ANNONS
Annons

Har jag en skitutrustning??

Produkter
(logga in för att koppla)

corre77

Medlem
Sitter och surfar runt här på sidan och läser om kameror och objektiv..blir lite nojig över min gamla kära Nikon D40...den hänger med i ur och skur. Duger den inte längre och blir det en markant synlig skillnad på bilderna om jag byter upp mig eller blir bara utrustningen mer avancerad och med mer funktioner? Har även objekt nikkor 55-200 som jag är nöjd med.
Jag är hobby/amatör fotograf och vill göra det bästa utan att lägga ut en förmögenhet på utrustning:)

Den fråga du ärligt skall besvara är till dig själv, är DU nöjd?
Saknar du ngt?
Du kan inte fråga om ngn annan är nöjd, det löser inget för DIG.

Nej då, det är inte en skitutrustning ! Lite gammal bara.

Du lär inte få så mycket bättre bilder bara för att du köper ny kamera. Däremot har ju som du förstår de nyare kamerorna fler och bättre funktioner än vad din kanske har. Bättre sensor mm.

Har du en tight budget, så är det nog bättre att ev. köpa ett bättre objektiv till att börja med.

Om du tycker att bilder tagna i dåligt ljus med högt ISO blir brusiga och gryniga så kan du tjäna på att byta till en nyare kamera med en bättre sensor. För bilder tagna i dagsljus kommer du antagligen inte att märka någon större skillnad, möjligen att större dynamiskt omfång gör att himlen inte lika lätt blir överexponerad och utfrätt. Sedan har ju nyare kameror möjlighet att filma också.

Sitter och surfar runt här på sidan och läser om kameror och objektiv..blir lite nojig över min gamla kära Nikon D40...den hänger med i ur och skur. Duger den inte längre och blir det en markant synlig skillnad på bilderna om jag byter upp mig eller blir bara utrustningen mer avancerad och med mer funktioner? Har även objekt nikkor 55-200 som jag är nöjd med.
Jag är hobby/amatör fotograf och vill göra det bästa utan att lägga ut en förmögenhet på utrustning:)

Jämför dina bilder med andras tagna med tex D5200 och ett bra objektiv. Spelar skillnaden roll: byt.

Jag gick från D80 till D800 för ett år sedan ungefär och det steget är stort på många sätt.
Det som är den absolut största skillnaden är, tycker jag, ljuskänsligheten. Möjligheten att ta "brusfria" bilder upp till iso 6400 eller ännu högre är helt otroligt användbart. Blixten är inte använd många gånger på min D800 pga ljusbrist. Det skulle jag ha svårast att backa tillbaka till D80-nivå.

Köp en 35/1.8 och delar av fördelarna med en modern kamera är borta :)

och jämfört med en D4; skräp...

Ja om TS försöker fotografera handboll eller annan snabb inomhusport i någon mörk hall, så är det nog så, men om han tar semesterbilder på familjen i bra ljus och skriver ut bilderna i A4 tror jag inte att man ser så stor skillnad. Den stora skillnaden i det läget är att D4 förmodligen hade blivit hemma rätt många gånger p.g.a. sin vikt, och det är väldigt lätt att se skillnad på bild, och ingen bild.

Det är en fråga om att välja rätt verktyg för rätt tillfälle. Är det så att TS ofta tar, eller vill ta, bilder i svagt ljus, så har han en del att vinna på att uppgradera, moderna sensorer ger mindre brus. Vad det gäller funktioner i övrigt har väl moderna kameror inte blivit så mycket bättre. En del har fått lite fler pixlar, men gör man inte ofta bilder i A2 format eller större spelar inte det så stor roll. Han hade kanske även fått lite snabbare autofokus och om det behövs eller inte beror ju helt på vilka bilder TS tar eller vill ta.

Ja om TS försöker fotografera handboll eller annan snabb inomhusport i någon mörk hall, så är det nog så, men om han tar semesterbilder på familjen i bra ljus och skriver ut bilderna i A4 tror jag inte att man ser så stor skillnad. Den stora skillnaden i det läget är att D4 förmodligen hade blivit hemma rätt många gånger p.g.a. sin vikt, och det är väldigt lätt att se skillnad på bild, och ingen bild.

Det är en fråga om att välja rätt verktyg för rätt tillfälle. Är det så att TS ofta tar, eller vill ta, bilder i svagt ljus, så har han en del att vinna på att uppgradera, moderna sensorer ger mindre brus. Vad det gäller funktioner i övrigt har väl moderna kameror inte blivit så mycket bättre. En del har fått lite fler pixlar, men gör man inte ofta bilder i A2 format eller större spelar inte det så stor roll. Han hade kanske även fått lite snabbare autofokus och om det behövs eller inte beror ju helt på vilka bilder TS tar eller vill ta.

Nog ser man skillnad men poängen med mitt meddelande var att svara på inlägget med den konstiga jämförelsen med en hålkamera. Skulle tagit i mer så att ironin syntes bättre.

tack för många bra o seriösa svar!

Jag har väldiga problem med att fota i ridhus då det bara blir suddigt... i och för sig så blir ju bilder i ridhus inte särskilt roliga ändå. Men som sagt tack för era svar!!!!

Tänk på

Skaffa ett bra ljusstark objektiv är det första du bör göra likaväl, det kan göra a och o i såna sammahang, själv står en 85mm f/1.8 på listan, där finns många anledningar till att skaffa något sådant.

1. Det är bra ljusstarkt vilket ger dig möjlighet för snabbare slutartid.
2. Det är FX (fullformat) vilket ger dig ett större område som är skarpt på ett DX (crop sensor) kamerahus
3. Det är bra prissatt, både Nikon original, samt konkurrenter.

Men först skall du ställa dig frågan vad du vill uppnå, på vilket sätt vill du att dina bilder skall bli bättre ? är dina nuvarande bilder oskarpa, eller brusiga som det är idag, om du berättar lite om vad du upplever för problem med din nuvarande utrustning, så får du säkerligen mer exakta svar..

Min gamla D40x är jag supernöjd med :)

Skitutrustning .

Cornelia . Jag startade upp min lapptop och loggade in på Fotosidan . Då fick jag syn på dina funderingar om du har en skitutrustning . Mina personliga tankar om vad man har för kamerautrustning är välldigt splittrad. Visst - dagens teknik eftersträvar att få så brusfria bilder som möjligt . Det gjorde vi även på den -ANALOGA- tiden . Lågkänslig film kontra film med högt iso . Men - Nu kommer min stora fråga . Vad är du ute efter - Brusfria bilder eller bilder som förmedlar känslor . Att förmedla känsla med en bild tror jag går att göra med vilken utrustning som helst - bara man har förmågan . Jag tror att din utrustning räcker välldigt länge . Du får suddiga bilder berättar du . Allt handlar om vad man har för slutartid . Snabb slutartid -skarpa bilder - lång slutartid i vissa situasitoner - suddiga bilder . Om det går- använd -BLIXT .Hoppas du får ut något av mina funderingar och lycka till med ditt fotograferande önskar Krillan 54 .

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar