Annons

Har du miljöbilder från egna utställningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag är lite nyfiken att se hur det ser ut när ni sätter upp utställningar.

Om ni som gjort egna utställningar eller samutställningar har bilder som visar hur ni satt upp bilderna, och hur lokalen ser ut kan ni väl lägga upp dom bilderna här i tråden.

och sedan från uppställningen med bilderna.. det tog nog längst tid :-(

Sorry, har inga bra bilder från konstateljen direkt.

Bilagor

• crw_7223.jpg
    crw_7223.jpg
    9.6 KB · Visningar: 908
Janne: Vad högt upp du satt dem.
Känns som man skulle vara tvungen att backa en bit för att kunna betrakta dem. Funkar nog bra till stora saker men när det gäller 20x30 bilder blir det kanske lite fel.?

Kanske bara ser ut så för att alla sitter ner på bilden.

Vad är det för höjd?

Här har vi en bild från en kollektiv utställning där jag deltog.
Det handlar ju om en enhetlighet i utställning och utmaningen ligger just där när det handlar om kollektiva utställningar!

Skall se om jag hittar fler exempel..

Mvh Niclas,

(Ps, bilden jag delar här är från en våruställning på ApotekerGården på Stokmarknes 1999).

Bilagor

• rom1.jpg
    rom1.jpg
    28.3 KB · Visningar: 887
meLf skrev:
Janne: Vad högt upp du satt dem.
Känns som man skulle vara tvungen att backa en bit för att kunna betrakta dem. Funkar nog bra till stora saker men när det gäller 20x30 bilder blir det kanske lite fel.?

Kanske bara ser ut så för att alla sitter ner på bilden.

Vad är det för höjd?

Normal titthöjd stående. Formatet är 30x40 på bilderna.

Niclasfoto skrev:
Här har vi en bild från en kollektiv utställning där jag deltog.
Det handlar ju om en enhetlighet i utställning och utmaningen ligger just där när det handlar om kollektiva utställningar!

Skall se om jag hittar fler exempel..

Mvh Niclas,

(Ps, bilden jag delar här är från en våruställning på ApotekerGården på Stokmarknes 1999).

Jag gillar idén med dom 6 bilderna kloss i kloss i bortre rummet :)

Arleklint skrev:

Visst är höjden viktig Men att det viktiga betraktningsavståndet till kopian är bra är minist lika viktigt som höjden. Storleken på kopian är till stor del avgörande för betraktningsavaståndet, såklart;)

Mvh Niclas,

Arleklint skrev:

(Chansade bara på 20x30)

Om man skall vara petig finns väl egentligen ingen "normal titthöjd"
Det jag menade tidigare är att placeringen på väggen styr hur du betraktar bilden. Dvs. hur du i rummet förhåller dig till föremålet.

T.ex. Om det sitter över ögonhöjd går man förmodligen längre bak för att kunna betrakta det på ett behagligt sätt..
Om bilden är i ett stort format kan detta mkt. väl vara att föredra, men detaljerade foton av "normal" storlek (under 40x50) tror jag kan tappa på att sitta för högt. sen är det kanske inte fördelagtigt om man tänkt sig att barn eller kortare människor skall kunna ta del av bilderna.

Bara min reflaktion på bilden. svårt att avgöra utan av ha varit där.

maritha skrev:
Visst är höjden viktig Men att det viktiga betraktningsavståndet till kopian är bra är minist lika viktigt som höjden. Storleken på kopian är till stor del avgörande för betraktningsavaståndet, såklart;)

Mvh Niclas,

Hehe,, jaha där var Maritha inloggad och inte jag,,, jaja det var i alla fall mina ord. Bara så att ingen behöver tveka, tur att det inite händer fler ggr än som så;;-)!!

Mvh Niclas,

Jag har provtittat Jannes bilder på Spinners i Heron City idag och kan bara säga att "titthöjden" var prima! Möjligen skall det till lite mer ljus mot väggen, men det kommer snart att fixas till har jag hört.

Mats- som också vill ställa ut bilder på det sättet en vacker dag.

En bild från Alingsås Kvarn där Fotoklubben hade utställning -03.
Bilden är tagen under upphängningen så det är lite skräp runt omkring.

Bilagor

• kvarnenbild.jpg
    kvarnenbild.jpg
    42.3 KB · Visningar: 698
Jo spottarna kommer,dom kan ljusa upp de bilder som behöver det ljuset. Det är som Mats sagt på G

Att bilderna sitter högt i förhållande till dem som sitter är naturligt eftersom tanken är att de skall ses av dem som går och står.

Arleklint skrev:
Att bilderna sitter högt i förhållande till dem som sitter är naturligt eftersom tanken är att de skall ses av dem som går och står.
Det förstår jag, jag syftade på att de i förhållande till dem som satt ner satt väldigt högt upp. Dvs. om de skulle ha ställt sig upp så uppfattade jag det som att de fortfarande skulle ha bilderna över ögonhöjd.
Eller åtminstonde i en höjd som skulle ha varit obekväm/ansträngande att betrakt bilderna på.

Utställning från Alingsås Fotoklubb 60 år.
Den lilla pelaren i framför tavlorna är en karta som visar vem som tagit bilderna och vad de föreställer.

Bilagor

• showroom.jpg
    showroom.jpg
    41.1 KB · Visningar: 461
ANNONS