning på både mattskiva och spegel men skiten flyttar inte sig ens.
Antar att det sitter på ovansidan av mattskivan och där kommer jag inte åt.
Japp, det låter som att det gör det. Jag hade själv en irriterande smutspartikel på samma ställe på min gamla D70. Syntes knivskarpt i sökaren men inte på bilderna. Det bekräftades också när jag lät Nikonverkstaden titta på det. De fick montera isär en hel del av kamerans innanmäte för att göra rent mattskivan, så det är inget man gör själv direkt (även om du tycks ha is i magen för det mesta). ;o)
Jag mailade Nikon för att höra vad det kostade fö en rengöring av kameran där jag i mailet nämnde att smutsen satt på ovansidan av mattskivan. Fick svar att en rengöring skulle kosta ca 525:- inkl moms och frakt tillbaka. Inte så blodigt får jag säga.
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.