Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har ett 28-75/2,8. Vill ha fast. Tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

motvind_

Aktiv medlem
Hej!

I kameraväskan:
Canon 5d mark II
50/1.4
100/2.8 L macro
tamron 28-75/2.8

Jag märker att jag mer och mer använder mina fasta objektiv och funderar nu på att sälja tamronobjektivet, lägga till en del och köpa ett fast istället.

Fotograferar främst stilla eller porträtt/bröllop. Jag har det senaste endast använt mina fasta objektiv och använder jag tamron så står jag still på 28. Använder sällan zoomen.

Tycker ni det är värt att byta till ett 24/2.8 eller liknande? Vad har ni för tips?
Blir det bättre mot mitt tamron? Om det inte blir bättre så kan jag ju lika gärna ha kvar mitt gamla.

Thanks!

Hej!

I kameraväskan:
Canon 5d mark II
50/1.4
100/2.8 L macro
tamron 28-75/2.8

Jag märker att jag mer och mer använder mina fasta objektiv och funderar nu på att sälja tamronobjektivet, lägga till en del och köpa ett fast istället.

Fotograferar främst stilla eller porträtt/bröllop. Jag har det senaste endast använt mina fasta objektiv och använder jag tamron så står jag still på 28. Använder sällan zoomen.

Tycker ni det är värt att byta till ett 24/2.8 eller liknande? Vad har ni för tips?
Blir det bättre mot mitt tamron? Om det inte blir bättre så kan jag ju lika gärna ha kvar mitt gamla.

Thanks!

Vad är din budget? Vad är den främsta anledningen till att du sällan använder zoomen?

Jag skaffade en 35/1,4L och den sitter på kameran nästan hela tiden. Sedan handlar det givetvis om vad man plåtar.

Canon EF 28 f/1.8 USM, kanske? Prisvärdaste vidvinkeln från Canon och ett stort lyft på alla punkter vid den brännvidd du ändå använder mest.

Tänkte nog inte lägga allt för mycket, runt 5000kr kanske? Har en del rabatt via jobbet.

Jag är ju mest sugen på fast tror jag men har även kikat på de zoomobjektiven ni nämnt.
Främsta anledningen är nog mest att jag tycker så mkt om de andra. Ljuskänsligheten och sen gillar jag att de är fasta, det ger en nya sätt att se bilderna på tycker jag. Och det korta skärpedjupet.

Canon EF 28 f/1.8 USM funderar jag mest på.

Dock verkar inte 28 f/1.8 fått så bra betyg? Är det då värt att byta? Det är inget direkt fel på mitt från tamron, jag är mer sugen på något nytt, större bländar-möjligheter samt fast.

Nja...

Dock verkar inte 28 f/1.8 fått så bra betyg? Är det då värt att byta? Det är inget direkt fel på mitt från tamron, jag är mer sugen på något nytt, större bländar-möjligheter samt fast.

Allt är relativt även hur man tolkar tester. Se själv här nedan. 28/1,8 är ungefär lika skarpt på bl 2,0 som 16-35/2,8 II är på 2,8. Och detta till ett väldigt bra pris. På samma bländare (2,8) är det betydligt skarpare. Jämför man med ditt tamron blir skillnaden betydligt större (och här pratar vid rejäl skillnad) Du kan ju själv kolla genom att ändra den ena sidan till tamronet och kolla skärpan utanför mitten (de understa bilderna på testtavlan).

http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=3&APIComp=0

Senast ändrad:
EF 28mm f/1.8 USM är väldigt lik 50mm f/1.4 USM. Högdagrar är lite mjuka vid full bländaröppning, annars inte mycket att klaga på. Ska man ha bättre vidvinkeloptik är det Canons 24 f/1.4L eller 35 f/1.4L eller Zeiss' manuella objektiv som gäller. Väldigt mycket dyrare och tyngre.

Är du ute efter bättre kvalitet än zoomen och söker dig mest i vidvinkelläget så är det 24/1.4 II som gäller, om du vill ha autofokus och håller dig till Canon. Den är väldigt väldigt bra, skarp i kanterna om du bländar ner till f/8, det är ju så dessa oftast är konstruerade. Det roliga med denna är att den verkligen har toppskärpa i absoluta bildcentrum även på full öppning, ovanligt vid så stor öppning. Däremot kostar det, ny är det runt 15 tusen minst, och 11-12 tusen begagnad.

Ett annat objektiv som kan vara värt att kolla in är Sigma 28/1,8. Jag har själv ingen erfarenhet av det. Men var näst bästa 28:a i tidningen Fotos vidvinkeltest i våras. Bara Zeiss 28:an fick bättre betyg.

Hej ! Du skriver att du kör mest porträtt och bröllop - men att du använder vidvinkliga brännvidder? Känns det inte lite onaturligt att hela tiden vara så nära när du fotar ? Varför inte en 85:a ? Perfekt till porträtt och bröllop på din 5d II i mina ögon. Canon 85 1.8 eller Sigma 85 1.4 !

Jag har också en 5D Mk2 med fast 50mm och 100mm. Överst på min önskelista ligger helt klart Canon 35mm 1.4L.

Nä, nära får jag ju inte gå direkt. Jag har ju mitt 50 och 100 till de bilderna. Nu vill jag ha ett för mer överblick, där jag inte vill stå så långt bort för att få med t ex hela brudparet eller alla på festen osv. Och ja, min tamon gör detta.. Men jag älskar att jobba med de fasta objektiven och undrar helt enkelt om det finns något fast, runt 24-30, ungefär. Man kan tänka att de ska gå att själv hålla kameran för att ta en bild på sig själv (sådär att man håller kameran framför sig o tar kort på sig själv :p) .. då känns 35 lite nära? :)

Ska kolla sigmas! Lät intressant, helt klart!
Grejen är ju att de ska vara fast och kännas bättre än mitt Tamron 28-75.

Tipsa på mer! Ni är bäst!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar