** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har du CPU-trimmat dina objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har chippat ett 100/2.8. Förutom att jag hade en defekt i det kretskort jag använde så var det inga problem.

Jag hade planerat att chippa mitt 80-200/4 men det verkar vara lite för dåligt med utrymme i det. Naturligtvis upptäckte jag det efter att jag lagt massa energi på att hitta en organdonator.

Tack vare ditt inlägg Erik, så är jag nu på gång att modifiera mitt 200 mikro-nikkor. Jag gör det själv. CPU-enheter finns att köpa i Sverige.
Återkommer med resultat.

Var köper man CPU-enheter då?
Varför går det inte att chippa min gamla 50mm/2,0 ? En helt underbar optik som jag skulle vilja kunna använda enklare på D70n

Chippat?

Vart e vi på väg egentligen?
Chippa objektiv?????

Själv chippade jag mitt Playstation 2 innan nyår.
/ Jim

Har precis beställt CPU-enheten från AE-foto i Göteborg: 465:- inkl moms.
Skall nu börja bearbeta min objektiv. Återkommer när jag vet hur det har gått.

Låt oss först och främst spola ordet chippa och oseriösa svar och frågor.
Vad jag gör är att modifiera objektivet: Bygger in en CPU-krets.

Min 200:a manuell kan jag använda på min F100 men bara med centrumvägt och bländarförval A.
Kameran väljer detta själv när objektivet monteras.
På F75 fungerar objektivet inte.
Vad jag gör är att bygga in "rätt" CPU-krets i objektivet.
Det kommer nu att fungera med matrix-mätning på båda mina kameror. Objektivet kommer fortfarande att vara manuellt.
En bättre förklaring hittar ni på :http://home.carolina.rr.com/headshots/Nikonhome.htm

Varför skippa ordet "chippa" det är ju precis vad man gör? Och vilka frågor var det som var oseriösa? Hoppas inte du menade mina, de var i allra högsta grad seriösa.

Runo skrev:
Varför går det inte att chippa min gamla 50mm/2,0 ?
Det kan bero på samma sak som i mitt 80-200/4. Där sitter det en stor gjuten klump precis bakom bajonetten så att kretskortet inte får plats. Mitt skulle förmodligen gå att fixa ändå om man demonterar det mer och filar upp en slits i metallklumpen så man kommer in i objektivkroppen med kretskortet. Om en femtia är byggd på samma sätt så är det förmodligen mindre plats där bakom.

Men det är ju lätt att ta reda på. Det är bara att lossa de 3-5 skruvarna som håller bajonetten och sen kolla hur det ser ut bakom.
Runo skrev:
Var köper man CPU-enheter då?
Det var intressant att höra att Nikon tydligen inte har något emot att sälja reservdelar till privatpersoner. I så fall är det bara att beställa ett kort från lämpligt objektiv med samma maxbländare och gärna ungefär samma brännvidd. Kort från D-objektiv undvikes lämpligen.

Annars är det i regel lite billigare att köpa trasiga objektiv för slakt, men det kan ta lite tid att hitta ibland.

Tackar för svaren
Så troligvis är det bara platsbrist alltså. Ska nog plocka isär och kolla. Det enda jag behöver är ett chip till en optik med bl 2,0 om jag förstod länken rätt så spelade brännvidden ingen roll.

Runo skrev:
om jag förstod länken rätt så spelade brännvidden ingen roll.
Jag har läst att matrismätningen har brännvidd som en av många faktorer. Med största sannolikhet en rätt oviktig sådan dock.

Innan ni ger er in och skruvar i objektivfattningen, se till att ni har riktiga skruvmejslar. Jag fördärvade 3 av skruvarna med en dålig skruvmejsel. Skruvarna är limmade och sitter "fast". Dessutom behövs det borras 2 st 1,5 mm hål i objektivfattningen samt filas/fräsas en kant i det innre aluminiumröret med precision.
Felmarginalen är liten.

Om jag lyckas skall jag visa hur jag gjort. Hör ni inget, har jag misslyckats.

AE-foto är ingen privtperson utan en auktoriserad Nikon-verkstad.

Estrella

Runo skrev:
Varför skippa ordet "chippa" det är ju precis vad man gör? Och vilka frågor var det som var oseriösa? Hoppas inte du menade mina, de var i allra högsta grad seriösa.

Det var nog mitt svar med playstation han menade.
Att jag chippade mitt playstation innan nyår.

:)

/ Ps bara för att man är fotograf så måste man inte vara humorlös. Barnasinnet ska man ha kvar om man ska lyckas med sina bilder och vara kreativ.

Leif-Göran, det är just en 200 Micro som jag vill modifiera, så det ska bli intressant att höra hur det går för dig.
Hur lång tid skulle det ta att få kortet från Nikon?
Jag har precis köpt min 200:a begagnat från Leicashop i Österrike, och får leverans senare i veckan.
Ser det ut att finnas gott om plats i objektivet för kortet?
/Erik

Senast ändrad:
Erik.
Har just filat ner aluminium röret. Det ser ut att ha fungerat bra. Om kretsen finns hos Nikon i Stockholm så får jag den denna vecka.
Återkommer med bilder när jag är klar.

Innan ni ger er in och skruvar i objektivfattningen, se till att ni har riktiga skruvmejslar. Jag fördärvade 3 av skruvarna med en dålig skruvmejsel. Skruvarna är limmade och sitter "fast".
Det där kan jag tillstyrka, fast jag gjorde tvärtom. Jag skulle in i mitt gamla Canon FD 50/1.4 för att bländaren kärvade ihop, fick loss några skruvar, men resten sa stopp och spräckte 3 skruvmejslar för mig. De bygger inte saker idag som de gjorde förr alltså. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar