Vad är du ute efter - Brusfria bilder eller bilder som förmedlar känslor . Att förmedla känsla med en bild tror jag går att göra med vilken utrustning som helst - bara man har förmågan .
Har du tittat på hennes bilder?
Otroligt fina bilder som förmedlar massor av känsla, men absolut håller hög teknisk kvalitet också och jag skulle tro att hon vill kunna få det inifrån ridhusen också.
Det är inget motsatsförhållande här. Fina bilder med känsla kan såklart också hålla hög teknisk kvalitet och om man vill lägga til brus eller rörelseoskärpa som en effekt någon gång kan man enkelt göra det även med bra utrustning eller i efterbehandling, men man vill ju knappast ha det där alltid för att utrustningen gör så att annat inte är möjligt.
Du får suddiga bilder berättar du . Allt handlar om vad man har för slutartid . Snabb slutartid -skarpa bilder - lång slutartid i vissa situasitoner - suddiga bilder . Om det går- använd -BLIXT.
Snabb slutartid med en ljussvag zoom på en 6 år gammal crop-kamera inne i ridhus är inte en ekvation som går ihop.
Säg 1/500s med 100 mm och f/5.6 i ett ridhus. Skulle gissningsvis kräva att man skruvar upp ISO till 12800 eller så och det lär ju bli skit rent ut sagt med en 6 megappixels gamma Nikon D40. Spelar ingen roll vem som står bakom kameran då, tekniskt dålig kvalitet går inte att åtgärda genom skickligt handhavande. (Tror f.ö. inte att hennes kamera ens går att ställa in så och då blir det till att underexponera och sedan lyfta skuggorna i en raw-hanterare om det ens ska bli görbart.)
Blixt kan vara olämpligt av många skäl, möjligen med CLS och strategiskt utplacerade nära motiven, vid hinder e.d. eller på annat avancerat sätt, men väldigt begränsande och en kostsam setup som jag inte alls tror passa TS. Blixt på kameran på långa avstånd är däremot ett ganska uselt recept som ger totalt mörker i bakgrunden utan detaljer, hemska hårda skuggor osv och förmodligen också stör hästarna.
Jag tror att din utrustning räcker välldigt länge
Nej, det gör den inte alls.
Den är snarare totalt olämplig för den här situationen så till den grad att den i princip inte fungerar.
Faktiskt lite taskigt att insinuera att det inte beror på utrustningen utan att det det är hon som är en dålig fotograf om bilderna inte blir bra.
Med relativt liten investering med de tips hon redan har fått kan hon byta upp sig till en modernare kamera med bättre lågljusprestanda och ett ljusstarkare objektiv och få en dramatisk förbättring av resultatet. Sedan finns det nästan ingen gräns för hur mycket ytterligare man kan spendera, men då kostar det mycket för en relativt liten förbättring, till skillnad från att gå upp lagom då det kostar lite för stor förbättring.
/Mats