Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har du fotat för Metro Teknik?

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
Gjorde ett uppdrag åt Metro Teknik i dag och ska ta betalt enligt BLF.

Jag har prislistan, men det känns som att det blir jäkligt mycket att ta betalt för ifall man ska ta för allt. Hur brukar ni göra?

Nu är det ju följande, ifall man ska vara petig:
  • Tid för fotografering
  • Efterbehandling
  • Avgift för redaktionell användning (antar jag? några bilder ska ju ut i tidningen, eventuellt en förstasida också)
  • Bild på internet (eventuellt)

Går man då efter BLF:s prislista så blir det nästan 6000 spänn (då är inte en eventuell förstasida inräknad), vilket jag inte tycker är riktigt motiverat för 3 timmar arbete.

Ni med erfarenhet får gärna svara här i tråden eller skicka privat om ni känner att det är bättre. Jag skulle i alla fall uppskatta svar!

Jag undrar om du inte har missat en liten detalj. Att BLF beskriver 2 olika debiteringssätt. 1) Ta betalt för utförandet av själva fotouppdraget. 2) Försäljning av arkivbild, då du tar betalt för själva publiceringen.
Sedan kan det bli ganska bra pengar i alla fall. Men BLF menar inte att man ska ta betalt för båda saker samtidigt.

Jag undrar om du inte har missat en liten detalj. Att BLF beskriver 2 olika debiteringssätt. 1) Ta betalt för utförandet av själva fotouppdraget. 2) Försäljning av arkivbild, då du tar betalt för själva publiceringen.
Sedan kan det bli ganska bra pengar i alla fall. Men BLF menar inte att man ska ta betalt för båda saker samtidigt.
Helt rätt av Dig.

Jag ska alltså bara debitera timpenning och bearbetning. Att den sen trycks i över 50 000 ex, osv. ska jag inte ta betalt för? Hittar inget om det i BLF.

Det stämmer. Men kommer du upp i några timmar är det ju ändå inte så tokigt med 3-4000kr för en halv dags arbete :)
Tycker det är bra att du reder ut vad det är som gäller ordentligt i förväg. Då slipper man missförstånd och sura miner. Ett tips är att även få ner rätten till bilderna på papper vid framtida uppdrag.
Med dags och veckotidningar är det lite speciellt. Gör man jobb för dem på timbasis är det nog branshstandard att du har copy på bilderna, men att tidningen har full nyttjanderätt även i framtiden. Är dock lite osäker på vad det är som gäller, då jag nästan alldrig levererar till dagspress själv.
Till andra uppdragsgivare är det viktigt att du specificerar deras nyttjanderätt. T ex publicering endast vid ett tillfälle. Annars är det som upplagt för missförstånd.
Men tänk även på att det trotts branshstandard går att förhandla om allt.
Bara en liten reflektion.

Tack för svar.

Nej, det är inga dåliga pengar så klart! Ville bara att det ska bli rätt som sagt, och nu vet jag. :)

Hm. Jag har lite mailkonversationer med dem så man får det skriftligt. Men så här i början så är jag inte så kräsen, jag är glad över att bara få synas.

Jag ska alltså bara debitera timpenning och bearbetning.
Nu har jag visserligen inte prislistan tillgänglig, men det vanliga när du gör ett uppdrag är nog att du debiterar timpenning för den tid du lägger ner, inklusive bearbetning. Och, precis som SixBySix skriver, tidningen i och med det har rätt att lägga bilderna i sitt arkiv och publicera dem hur många gånger de vill. I Metros fall innebär det dessutom publicering i alla deras tidningar, världen runt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar