Annons

Har du gjort en egen fotobok?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Av typen enstaka ex som trycks digitalt via tjänster som t ex: www.fotobok.se, www.pixopolis.se, www.gordinegenbok.se osv

Söker efter någon tjänst som dels trycker i bra kvalitet o papper och där jag själv helt kan styra layouten genom att t ex leverera pdf-filer på bokens sidor.

Har kollat runt lite själv o just nu tycker jag att Pixopolis verkar vara lämpligast. Någon som testat dem nyligen?
 
hänger på här också, tänkte prova att göra en fotobok från en väns bröllop. Jag har bara sett resultat från "Mac-Iphoto" böckerna och tar gärna emot tips på andra leverantörer.
 
Jag har gjort en bok oss Pixopolis rätt nyligen och är mycket nöjd med resultatet, och ska dessutom göra ytterligare en bok om ett tag. Jag kan verkligen rekomendera dem!
 
Jag har gjort ett par böcker hos Pixopolis och är väldigt nöjd med kvalitén! Det har varit lite struligt att få iväg bokfilerna till dem, och postgången med cd-skivor fungerade inte heller (?)ner till Tyskland men annars är den svenska supporten toppen! Jag kan bara rekommendera Pixopolis å det varmaste!
 
Även jag har gjort en bok från Pixopolis och är mycket nöjd. För mig fungerade också uppladdningen till deras server även om det tog tid - en bit över 400 MB tog med min uppkoppling 5 timmar. Jag gjorde det på natten några dagar innan påskhelgen och en vecka senare hade vi boken i vår hand.

Programmet fungerade också bra med den lilla kommentaren att det gäller att inte flytta runt på bilderna på hårddisken eftersom programmet pekar ut bilderna istället för att importera dem.

Vi kommer göra fler böcker längre fram!
 
Jag har använt FUJI och är mycket nöjd med kvaliten.
Att jag valde FUJI var att det gick att variera bildstorleken och antal bilder per sida samt skriva text på sidorna.
Nu blev det "bara" en fullstor bild per sida då det var en test.
Men jag är som sagt mycket nöjd med resultatet.

Några frågor och svar jag hade/fick.

Tänker använda er tjänst att gör fotoböcker. men behöver veta följande:
- Vilket papper är boken tryck på.
FC.HP Indigo Printing Paper Premium gloss coated 170 gr

- Upplösning på bilderna, DPI
FC. 200DPI

- Vilken ICC profil ska bilderna vara i? (sRGB)
FC sRGB

- Jag lägger på oskarp mask själv, gör ni något sådant också. Hur väljer jag bort det i så fall?
FC. Vi gör ingenting åt bilderna vid trycket.

/Hasse
 
Jag har gjort tre olika fotoböcker på pixopolis.se och vill säga: Mycket bra kvalitét på tryck och bindning till ett bra pris. I en bok hade jag även svart/vita bilder med och även dessa blev bra.

Anledningen till allting var att jag i våras fick en inbjudan till en klassträff från realskolan för första gången efter 50 år (yes, femtio år). Eftersom jag fotograferade redan då hade jag en del gamla gulnade s/v bilder i ett fotoalbum. Dessa skannade jag in och det blev första albumet på 24 sidor som jag visade på träffen. Alla ville ha en kopia och det blev 17 st efterbeställningar.

Den senaste boken fick jag just nu och den är till mitt barnbarn som fyller 7 år. Jag kommer att göra flera böcker i fortsättningen. Just nu pågår ett lite större projekt som ska vara till min äldsta son som snart fyller 40 år. Här vill jag samla alla bilder med honom från födseln fram till nu.

Jag har visat de olika böckerna en del bekanta och även i fotoklubben och bara fått positiva kommentarer.

några råd:

jag lägger in en undermapp med samtliga bilder i samma mapp som bokfilen finns

gör inte bildfilerna större än nödvändigt, det underlättar överföringen, mina bilder är på 300dpi och i Adobe RGB 1998 (ska nästa gång smyga in några i sRGB för att evtl. se skillnaden), uppladdning av bokfilen har alltid fungerat utan fel

texten har en tendens att bli större i boken än på skärmen

tänk på vid centreringen av bild/text att en del plats ”försvinner” på insidan mot bindningen

din skärm bör visa något sånär rätt färg, ljus och kontrast, jag beställde några bilder från crimson innan för att testa

sist men inte minst, du får utmärkt support genom att kontakta [email protected]
 
Hej!

Jag har gjort två olika böcker med www.gordinegenbok.se och är klart nöjd med dem. Du kan ju inte styra layouten hur som helst, men webbgränssnittet är enkelt att använda och resultatet blev riktigt bra.

Var noga med att ha en någorlunda välkalibrerad bildskärm bara så att de färger du ser på den inte är allt för annorlunda mot vad du får i tryck sedan.
 
Ska precis till att göra tre böcker hos pixopolis.se

Hur blir bilder som ligger över ett helt uppslag, ungefär hur mycket av bilden försvinner i sidans mitt? Bilderna är från ett bröllop och det känns som om liggande bilder gör sig bättre över ett helt uppslag än på bara en sida men ibland är ju brudparet i mitten o då blir det ju lite trist om för mycket försvinner...

/Micke
 
försvinner...

Jag uttryckte mig kanske något klantigt. Det försvinner inget av bilden mot mitten.

Men om man vill kunna se bildkanten mot mitten av boken bör man inte lägga bilden ända fram till delningslinjen för sidorna.

Än en gång, jag tycker det är en ypperlig tryckkvalitet och hela boken känns mycket gedigen.

/Manfred
 
Hi folks

Ja har gjort ett par böcker hos http://www.gordinegenbok.se/ och är väl så där nöjd. Lite struligt gränssnitt men det är trots allt ok. Trycket däremot kunde vara bättre. Nu har jag rätt höga krav bla beroende på att jag har drivit ett tryckeri tidigare men även min fru hade lite synpunkter. Känns som om dom inte har de senaste digitala pressarna. Blev lite flammigt på färgplattorna och inte speciellt vackra färger samt lite väl bleka. Det här var visserligen inför förra julen så dom kan ha blivit bättre sedan dess. Boken är helt ok men int emer än så. Prisvärt var det i alla fall.

Mottagarna av böckerna blev eld o lågor och jättenöjda så det är väl som vanligt, vissa av oss har helt enkelt för höga krav.

Michel Reichmann har som vanligt ett antal intressanta sidor att läsa. På http://www.luminous-landscape.com/essays/100-books.shtml hittar du hans erfarenhet från ett projekt som detta. Lite större kanske men gången är den samma.

Mankan
 
Grevture skrev:
Hej!

Jag har gjort två olika böcker med www.gordinegenbok.se och är klart nöjd med dem. Du kan ju inte styra layouten hur som helst, men webbgränssnittet är enkelt att använda och resultatet blev riktigt bra.

Var noga med att ha en någorlunda välkalibrerad bildskärm bara så att de färger du ser på den inte är allt för annorlunda mot vad du får i tryck sedan.

Intressant tråd, då min brorsa står i begrepp att testa detta via gordinegenbok.se. Min fråga till Er som har erfarenhet av gordinegenbok.se, vilken färgprofil samt bildstorlek gäller? I instruktionerna nämns bara upplösning samt storlek för fullsidebild.

Fridens
Oscar
 
micke80 skrev:
Ska precis till att göra tre böcker hos pixopolis.se

Hur blir bilder som ligger över ett helt uppslag, ungefär hur mycket av bilden försvinner i sidans mitt? Bilderna är från ett bröllop och det känns som om liggande bilder gör sig bättre över ett helt uppslag än på bara en sida men ibland är ju brudparet i mitten o då blir det ju lite trist om för mycket försvinner...

/Micke

Hej Micke,

Pixopolis Böcker är trådinbundna och en av fördelarna med det är att det försvinner ingenting i mitten.
Om du vill vara helt på den säkra sidan så är det till och med så att sida 8, 16 24 32 osv. är hela blad som lämpar sig bäst att har dubbelsidiga bilder på.
Ladda bara ner programmet och lek lite, du jobbar offline hela tiden.

Många hälsnngar
Volker
 
Osquar skrev:
Intressant tråd, då min brorsa står i begrepp att testa detta via gordinegenbok.se. Min fråga till Er som har erfarenhet av gordinegenbok.se, vilken färgprofil samt bildstorlek gäller? I instruktionerna nämns bara upplösning samt storlek för fullsidebild.

Fridens
Oscar

Det är just det som är problemet med gördinbok. Om du är ute efter en leverantör som kan hantera färgprofiler så bör du leta efter en annan leverantör. Gördinbok riktar sig inte till oss som har sådana avancerade krav. Böckerna blir ok utan att vara riktigt bra bildmässigt. Nu är dom rätt billiga så en rekommendation kan vara att göra ett provex innan du gör din "stora" viktiga beställning.

Mankan
 
Problemet ligger i Tryckmetoden:
Tryckkvaliteten och färgäktheten är annorlunda i jämförelse med ett offsettryck, och beroende av t.ex. maskintemperatur och luftfuktighet. Dessa faktorer är svåra att påverka och är en del av digitaltryckets natur.

Men - om man ställer kostnaden i förhållande till produkten man får och ser att minsta beställningsmängd är 1 ex. för ca. 300 SEK är det väl värt att testa.

Jag är glad att mer och mer ser mögligheter man har genom att erbjuder fotoböckerna istället för begränsningar…
Några riktigt snygga designs finns här: http://www.momento.com.au/gallery.asp

Och en kille som erbjuder sina kunder superfina böcker är:
www.weddingbook.se


Hälsningar - Volker
 
Senast ändrad:
Kom just hem från Fotomässan där jag bla besökte gordinboks monter och måste säga att de har utvecklats sedan jag använde deras tjänster. Böckerna som låg i montern var mycket bättre än de som jag gjorde till förra julen. Helt ok faktiskt även om färgerna kunde vara ytterligare lite mustigare. Fanns fortfarande vissa små spår av flammighet med det var inget som störde längre.

Tillräckligt bra känns som ett passande betyg.

Mankan
 
Mankan G skrev:
Kom just hem från Fotomässan där jag bla besökte gordinboks monter och måste säga att de har utvecklats sedan jag använde deras tjänster. Böckerna som låg i montern var mycket bättre än de som jag gjorde till förra julen. Helt ok faktiskt även om färgerna kunde vara ytterligare lite mustigare. Fanns fortfarande vissa små spår av flammighet med det var inget som störde längre.

Tillräckligt bra känns som ett passande betyg.

Mankan


Också tillbaka från mässan...

Tittade även på
www.myphotobook.se
och
www.gordinegenbok.se

/Bengan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.