ANNONS
Annons

har de slutat att sälja agfas multicontrast papper?

Produkter
(logga in för att koppla)
dobos skrev:
Kan bara hålla med - vissa verkar ha hållit på i 100 år! Tack Patrik!

Inte riktigt så länge, men man snappar ju upp lite information här och var. Jag har haft rätt roligt med många gamla fotoreceptböcker, däribland Agfas. :))

Photax säljer förresten fixet Calbe A-300, vilket är Agfas recept 300. Ett riktigt gammalt och beprövat fix. :)
 
J. Patric skrev:
Inte riktigt så länge, men man snappar ju upp lite information här och var. Jag har haft rätt roligt med många gamla fotoreceptböcker, däribland Agfas. :))

Photax säljer förresten fixet Calbe A-300, vilket är Agfas recept 300. Ett riktigt gammalt och beprövat fix. :)

Det där är ett område jag behöver ta itu med när jag har fått bättre kläm på film/framkallare. Hur stor betydelse har fix, och på vilket sätt kan olika egenskaper hos olika fix påverka slutresultatet. Jag har läst en del om två-fix-bad m.m, men inte riktigt fattat grejen.

Edit: både fix för film och för papper, menar jag.

//Lasse
 
Wolfgang skrev:
Jo, det går ju bra. Frågan är om det finns ett superbra fiberpapper som man skulle kunna beställa i England.
Har någon tips om det?

Silverprint har en del att välja mellan, om man tvunget vill beställa dom i England. Men Photax säljer ju flera bra fiberpapper, bl.a Emaks, Ilford och Forte.
 
dobos skrev:
Hur stor betydelse har fix, och på vilket sätt kan olika egenskaper hos olika fix påverka slutresultatet. Jag har läst en del om två-fix-bad m.m, men inte riktigt fattat grejen.
Fix är inte riktigt den där kreativa komponenten, mer en nödvändighet som funkar, inte funkar eller funkar halvdåligt. Om framkallaren är däcken till bilen är fixet underredsmassan, liksom :)

Dubbla fixbad är ju ett sätt att minska mängden framkallare som kommer i badet och sliter ut fixet. Det första badet får ta mest stryk och slängs i återvinningen när det är slut. Bad två blir till ett nytt bad ett när man kört den volym kopior man bestämt genom det.
 
jimh skrev:

Dubbla fixbad är ju ett sätt att minska mängden framkallare som kommer i badet och sliter ut fixet. Det första badet får ta mest stryk och slängs i återvinningen när det är slut. Bad två blir till ett nytt bad ett när man kört den volym kopior man bestämt genom det.

Ovannämnda har jag hört från flera håll, men jag är skeptisk och har även hört en annan version, nämligen att det är skadligt betr arkivbeständighet att ha fiberpapper för länge i fixet. Att köra 2 fixbad utsätter pappret för fixet under en totalt rätt lång tid, speciellt om det handlar om ett vanligt fixbad.
Fiberpapper suger upp kemikalierna duktigt och HCA kan inte få bort dem helt.

En bättre metod vore ett färskt snabbfixbad för ungefär 30 bilder à 24x30 cm.

På så sätt får man alltid ett färskt fixbad och fiberpappret utsätts för snabbfixet endast en kortare tid i jämförsel med ovannämnda tvåbadsmetoden.

Hur ser Du på det?
 
Wolfgang skrev:
Hur ser Du på det?
Jag har egentligen ingen åsikt i frågan. Har inte heller kopierat på några år nu och när jag gjorde det var jag ingen perfektionist på arkivbeständighetsfronten.

Men inte behöver man väl fixera totalt sett längre för att man kör två bad? Fördelen med tvåbadsfix som jag ser det är att kopian får fixeras i oförorenat fix även i slutet av en kopieringssession. Och att processen blir mer lika från kopia till kopia.
 
Två fixerbad är otvivelaktigt det bästa om man har krav på kvalitét och hållbarhet. Men man bör inte fixera längre totalt än rekommenderat (halva tiden i vardera badet) eftersom för lång fixeringstid kan göra att även det framkallade silvret angrips. Två fixerbad innebär att nästan alla silversalter är lösta i det första badet och att varje silverkristall som fortfarande finns kvar i emulsionen tas bort i det andra badet. Silversaltet är dessutom alltid i den mera lättlösliga formen vilket underlättar och effektiviserar sköljningen. Ju mer fixet används desto mer bildas svårlösliga silversalter och när det första fixbadet börjar förbrukas kasseras det och ersätts med det andra badet som är nästan helt färskt och helt utan svårlösliga silverkristaller. Nytt bad två tillblandas. Att enbart använda ett fixerbad kan aldrig bli lika effektivt som denna tvåbadsmetod, ens när fixet är färskt.
 
För att ordentligt fixera ut fiberpapper krävs längre tid i fixerbadet än med RC-papper, även med snabbfix. Kodak rekommenderar t.ex dubbelt så lång fixeringstid eller mer för fixering av fiberpapper i Unifix eller Rapid Fixer än vad man rekommenderar för fixering av RC-papper i samma fix. Detta även om man änvänder tvåbadsmetoden.
 
jimh skrev:
Jag har egentligen ingen åsikt i frågan. Har inte heller kopierat på några år nu och när jag gjorde det var jag ingen perfektionist på arkivbeständighetsfronten.

Men inte behöver man väl fixera totalt sett längre för att man kör två bad? Fördelen med tvåbadsfix som jag ser det är att kopian får fixeras i oförorenat fix även i slutet av en kopieringssession. Och att processen blir mer lika från kopia till kopia.

Tack Jim :<)
 
Graal skrev:
Två fixerbad är otvivelaktigt det bästa om man har krav på kvalitét och hållbarhet. Men man bör inte fixera längre totalt än rekommenderat (halva tiden i vardera badet) eftersom för lång fixeringstid kan göra att även det framkallade silvret angrips. Två fixerbad innebär att nästan alla silversalter är lösta i det första badet och att varje silverkristall som fortfarande finns kvar i emulsionen tas bort i det andra badet. Silversaltet är dessutom alltid i den mera lättlösliga formen vilket underlättar och effektiviserar sköljningen. Ju mer fixet används desto mer bildas svårlösliga silversalter och när det första fixbadet börjar förbrukas kasseras det och ersätts med det andra badet som är nästan helt färskt och helt utan svårlösliga silverkristaller. Nytt bad två tillblandas. Att enbart använda ett fixerbad kan aldrig bli lika effektivt som denna tvåbadsmetod, ens när fixet är färskt.

Mycket intressant! Tack Nils :<)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.