Jag tror du kan tjäna mycket på att byta upp dig till en nyare kamera.
D40 kom väl ut redan 2006 och det har faktiskt hänt en del på 5-6 år.
Nikon D5100 som är näst senaste modellen från Nikon i liknande klass kan du köpa ny idag för c:a 3500 kr. Det som skiljer den från den ännu nyare D5200 är upplösningen på 16 megapixel jämfört med 24 megapixel på den nyare, men de är precis lika bra i svagt ljus.
Skillnaden mot din D40 på 6 megapixlar är däremot rätt stor. Dels upplösningen så klart, men också för att du får renare bilder med mindre brus.
Skillnaden är c:a knappt 2 steg, där varje steg är en fördubbling/halvering av förstärkningen (ISO), bländartalet eller slutartiden. Dvs du får ungefär samma resultat på ISO 3200 på den nyare kameran som med ISO 800 på din gamla, eller kan använda
Ska du gå upp ett steg i kameraklass med funktioner som bättre AF, vädertålighet så finns kamerorna D7000 och D7100. De har dock samma bildsensor som D5100 respektive D5200 så bildkvalitetsjämförelserna är lika.
Nästa steg för kameran är att gå upp ett steg till en dubbelt så stor bildsensor. Där har du t.ex. D600 med 24 megapixel som kostar strax under 13000 om du köper den utomlands på nätet eller ca 15500 här (rea i dagarna för 13500). Det är liknande kamera i funktioner meterial osv smo D7000/D7100. Samma sak där, mer påkostade kameror i funktion finns i D800 och D4, men bildkvailiteten och lågljusprestandan är ungefär lika.
Skillnaden mellan D5200 och D600 är ungefär lika som mellan D40 och D5100, dvs knappt 2 steg.
Det finns en sajt på nätet som heter DxOmark.com där de mäter upp sådana saker så objektivt som möjligt.
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...rand2)/Nikon/(appareil3)/229|0/(brand3)/Nikon.
Brusnivån på den vertikala axeln och ISO-talet på den horisontella. Där kan man se att på riktigt höga ISO så är D5100 ikapp storebrodern D600 trots att den senare har dubbelt så stor ljusinfångande yta och att skillnaden till din kamera blir ännu större.
Jag har en D600 och är väldigt nöjd. Upplever att jag får bra resultat med bilder utan störande brus och förlorade detaljer upp till 2500 ungefär.
Den högre upplösningen i de nyare kamerorna gör också att du får snyggare bilder vid större utskrifter och att bruset märks mindre då du skalar ner storleken.
Det andra du kan göra är att byta till ett ljusstarkare objektiv. T.ex. Nikkor 50/1,8G för runt 1500 kr är bra och om du behöver lite längre så finns Nikkor 85/1,8G, eller så kan man hitta begagnade på Tradera. Tänk bara på att objektiv typ 85/1,8D och andra som inte har inbyggd fokusmotor fungerar med D5x-serien, utan måste ha de mer påkostade kamerorna som har AF-motor i kameran. Hur det är med din D40 vet jag inte. Hästar är ju rätt stora så du behöver kanske inte längre brännvidd, men annars finns Tamron 70-200/2,8 att få nytt från Tyskland för drygt 5000 kr. Sigma med stabilisering kostar drygt 7000 och Nikon original drygt det dubbla.
Det här sakerna kan göra avgörande skillnader om du ska t.ex. fotografera inne i ridhus, så beroende på vad du redan har för objektiv är mitt råd att uppgradera kamera och/eller objektiv. Här är det så enkelt att bättre grejer kostar mer, men det finns också en del dyra saker som inte alls är bra.
Så å frågan om du har skit, ja faktiskt med dagens mått mätt. Utrustningen kan göra en avgörande skillnad. Sen är det upp till dig vilken väg du vill gå och hur mycket pengar du vill lägga ut. Säger lägga ut för att fotoutrustning har bra andrahandsvärde så det är inte en direkt kostnad om du vill byta upp dig senare.
Såg att andra angivit lite priser. De stämmer inte riktigt.
Det är väldigt fördelaktigt att handla från de stora firmorna i Tyskland t.ex. tack vare euro-kursen. Samma garanti gälller inom EU och allting och snabbt och smidigt på ett par dagar.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=613231
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=613231
Tamron 70-200/2,8 utan stabilisering nytt för 5200 kr.
Sigma 70-200/2,8 HSM med stabilisering för 7800 kr.
Den gamla modellen av Sigma utan OS är betydligt sämre än den nyare.
Men, hästar är ju som sagt rätt stora, så jag skulle satsa på ljusstarkare porträttgluggar istället. 50/1,8 och 85/1,8 är två synnerligen prisvärda och riktigt bra original Nikon-objektiv.
Ibland kan det löna sig att köpa begagnat, men många gånger har inte säljarna riktigt koll på marknaden och begär alldeles för mycket och då är det bättre att handlla sprillans. Tamron ger ju nu t.ex. 5 års garanti.
/Mats