Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Har du CPU-trimmat dina objektiv?
- Trådstartare eon
- Start datum
Dykhjelm
Aktiv medlem
Det lyckades.
Mitt "gamla" manuella 200mm:s Micro-NIKKOR fungerar nu med min F100 och F75.
Innan jag modifierade objektivet med en CPU-krets så fungerade det på F100, men kameran gick automatiskt över till centrumvägt och bländarprioritet, A.
På F75:an fungerade ingen mätmetod.
Efter modifieringen tycks allt fungera (undantaget autofokus) på båda kamerorna. Jag reserverar mig för att jag ännu inte tagit någon bild och kontrollerat exponeringarna. Men jag tror inte att det är några problem med detta.
Plötsligt har mitt gamla objektiv blivit mycket använbart och kommer inte längre att stå i en hylla och samla damm.
Maila till mig så skickar jag över ett Word-dokument med bilder och råd.
Mitt "gamla" manuella 200mm:s Micro-NIKKOR fungerar nu med min F100 och F75.
Innan jag modifierade objektivet med en CPU-krets så fungerade det på F100, men kameran gick automatiskt över till centrumvägt och bländarprioritet, A.
På F75:an fungerade ingen mätmetod.
Efter modifieringen tycks allt fungera (undantaget autofokus) på båda kamerorna. Jag reserverar mig för att jag ännu inte tagit någon bild och kontrollerat exponeringarna. Men jag tror inte att det är några problem med detta.
Plötsligt har mitt gamla objektiv blivit mycket använbart och kommer inte längre att stå i en hylla och samla damm.
Maila till mig så skickar jag över ett Word-dokument med bilder och råd.
nfoto
Aktiv medlem
Runo skrev:
Tackar för svaren
Så troligvis är det bara platsbrist alltså. Ska nog plocka isär och kolla. Det enda jag behöver är ett chip till en optik med bl 2,0 om jag förstod länken rätt så spelade brännvidden ingen roll.
Jeg har brukt printet fra en AF 35/2, det går helt utmerket på 50/2 AI.
Osquar
Aktiv medlem
Re: Chippat?
Å jag chippade min Volvo 740 Turbo 1990...
Då trodde man knappst att begreppet "chippa" skulle komma att bli en term inom foto-branschen.
Oscar
JimSlim skrev:
Vart e vi på väg egentligen?
Chippa objektiv?????
Själv chippade jag mitt Playstation 2 innan nyår.
/ Jim
Å jag chippade min Volvo 740 Turbo 1990...
Då trodde man knappst att begreppet "chippa" skulle komma att bli en term inom foto-branschen.
Oscar
kameraroffe
Aktiv medlem
bästa sättet att få loss på skruvar som sitter
hårt är att ta en lödkolv som ger bra värme och
hålla spetsen mot skruvskallen en stund då mjuknar limmet eller låslacken och skruvarna lossnar lätt.
hårt är att ta en lödkolv som ger bra värme och
hålla spetsen mot skruvskallen en stund då mjuknar limmet eller låslacken och skruvarna lossnar lätt.
SH-101
Aktiv medlem
Är det fortfarande ingen som har knäckt vad och hur CPUn kommunicerar så man kan göra en egen liten CPU . jag har varit inne på att ge det ett försök - men inte haft tid / ork / möjlighet. Problemet vore ju då iofs att försöka hitta en ersättningskontakt ...
Alternativet vore fortfarande att hacka kameran så man på något sätt kunde tala om vad det är för glugg (funkar inte F6 så?) DRÖMMEN!!! (Eller kräva av Nikon att de fixar detta i en uppdatering - det finns ju redan där - eftersom kameran mäter manuella gluggar när man kör med USB-kabeln till Capture .. eller?)
Alternativet vore fortfarande att hacka kameran så man på något sätt kunde tala om vad det är för glugg (funkar inte F6 så?) DRÖMMEN!!! (Eller kräva av Nikon att de fixar detta i en uppdatering - det finns ju redan där - eftersom kameran mäter manuella gluggar när man kör med USB-kabeln till Capture .. eller?)
kameraroffe
Aktiv medlem
Skrot
Har ett antal skrotade Nikon vilka modeller behöver du
Har ett antal skrotade Nikon vilka modeller behöver du
Den här personen har hackat protokollet. En kontakt med honom kanske kan ge lite starthjälp till projektet.objernulf skrev:
När jag hittar lämplig Nikon AF "skrotkamera" till rätt pris ska jag göra reversed engineering på kommunikationen.
SH-101
Aktiv medlem
eon skrev:
Det var inte helt lätt med reservdelen.
Nikon Sverige säljer inget till privatpersoner och de har dessutom instruerat alla sina serviceverkstäder att inte sälja delar till privatpersoner. Så nu går det inte att köpa CPU löst längre.
Snåla och elaka är vad de är ..
SH-101
Aktiv medlem
jimh skrev:
Den här personen har hackat protokollet. En kontakt med honom kanske kan ge lite starthjälp till projektet.
Tufft Jim! Du anar inte hur många gånger jag googlat på detta och inte hittat något vettigt...
Från RO RO: (på photo.net)
"I still haven't found a suiting micro and my time is limeted. For now I stop research on make compatible chips. If anyone wants to continue my work, please write me an email."
Tydligen hade han lyckats få till det med en AVR på 8MHz (eftersom man måste upp i klockhastigheter på 100kHz) men den drar för mycket kräm ..
Så det som behöver göras är att hitta en snålare CPU och konstruera kontakten ... protokollet har han uppenbarligen knäckt.
(jag ser inte hans epost - antar att man måste vara inloggad??)
Ett annat alternativ är ju fortfarande att knäcka t.ex. D70ns firmware. Jag har rotat lite - men har inte de uppgifterna som jag hittade i huvudet - men det är ett standardiserat OS - något microstuff från hitachi (stavning) tror jag det var... - men jag hittade nästan bara japansk info om detta. Och absolut ingen gratis disassembler.
Jaja nu ska jag sluta tjöta - men om någon har lust att hjälpa mig att rota i firmwaregrejerna så maila mig! Gärna någon som kan teknisk japanska hahaha!