Annons

Hantering av minneskort D70

Produkter
(logga in för att koppla)

fia_mstd

Ny medlem
Min D70 är inte kompis med minneskorten längre.

En längre tid har kameran helt plötsligt visat "FOR" eller "CHA" i displayen och det går inte att ta bilder längre. Ibland har det räckt att ta ut minneskortet och sätta i det igen, men för det mesta har man behövt formatera kortet. Ibland två eller till och med tre gånger.

Så jag köpte ett nytt minneskort, vilket inte gjorde den minsta skillnad. Nu vägrar den helt att låsa minneskortet hur jag än gör. Tömmer det i datorn, formaterar i kameran ett flertal gånger, stängt av kameran, tagit ur kortet, satt in det igen, alla möjliga kombinationer på ovanstående.

Kan man öht/skulle det kunna funka att uppgradera/ominstallera kamerans programvara? Det känns som att det skulle vara ett mjukvarufel snarare än ett hårdvarufel. Eller vad ska jag göra? Lämna in den känns inte riktigt som ett alternativ med en så gammal kamera, men den funkar ju bra för övrigt och tar bra bilder till dagligdags så att säga.
 
Jag skulle kunna tänka mig att kontaktstiften i kameran är smutsiga eller liknande, men det är bara en gissning. Om du själv vill försöka åtgärda så kan du ta lite kontaktspray, eller i värsta fall 5-56 eller WD40 och spraya i hålen på minneskortet och sedan föra kortet in och ut några ggr i kameran. Ta dock sparsamt med spayen (särskilt om du skulle använda 5-56 eller WD40) då dessa har låg viskositet och kryper in lite varstans och lämnar rester. Det är inget man vill ska krypa vidare in i kameran...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.