Annons

Har du rätt kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomasz

Aktiv medlem
Pixelrejset går in på en ny säsong, eller det kanske aldrig har pausat egentligen.
Tanken slog mig att jag aldrig tagit ut en bild i fullstorlek från min kamera. Jag har skrivit ut i A4 och låtit Crimson göra några större, men även de var förminskade.
De flesta av mina bilder har jag på min dator eller på nätet -tex. på FS. Och internetbilder låter jag sällan vara större än 800px.

Visst skulle jag gärna ha ett par häftiga maximalbilder på väggen hemma, men jag har inte plats för det! Jag har skänkt bort en riktigt stor bild, men den hade jag tillverkat med Rasterbator och var i stort sett oberoende av mina megapixlar.

På jobbet hade vi partaj för ett tag sedan och jag hade kameran med. Jag vevade ner ett par ölglas och mosade en damtå med den, men de bilder som hamnade på intranätet var tagna med mobiltelefoner -och de var riktigt roliga.

Så, har jag rätt kamera? Har du rätt kamera, har du stora väggar, eller vad?
 
Den rätta kameran finns inte för min del. Jag vill ha en kamera med låg upplösning, greppvänligt hus och stor sökare. That's it. Den kan vara plastig och ranglig, jag bryr mig inte.
Tyvärr är de enklaste kamerorna, som duger gott bildmässigt, enormt dåliga ergonomiskt och har sökare i låtsasformat.
För snapshots på en fest är ju en kompakt med blixt troligen oftast det bästa. Bilderna blir inte jättebra tekniskt, men de hade heller inte haft samma innehåll om man tvingats hala fram en fet systemkamera, eftersom alla i rummet hade varit medvetna om kameran.
 
Hi folks

Jag vill ha EN kamera som har ergonomin från en D2, krispigheten i bilderna från en mellanformatare (inte upplösningen utan bara krispigheten, det räcker med 6 MP), Storlek som en D200, och en glugg med ett zoomomfång som en 18-200 fast som en 50:a i storlek. Tyvärr finns den inte. Sedan vill jag oxå ha en liten kompakt "alltidbäramedsigkameramedbraISOochbildkvalitet" Den finns däremot: Fuji F30.


För att få det jag vill så har jag flera kameror. En D2X, en D100 och en Fuji F30. Har även några andra som mest samlar damm. En FM3A, en rysk stereokamera för 120 film samt ett knippe digitala och analoga kompakter som jag provat innan jag hittade F30:n

Mankan
 
Makten skrev:
Den rätta kameran finns inte för min del. Jag vill ha en kamera med låg upplösning, greppvänligt hus och stor sökare. That's it. Den kan vara plastig och ranglig, jag bryr mig inte.
Tyvärr är de enklaste kamerorna, som duger gott bildmässigt, enormt dåliga ergonomiskt och har sökare i låtsasformat.
För snapshots på en fest är ju en kompakt med blixt troligen oftast det bästa. Bilderna blir inte jättebra tekniskt, men de hade heller inte haft samma innehåll om man tvingats hala fram en fet systemkamera, eftersom alla i rummet hade varit medvetna om kameran.
'

Låter som Nikon D1 eller D1h skulle va något för dig.

Den har låg upplösning, och stor sökare, samt är greppvänlig.

Finns några till salu här på fotosidan.
 
Mina bästa bilder skriver jag ut i A4 som jag har i Album, resten har jag på Hårddisken, väggarna är redan full med tavlor så på dom finns inte plats för megaförtoringar.

Cropar gör jag väldigt sällan, gör jag det så är det väldigt lite, jag föredrar att komponera bilden med kameran.

Så jag har nog köpt rätt kamera, dvs Nikon D2Hs, endast 4 mp av hög kvalite, tar liten plats i datorn och är en fröjd att köra i NX och CS2.

/kent.
 
--------------------------------------------------------------------------------
Martin Hertsius (Makten) skrev:
Den rätta kameran finns inte för min del. Jag vill ha en kamera med låg upplösning, greppvänligt hus och stor sökare. That's it. Den kan vara plastig och ranglig, jag bryr mig inte.
Tyvärr är de enklaste kamerorna, som duger gott bildmässigt, enormt dåliga ergonomiskt och har sökare i låtsasformat.
För snapshots på en fest är ju en kompakt med blixt troligen oftast det bästa. Bilderna blir inte jättebra tekniskt, men de hade heller inte haft samma innehåll om man tvingats hala fram en fet systemkamera, eftersom alla i rummet hade varit medvetna om kameran.
--------------------------------------------------------------------------------

'
------------------------------------------------
Låter som Nikon D1 eller D1h skulle va något för dig.

Den har låg upplösning, och stor sökare, samt är greppvänlig.

Finns några till salu här på fotosidan.
-------------------------------------------------


Eller en KM Dynax 7D : )



Mvh.
 
Japp, jag har rätt kamera:) Flera stycken rätt t.o.m men det hänger inte på pixlarna och inte heller på årgången..
 
Med rätt utrusning o megapixelhysteri menas antar jag vad man eg har nytta av.

Hur stor förstoring kanman göra med de olika eg 10 MP
5 MP o 2 MP.

/johan
 
Ja, jag har rätt kamera. 1D Mk II N och jag säljer ibland förstoringar upp till 70x100 cm, den räcker till för tidningar på helsidestryck etc. och jag ÄLSKAR den.
 
Tomasz skrev:
Så, har jag rätt kamera? Har du rätt kamera, har du stora väggar, eller vad?

Tja, funderar du inte allvarligt på att byta kamera så har du rätt kamera, tycker jag. Jag trivs själv med mina kameror.

Men för att en bild av mig ska bli maximalt förstorad handlar det inte om kameran och optiken, utan om själva bilden. Jag ska tycka att den håller att sätta upp på väggen, och håller länge.
 
schaki skrev:
Låter som Nikon D1 eller D1h skulle va något för dig.

Den har låg upplösning, och stor sökare, samt är greppvänlig.

Finns några till salu här på fotosidan.
Ja, men de är lite fööör ålderstigna tycker jag;-) Men jag sneglar faktiskt just nu åt en uppgradering till D2H, eller möjligen D200. Den första är klart "mer rätt" för mig, men också en omodernare kamera, med allt vad det innebär.
 
Hög upplösning + dålig skärpa = Toycamera.

Idag är det World Toy Camera Day 2006. Den rätta kameran för dig idag och i framtiden är en Diana, Holga, Isoly eller vad det nu kan vara. Utnyttja deras speciella egenskaper på ett kreativt sätt så skapar du STOR KONST!
 
Ja det tycker jag att jag har (Nikon D2x & D70s).
Kan ibland få lite panik när det gått ett tag utan att ha knäppt bilder men tiden räcker inte till.

Jag har rätt kameror därför att:
1
jag är väldigt teknik intresserad och sätter mig gärna in i olika saker. Jag vet att med D2x:an så är den enbart min inspiration/kunskap som sätter gränser, jag behöver inte tänka på att "borde ha en mer avancerad kamera". Visst större format etc men där går gränsen för mig. Läste om Hasselblads 36Mp kamera och vilket vidunder den är men det är inte något för mig.
Tog mig en tag att betala bort D2x:an men det var värt alla gånger som lönen bara försvann i amortering.

2
När jag ser en chans att ta en bild jag vill ha så har jag den chansen, återigen tekniken tillåter det. Var t.ex. på bröllop och fotade (som gäst, D70 + SB800) och då efteråt när vi (flera som var där) tittade på bilder så insåg jag vilka begränsningar en kompakt/vanlig kamera har när det inte är optimala förhållanden.

3
Gällande firmafesten. Jag vet vad du menar. Man sätter ingendera av kamerorna i bröstfickan direkt. Fångar inte direkt det där spontana som man gör med en telefon. Telefonen har man ju med sig för det mesta.

4
Amatör som jag är så croppar jag massor och D2x:an är snäll i det avseendet, tja det är väl D70s:an också vid närmare eftertanke.

:)
 
för tillfället skulle jag tro att jag har rätt kamera, en D50. Jag märker dock ibland att jag stör mig på att jag måste gå in i menyerna för att ändra t.ex ljusmätning.
jag har inte haft nån kamera med dubbla rattar, så jag saknar inte en andra på min D50. än.
för tillfället är begränsningen bakom kameran först och främst...
jag skulle gärna ha en mer avancerad kamera med fler externa reglage, mindre brus (för konsertfoto) samt bildstabilisator. om den sen passade min ekonomi hade den troligtvis varit min (och många andras) perfekta kamera.

6 MP klarar jag mig fint på, vill inte ha fler heller direkt...

så jag är nöjd med min kamera, men tanken på att nån annan kamera kanske är bättre för min del finns, men är välkontrollerad eftersom jag var grymt noggrann med att köpa vad jag ansåg skulle passa mig bäst, så jag slipper fundera på om jag köpte fel kamera. tror jag.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.