Annons

Har jag en skitutrustning??

Produkter
(logga in för att koppla)
Spegellösa har sina sidor men i mörka miljöer lider de av två stora nackdelar:
1. TFTn eller EVF sökaren släpar efter
2. Kontrastautofokusen blir ännu segare j f spegelreflexkamerans fas-AF i sämre ljus

I det här fallet är en klassisk spegelreflex bättre.

Nu har ju TS inte sagt något om budget, och möjligheten finns ju att den är obegränsad. Det vanligaste är väl dock att det mesta gällande inköp är kompromisser. Det mesta som föreslagits i denna tråd är ju bra grejer, men det blir ganska dyrt.

Nu har ju TS inte sagt något om budget, och möjligheten finns ju att den är obegränsad. Det vanligaste är väl dock att det mesta gällande inköp är kompromisser. Det mesta som föreslagits i denna tråd är ju bra grejer, men det blir ganska dyrt.

Med motsvarande objektiv blir spegellöst inte billigare. Även om m43 har blivit bättre i brusprestanda så kan det inte konkurrera per helbild i brus mot en aps-c sensor i samma generation nu då lågljusegenskaper är viktigt. Den enda aps-c spegellösa tillverkaren med nativ spegellösa fattningar på ljusstarka telen är Samsung, men sensorn ligger lite efter Sony, och objektiven är sällsynta begagnade så det blir inte billigare, t o m dyrare än en spegelreflex.

Har TS uttryckt att det bara är Nikon som gäller? Vad säger att TS inte skulle bli nöjd, och komma billigare undan med ex MTF-kameror? En GH3? En OM D-E5 för 7500? Kanske med Olympus 45/1,8 för ca 2500? Visst kanske dom inte hänger med perfekt till hästar som kommer rusande mot kameran i full fart, men följa med i sidled torde ju funka bra.

Nej, set är inte uttalat och det är inget som hindrar att föreslå andra fabrikat om man tror det passar bättre.

I det här fallet är dt ändå rätt naturligt att ge exempel på Nikon-kameror. Hon har redan en Nikon som hon är nöjd med och inkörd på. Situationen kräver bra lågljusprestanda och rapp AF.Nikons kameror är ju faktiskt de med bäst sensorprestanda och även lägs pris faktiskt just nu.

Budget är inte iofs uttalad, men även om man har hur mycket pengar som helst så är det ändå bra att betala mindre för bättre grejer. Hon har fått tips om modeller och objektiv i olika prisklasser med beskrivning.

Nikon D5100 kostar 3500 kr och Nikkor AF-S 50/1,8G kostar 1600 kr.
Den kombinationen presterar bättre än ditt förslag på MFT för ungefär halva priset. Det finns ju annat att välja på också i olika prisklasser och av olika typ.

Nu har ju fotografering i ridhus tagits upp som en specifik grej, men förmodligen bor hon inte i ridhuset och fotograferar enbart där, utan vill kunna använda sin kamera för andra ändamål. Kanske filmar mycket och då kunde Ollyn vara ett lämpligt alternativ, kanske vill kunna ha en liten smidig kamera på resor och då kanske Sony NEX skulle vara lämplig osv.

Jag tycker förslagen hon har fått är riktigt vettiga. Jag har ingen klar uppfattning om vilken teleräckvidd som behövs för det här och kan därör tycka att en ljusstark 50 eller 85 mm prime skulle kunna göra jobbet bättre än en 70-200/2,8 zoom. Man får nästan två bländarsteg ljusstarkare för en bråkdel av priset för sportzoomen.

/Mats

D700 begagnad kanske skulle fungera? Finns på Fotosidan för 7000:- och är en suverän kamera i dåligt ljus.

//Lasse

Vad är du ute efter - Brusfria bilder eller bilder som förmedlar känslor . Att förmedla känsla med en bild tror jag går att göra med vilken utrustning som helst - bara man har förmågan .

Har du tittat på hennes bilder?
Otroligt fina bilder som förmedlar massor av känsla, men absolut håller hög teknisk kvalitet också och jag skulle tro att hon vill kunna få det inifrån ridhusen också.

Det är inget motsatsförhållande här. Fina bilder med känsla kan såklart också hålla hög teknisk kvalitet och om man vill lägga til brus eller rörelseoskärpa som en effekt någon gång kan man enkelt göra det även med bra utrustning eller i efterbehandling, men man vill ju knappast ha det där alltid för att utrustningen gör så att annat inte är möjligt.

Du får suddiga bilder berättar du . Allt handlar om vad man har för slutartid . Snabb slutartid -skarpa bilder - lång slutartid i vissa situasitoner - suddiga bilder . Om det går- använd -BLIXT.

Snabb slutartid med en ljussvag zoom på en 6 år gammal crop-kamera inne i ridhus är inte en ekvation som går ihop.

Säg 1/500s med 100 mm och f/5.6 i ett ridhus. Skulle gissningsvis kräva att man skruvar upp ISO till 12800 eller så och det lär ju bli skit rent ut sagt med en 6 megappixels gamma Nikon D40. Spelar ingen roll vem som står bakom kameran då, tekniskt dålig kvalitet går inte att åtgärda genom skickligt handhavande. (Tror f.ö. inte att hennes kamera ens går att ställa in så och då blir det till att underexponera och sedan lyfta skuggorna i en raw-hanterare om det ens ska bli görbart.)

Blixt kan vara olämpligt av många skäl, möjligen med CLS och strategiskt utplacerade nära motiven, vid hinder e.d. eller på annat avancerat sätt, men väldigt begränsande och en kostsam setup som jag inte alls tror passa TS. Blixt på kameran på långa avstånd är däremot ett ganska uselt recept som ger totalt mörker i bakgrunden utan detaljer, hemska hårda skuggor osv och förmodligen också stör hästarna.

Jag tror att din utrustning räcker välldigt länge

Nej, det gör den inte alls.

Den är snarare totalt olämplig för den här situationen så till den grad att den i princip inte fungerar.
Faktiskt lite taskigt att insinuera att det inte beror på utrustningen utan att det det är hon som är en dålig fotograf om bilderna inte blir bra.

Med relativt liten investering med de tips hon redan har fått kan hon byta upp sig till en modernare kamera med bättre lågljusprestanda och ett ljusstarkare objektiv och få en dramatisk förbättring av resultatet. Sedan finns det nästan ingen gräns för hur mycket ytterligare man kan spendera, men då kostar det mycket för en relativt liten förbättring, till skillnad från att gå upp lagom då det kostar lite för stor förbättring.

/Mats

Jag måste nog hålla med Mats här. Ridhus är tufft och en måttlig investering har möjlighet att ge en stor förbättring. Kan fasta brännvidd fungera för TS är ju detta idealiskt, men annars föreslår jag en 50-150/2,8 eller 70-200/2,8 telezoom. Jag vidhåller att den rimligaste kameran inom Nikon för minst peng nog är en begagnat D7000 - både bra sensor, fin sökare och bra autofokus för endast ca 4000:- beg. De riktiga budgettelezoomen blir en beg Sigma 50-150/2,8 utan bildstab (OS) eller beg Tamron 70-200/2,8 (utan VC) eller någon av Sigmas 70-200/2,8 HSM MACRO gluggar. Sigmas 50-150 torde man kunna få beg för under 3000:- och de andra ligger runt 4000:-, eller lite under om man kollar runt. En beg D700 är ännu bättre än D7000 (då funkar inte DX objektiv optimalt men väl FX som 70-200) vad gäller brus, men begpriset är nästan det dubbla och kameran är lite större, men helt klart mycket kamera för pengarna begagnat.

Otroligt

hur många bra och seriösa svar!! Ska nog se mig om efter ett bättre objektiv till att börja med! sedan eventuellt ett nytt kamerahus nån gång då budgeten medger!

hur många bra och seriösa svar!! Ska nog se mig om efter ett bättre objektiv till att börja med! sedan eventuellt ett nytt kamerahus nån gång då budgeten medger!

Tänk bara på att objektiv måste ha AF-S motor eller liknande för att ge AF på D40. Då faller äldre Nikon 80-200/2,8 bort (fast dessa har jag ändå inte föreslagit) liksom (tror jag i alla fall) Tamrons billigare 70-200/2,8 utan VC.

Bra kamera

Sitter och surfar runt här på sidan och läser om kameror och objektiv..blir lite nojig över min gamla kära Nikon D40...den hänger med i ur och skur. Duger den inte längre och blir det en markant synlig skillnad på bilderna om jag byter upp mig eller blir bara utrustningen mer avancerad och med mer funktioner? Har även objekt nikkor 55-200 som jag är nöjd med.
Jag är hobby/amatör fotograf och vill göra det bästa utan att lägga ut en förmögenhet på utrustning:)

Hej! Jag har ingen D90 men jag känner en fotograf som har alla möjliga kameror. Och han återvänder alltid till att berömma sin lilla D90. Tar du bra bilder med den kanske du skulle ta bra bilder med en annan kamera också. Annars inte. Kommer du fram till att du saknar en viss funktion kanske du kan skaffa en annan kamera. Personligen tycker jag att höga ISO med bra bildkvalitet är digitalteknikens bästa gåva till fotograferna.
Annars skaffa ett extra kamerahus D90 så länge det går att få tag på.
Ta på bra skor, häng kameran om halsen och ut i verkligheten!

Hej! Jag har ingen D90 men jag känner en fotograf som har alla möjliga kameror. Och han återvänder alltid till att berömma sin lilla D90. Tar du bra bilder med den kanske du skulle ta bra bilder med en annan kamera också. Annars inte. Kommer du fram till att du saknar en viss funktion kanske du kan skaffa en annan kamera. Personligen tycker jag att höga ISO med bra bildkvalitet är digitalteknikens bästa gåva till fotograferna.
Annars skaffa ett extra kamerahus D90 så länge det går att få tag på.
Ta på bra skor, häng kameran om halsen och ut i verkligheten!

D90 är, i mitt tycke, löjligt dyr begagnad i relation till prestanda idag. Med D300 som måttstock för 3000:- beg skulle jag sätta följande rimliga begpriser:

D90 - 1500:-
D200 - 1200-1500:-
D300 - 3000:-
D300s - 4000:-
D7000 - 4000:-

MEN folk vill ha mycket mer för D90! Skaffa då D300 istället om man inte skall filma - samma sensor men bättre kamera.

D90 är, i mitt tycke, löjligt dyr begagnad i relation till prestanda idag. Med D300 som måttstock för 3000:- beg skulle jag sätta följande rimliga begpriser:

D90 - 1500:-
D200 - 1200-1500:-
D300 - 3000:-
D300s - 4000:-
D7000 - 4000:-

MEN folk vill ha mycket mer för D90! Skaffa då D300 istället om man inte skall filma - samma sensor men bättre kamera.

Eh, det är möjligt att du tycker de där priserna är rimliga, men jag har då aldrig sett annonser med de där priserna.
(Möjligen på trasiga grejor)

Sedan kan jag iofs hålla med om att begagnatpriserna på pro&semipro är rimligare än på instegshus.
Folk som köper dessa hus har väl fattat att de faller i värde :)

Eh, det är möjligt att du tycker de där priserna är rimliga, men jag har då aldrig sett annonser med de där priserna.
(Möjligen på trasiga grejor)

Sedan kan jag iofs hålla med om att begagnatpriserna på pro&semipro är rimligare än på instegshus.
Folk som köper dessa hus har väl fattat att de faller i värde :)

För D300 och D7000 stämmer det. De andra är vad jag skulle anse rimligt i relation till lägsta nypris och ålder. Med andra ord - i relation till begpriset för D300 och D7000 skille jag anse att begpriser över de jag anget är för höga.

Kom ihåg fel

Min kompis har en D40 som han alltså gillar, trots alla möjliga andra dyra kameror. I förhållande till pris och storlek tycker han den presterar bra.

Min kompis har en D40 som han alltså gillar, trots alla möjliga andra dyra kameror. I förhållande till pris och storlek tycker han den presterar bra.

Vad fotar din kompis och vad gör han med bilderna? Det låter mycket märkligt i mina öron ifall han gör något annat än det allra minst tekniskt krävande...

Jag har en D40x och sigma 50-150 2,8 tycker inte att det funkar i ridhus men har inte lagt så mycke enrgi på det testa ett par gånger. Tycker däremot att sigman inte funkar bra på kameran ibland överxponerar den ibland under exponerar och ibland perfekt.Köpte en beg D300 där är objektivet super bra skärpa och dynamik samt perfekt exponering.Kommer däremot inte att göra av med D40x dem kommer att följa med på semester och liknande suverän kamera liten och smidig. d300 ger lite mer dynamik med inte så att det är stor skillnad till A4 som jag skriver ut som störst.Till vanlig fotografering i dagsljus räcker gott D40x till
Tror att objektivet dock ger störst lyft inte kamera huset

Det är absolut värt att byta både kamera och objektiv.

Skillnaden mellan D40 och D7000 i signal/brus-förhållande är nästan 2 EV. Det gör att det gör lika stor skilllnad att uppgradera kameran som att byta från ettt f/5,6-objektiv till ett f/2,8.

Om hon idag har D40 med 55-200/4-5,6 och fotograferar på 80 mm vid f/5 och sedan byter upp sig till en beg D7000 och ett beg Nikor 85/1,8 AF-D så får hon ett lyft motsvarande 5 EV! Om inte det är dramatiskt så vet jag inte vad.

Hon skulle alltså behöva ha 32 gånger så mycket ljus med sin gamla utrustning för att få likvärdig bildkvalitet! - Och då blir det i alla fall bara 6 ynka megapixel.... och skillnaden i skärpa mellan 55-200 zoomen och en riktigt bra 85 mm prime är knapppast försumbar den heller och bildkvaliteten ökar också tack vare betydligt bättre dynamiskt omfång i den nya kameran.

Det är en sjuuuukt stor förbättring!

Förstår inte att man kan hävda att den gamla kameran räcker väldigt långt...

Grejern är att hela uppgraderingen inte blir speciellt kostsam heller.

Hon kan säkert få 1000 kr för den gamla kameran och objektivet på Tradera.

Sedan köper hon en beg D7000 för 4000 kr eller så (kanske en som finns på köp/sälj här tillsammans med 50/1,8G för 5000 kr) och en 85a på Tradera för 2500 kr som de brukar landa på i auktionerna. Läg till lite minneskort och ett extra batteri.

Summa summarum utlägg på totalt 6000 kr ungefär.

Det begagnade objektivet kommer inte att sjunka en krona i värde på ett par år och kameran kanske kommer inte att sjunka mer än en tusenlapp heller på ett år, så det är inga stora kostnader vi talar om, fast en enorm förbättring.

/Mats

Det är absolut värt att byta både kamera och objektiv.

Skillnaden mellan D40 och D7000 i signal/brus-förhållande är nästan 2 EV. Det gör att det gör lika stor skilllnad att uppgradera kameran som att byta från ettt f/5,6-objektiv till ett f/2,8.

Om hon idag har D40 med 55-200/4-5,6 och fotograferar på 80 mm vid f/5 och sedan byter upp sig till en beg D7000 och ett beg Nikor 85/1,8 AF-D så får hon ett lyft motsvarande 5 EV! Om inte det är dramatiskt så vet jag inte vad.

Hon skulle alltså behöva ha 32 gånger så mycket ljus med sin gamla utrustning för att få likvärdig bildkvalitet! - Och då blir det i alla fall bara 6 ynka megapixel.... och skillnaden i skärpa mellan 55-200 zoomen och en riktigt bra 85 mm prime är knapppast försumbar den heller och bildkvaliteten ökar också tack vare betydligt bättre dynamiskt omfång i den nya kameran.

Det är en sjuuuukt stor förbättring!

Förstår inte att man kan hävda att den gamla kameran räcker väldigt långt...

Grejern är att hela uppgraderingen inte blir speciellt kostsam heller.

Hon kan säkert få 1000 kr för den gamla kameran och objektivet på Tradera.

Sedan köper hon en beg D7000 för 4000 kr eller så (kanske en som finns på köp/sälj här tillsammans med 50/1,8G för 5000 kr) och en 85a på Tradera för 2500 kr som de brukar landa på i auktionerna. Läg till lite minneskort och ett extra batteri.

Summa summarum utlägg på totalt 6000 kr ungefär.

Det begagnade objektivet kommer inte att sjunka en krona i värde på ett par år och kameran kanske kommer inte att sjunka mer än en tusenlapp heller på ett år, så det är inga stora kostnader vi talar om, fast en enorm förbättring.

/Mats

Det är en sjukt stor förbättring, men vid de tillfällen ljuskänsligheten inte behövs så är skillnaden inte sjukt stor längre. Det är väl vad folk säger :)
Fast i ridhuset är ju D7000&85/1.8 så otroligt mycket bättre att det inte ens känns jämförbart.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar