Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har blivit med Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Hej på er!
Har just köpt en Canon eos 1d mark III, och är på väg att sälja av mina Pentax grejer. Får ca 20 - 24 000 för mina pentax grejer, sen har jag ca 10 000 + moms som jag kan använda till objektiv-, och blixt köp.

Har funderat på den här uppsättningen:
Canon 17/40/4
Tamron 28-75/2,8
Canon 85/1,8
Canon 70-200/4 IS
Canon Speedlite 580 EX II

Några andra idéer hur man kan lägga upp det, jag fotar allt från sport, porträtt till studiobilder sen säljer jag även lite bilder på olika stocksajter.
 
Låter som väl valda delar - alla saker du listar är erkänt bra och prisvärda. Möjligen är 17-40 ibland lite ifrågasatt, personligen har jag sålt min då jag tröttnade på några av dess nackdelar, men det är - givet dess begänsningar - ett bra objektiv.
 
Låter som väl valda delar - alla saker du listar är erkänt bra och prisvärda. Möjligen är 17-40 ibland lite ifrågasatt, personligen har jag sålt min då jag tröttnade på några av dess nackdelar, men det är - givet dess begänsningar - ett bra objektiv.
Det är ju just vidvinkel till Canon som har varit svår att hitta, 16-35/2,8 II har inte heller fått riktigt bra omdöme och prisskillnaden mot 17/40/4 känns inte riktigt motvierad. Tanken har även slagit med om man ska köra på fasta gluggar:

Sigma EX 20/1,8 DG
Canon 50/1,4
Canon 85/1,8

Men då förlorar jag lite vidvinkel och dessutom smidigheten med en zoom.
 
Ja, nä - skall jag tycka något så är APS-H det sensorformat som 17-40 passar bäst på så den fungerar. Personligen så kör jag med fast 28, fast 50 och fast 14mm för att hyggligt täcka omfånget - fast 35mm hade ju varit trevligt,men den är lite dyrt med 15kkr för den så det har fått vara för mig än så länge iaf. Tamron zoomen ger ju den delen av området - inte med samma självklara prestanda, men helt klart godtagbart - jag har tänkt skaffa mig den som normlzoom till min 5D mkII då den är sjukt prisvärd med tanke på hur bra den är.
 
Ja, nä - skall jag tycka något så är APS-H det sensorformat som 17-40 passar bäst på så den fungerar. Personligen så kör jag med fast 28, fast 50 och fast 14mm för att hyggligt täcka omfånget - fast 35mm hade ju varit trevligt,men den är lite dyrt med 15kkr för den så det har fått vara för mig än så länge iaf. Tamron zoomen ger ju den delen av området - inte med samma självklara prestanda, men helt klart godtagbart - jag har tänkt skaffa mig den som normlzoom till min 5D mkII då den är sjukt prisvärd med tanke på hur bra den är.
Har funderat om jag kanske ska skippa Tamron-objektivet och köra på 17-40 och 50/1,4 och 85/1,8 istället.
 
Börjar fundera om inte 17-40 är för lite vidvinkel, och har börjat titta på Sigma 12-24. Några synpunkter på det?

Nu har jag alla fall köpt ett Canon 50/1,4 och ett Canon 85/1,8 är på väg med posten :)
 
Låter kul det! Ef 50 f/1.4är bra - köp gärna till ett motljusskydd till det för att dels öka kontrasten och dels för att skydda den tämligen känsliga objketivtuben.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.