Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har jag drömt om priset på Canon 24-105/4 L IS USM?

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
HAr fått mail idag från Cyberpersonalen att den första sändningen väntas denna vecka. Mitt exemplar tillhör enligt uppgifterna i samma mail den första. Så nu närmar det sig. Trevligt värre;)!
MVH Niclas,

Kameradoktorn fick in 3 st 24-105 igår (de har dock gått åt). Inga 5D eller 5D + 24-105 kit har dykt upp ännu.
 
Niclasfoto skrev:
De ringde från Cyberphoto för att fråga om det var ok att de skickade linsen som idag har anlänt! Inte helt överaksande så blev mitt snabba svar ja med stoOort J.

Snääälla Niclas!

Testa den ordentligt så fort du får den - och hör sedan av dig till oss som måste bärga oss ett tag till! Vi är nog många som är MYCKET nyfikna!

Mvh
Per

PS. Se om du kan klå din helgprestation om 400 bilder på 90 minuter! :)
 
Niclasfoto skrev:
Denna var min allra första test av ngt slag:)!

Ambition, nyfikenhet och envishet - det kommer att bli ett supertest!

Men tills dess räcker det med snabba kommentarer om känsla och första intryck. Magnus Fröderberg nämnde bl a tydlig distortion i 24mm-läget, vilket gjorde mig lite nervös. Ännu mer nervös blev jag när jag såg bilderna Wilhelm von P tog på Grafex. Det är inte lätt att gå i väntans tider... men jag hoppas att du kan lugna mig!

Mvh
Per
 
Yes, skall göra vad jag kan och känner för:)!

Jo jag blev lite smårädd jag också när jag såg bilderna med överstrålningen och kanske är man lite för naiv när man "litar på Canons" röda L,ring.

Mina krav uppfyller den med allra största säkerhet iaf och det räcker ju för mig.

Tror nog jag har den på mitt hus in action på fredag eftermiddag..

Jag återkommer!

Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Här ringde telefonen precis när jag läste ditt inlägg.

De ringde från Cyberphoto för att fråga om det var ok att de skickade linsen som idag har anlänt! Inte helt överaksande så blev mitt snabba svar ja med stoOort J.

De får visst en del ersättning av Canon med tanke på den prisindikation som utlovats, men det täcker ju fortfarande inte helt och hållet affären.


Jag har mycket svårt att tro att de går back på affären. Speciellt med tanke på att den kostar 7-8000 tillsammans med 5D. Däremot blir deras marginal förstås mindre.
 
Ja, fast priset på gluggen tilsammans med huset är ju ett paketpris som de får av Canon, precis som allt annat de köper av Canon. Det är ju ändå Canon som bestämmer prissättningen. Att göra ett kit av det är ju bara ett sätt att göra kameran ännu attraktivare på marknaden. Säkerligen även ett försök att locka över de som nästan bestämt sig för en D2x ;). Butikspriserna har förmodligen ett fast påslag i %.

Ex. vis. Inköp från Canon av 24-105: 7000:- * cybers påslag 20% (ingen aning) = 8400:- + moms = 10500:-

Så 7000:- + moms = 8750:- är deras inpris..

Cyber har gett ett pris på 8257:- till sina kunder.. Så om mitt exempel är någotsånär rimligt (vilket jag tror det är) så går cyber back.. fast Canon kompenserar nog. Det är ju de som angivit ett felaktikt pris.
 
Jeppe skrev:
Ja, fast priset på gluggen tilsammans med huset är ju ett paketpris som de får av Canon, precis som allt annat de köper av Canon. Det är ju ändå Canon som bestämmer prissättningen. Att göra ett kit av det är ju bara ett sätt att göra kameran ännu attraktivare på marknaden. Säkerligen även ett försök att locka över de som nästan bestämt sig för en D2x ;). Butikspriserna har förmodligen ett fast påslag i %.

Ex. vis. Inköp från Canon av 24-105: 7000:- * cybers påslag 20% (ingen aning) = 8400:- + moms = 10500:-

Så 7000:- + moms = 8750:- är deras inpris..

Cyber har gett ett pris på 8257:- till sina kunder.. Så om mitt exempel är någotsånär rimligt (vilket jag tror det är) så går cyber back.. fast Canon kompenserar nog. Det är ju de som angivit ett felaktikt pris.

Jag skulle nog tro att påslaget hos detaljisten ligger > 35%, det är iaf inte ovanligt i t.ex. hemelektronik- och optikbranscherna. Det vore kul att se en ÅF-prislista från Canon...

Sen vet jag inte hur kitet är paketerat, om det är en låda med både kamerahus och glugg eller om de levereras som separata enheter. Om det är en (1) låda så visst, då kan Canon styra prissättningen på ett helt annat sätt.

Fortfarande tror jag det är i 8kkr-området som priset för 24-105:an kommer hamna så småningom. Frågan är bara när så småningom är.
 
Tja.. möjligen hos den lokala affären så ligger påslaget runt 30%.. Men jag tror att cyber har rätt små marginaler. De håller ju trots allt ganska låga priser. Man kan oftast pruta lite i den lokala affären, vilket tyder på högre påslag. Hos cyber prutar man inte.
 
Distortion

Per Krook skrev:
Ambition, nyfikenhet och envishet - det kommer att bli ett supertest!

Men tills dess räcker det med snabba kommentarer om känsla och första intryck. Magnus Fröderberg nämnde bl a tydlig distortion i 24mm-läget, vilket gjorde mig lite nervös. Ännu mer nervös blev jag när jag såg bilderna Wilhelm von P tog på Grafex. Det är inte lätt att gå i väntans tider... men jag hoppas att du kan lugna mig!

Mvh
Per

Vad då..? Distortion behöver väl inte vara så förskräckligt om det inte är för mycket av det, eller? Det är väl bara lite avböjning på raka linjer? Det kan ju t o m vara snyggt. Det behöver inte vara oskarpt för det.
 
!

julgus skrev:
wow....

jag annulerade min order efter att jag fick reda på att den skulle kosta 10455...

Jag drog ett mail till dem o undrade varför jag inte erhöll samma pris som vissa andra så har de nu reaktiverat ordern o gluggen kostar nu 8257 inkl moms.... he he... kul!!

Nån som vill köpa en ny 24-105/4 IS L för 9500.- rek utpris 10500.- (skojar bara lite)

Med vänlig hälsning
Johan

Ja, grattis till alla er som fick objektiven till lägre pris! Kul att sån't kan hända.
 
Jo, killen från Cyberphoto som ringde mig berättade att de fått en "Viss" ersättning från Canon. Men det täcker ändå inte det de går back. Så förstod jag det han sade. Möjligen så menade han att Canons ersättning inte täcker det de normalt hade fått i behållning vid det normala/nuvarande priset.

Mvh Niclas,
 
Ja, nu är man ju allt lyrisk!

Känns gedigen och väldbyggd som förväntat.

Bildex kommer ev i morgon..

Mvh Niclas,
 

Bilagor

  • bild 2.jpg
    bild 2.jpg
    34.9 KB · Visningar: 145
Kul att första intrycket var positivt - "first impressions last", säger man ju! Skall bli kul att höra om det stämmer!
 
Ja, det jag inte gillade först när jag såg bilderna på objektivet var att det exapnderar rättså rejält ut på 105mm. Jag är lite skraj ifrån bla den 28-135 jag hade.

Men till min glädje så är den benstum när jag känner på mekaniken vid 105mm! Jag hade förväntat mig en bättre mekanik med tanke på just detta men att den skulle vara så 100% stum gör mig överlycklig. Inger totalt förtroende!


Mvh Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.