Jag har gjort tre olika fotoböcker på pixopolis.se och vill säga: Mycket bra kvalitét på tryck och bindning till ett bra pris. I en bok hade jag även svart/vita bilder med och även dessa blev bra.
Anledningen till allting var att jag i våras fick en inbjudan till en klassträff från realskolan för första gången efter 50 år (yes, femtio år). Eftersom jag fotograferade redan då hade jag en del gamla gulnade s/v bilder i ett fotoalbum. Dessa skannade jag in och det blev första albumet på 24 sidor som jag visade på träffen. Alla ville ha en kopia och det blev 17 st efterbeställningar.
Den senaste boken fick jag just nu och den är till mitt barnbarn som fyller 7 år. Jag kommer att göra flera böcker i fortsättningen. Just nu pågår ett lite större projekt som ska vara till min äldsta son som snart fyller 40 år. Här vill jag samla alla bilder med honom från födseln fram till nu.
Jag har visat de olika böckerna en del bekanta och även i fotoklubben och bara fått positiva kommentarer.
några råd:
jag lägger in en undermapp med samtliga bilder i samma mapp som bokfilen finns
gör inte bildfilerna större än nödvändigt, det underlättar överföringen, mina bilder är på 300dpi och i Adobe RGB 1998 (ska nästa gång smyga in några i sRGB för att evtl. se skillnaden), uppladdning av bokfilen har alltid fungerat utan fel
texten har en tendens att bli större i boken än på skärmen
tänk på vid centreringen av bild/text att en del plats ”försvinner” på insidan mot bindningen
din skärm bör visa något sånär rätt färg, ljus och kontrast, jag beställde några bilder från crimson innan för att testa
sist men inte minst, du får utmärkt support genom att kontakta
[email protected]