Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hantering av Fiberpapper

Produkter
(logga in för att koppla)

Yessian

Medlem
Har tidigare kopierat på RC papper men ska nu fösöka mig på FB. För arkivbeständighet och lite finare bilder t.ex. utställningar ska fiberpapper användas brukar det stå i de flesta artiklar.

Enligt Iford ska multigradepapper för bästa hållbarhet

Fixas 1min (snabbfix)
Mellansköljas 5min
Washaid 10min (fixförsörare)
Slutskölj 5min

Allt jag tidigare läst baseras på 2st fixbad med längre tider samt washaid och slutsköljning 60min

Ett annat problem är att få kopierna plana. En natt under en boktrave gör dom inte riktigt plana.
Kanske behövs någon slags press?
 
Yessian skrev:
...Enligt Iford ska multigradepapper för bästa hållbarhet

Fixas 1min (snabbfix)
Mellansköljas 5min
Washaid 10min (fixförsörare)
Slutskölj 5min...

Det är en metod Ilford tog fram och den förutsätter att du använder snabbfix med spädning som för film. Hypam 1+4 har jag för mig.

Ingen använder den metoden egentligen.
De som kopierar för hållbarhet anänder den andra metoden du beskrev.

Jag tror inte riktigt på Ilfords metod för maximal hållbarhet, däremot är det en metod som troligen ger bättre hållbarhet än den traditionella att bara skölja en timme utan natriumsulfitbad (HCA) som de flesta använder som standard.
 
Yessian skrev:
...En natt under en boktrave gör dom inte riktigt plana.
Kanske behövs någon slags press?

Är de lite fuktiga när du lägger dem i press under böckerna? Det är ett måste om du vill få dem plana.

Jag brukade låta bilderna lufttorka på ett nät.
Sedan valde jag ut dem som var bra och fuktade dem på baksidan med en fuktig trasa (ren).
Sedan i press mellan två glasskivor (stadiga) med två femliters dunkar som tyngd.
 
plana fiberpapper

prova att dra dom försiktigt över en skarp bordskant, det brukar hjälpa,
 
Stryk dem på baksidan med svag värme och fuktig duk. Funkar jättebra för mig i alla fall.
 
Ingen som hört talas om torkpress för fotografier??
Borde finnas begagnade fortfarande och vara näst intill gratis..
Välj en med inställbar termostat!
Us
 
Re: Re: Hantering av Fiberpapper

mipert skrev:
Det är en metod Ilford tog fram och den förutsätter att du använder snabbfix med spädning som för film. Hypam 1+4 har jag för mig.

Ingen använder den metoden egentligen.
De som kopierar för hållbarhet anänder den andra metoden du beskrev.

Jag tror inte riktigt på Ilfords metod för maximal hållbarhet, däremot är det en metod som troligen ger bättre hållbarhet än den traditionella att bara skölja en timme utan natriumsulfitbad (HCA) som de flesta använder som standard.
Jo, jag har använt den här metoden sedan Ilford presenterade den. Jag använder enbart den här metoden för barytpapper.

Varför tror du inte på den? Har du satt dig in i resonemanget?
 
Ilford själva har en jättebra hemsida som beskriver processerna för allt deras svartvita material.

http://www.ilford.com/html/us_english/bw.html

Observera att fix till svartvitt fiber inte skall vara av härdande sort.

Läser du igenom dessa PDF'filer så vet du allt du behöver veta.

Läs gärna PDF'en om toning också. Rätt toning både skyddar och ökar D-max.

/Lycka till
 
Jag är inne på "pertmans" linje.

Jag brukar låta dem torka på ett nät och därefter fukta baksidan med en ren svamp, lägga dem i press över ett dygn eller mer. Detta ger mig plana kopior.

Jag har också testat att direkt efter slutsköljen lägga dem med bildsida ner mot en glasskiva och därefter, med en gummiskrapa, trycka ur vätan från baksidan. Detta gör dem blanka som fasen, men det krävs också ett visst mått av vaksamhet då ytterkanterna på bilden tenderar att torka snabbast. Detta får till konsekvens att de viker upp sig och kan ge brott på bildytan, vad gör då ? Jo återfukta bildsidorna mellan varven så mitten av bilden torkar först, så bilden lossnar innifrån och ut !

Då får du en blank, plan kopia. Pressprocessen ger deig en matt kopia (lite beroende på papper förstås).

// A
 
Erik Schalin skrev:
Intressant Axel.
Hur lång tid tar gummiskrapanmetoden för en 30*40 bild?

Vet ej Erik är jag rädd, använder mindre papper (minns, fan, inte storleken just nu). Jag brukar göra som så att jag tar med mig mina glasskivor från mörrummet och hem, när jag är färdig där. Återfuktningen av sidorna kan man återvända till nån gång i timmen (??). Man får ju hålla koll på hur pass det torkar, det synns ju genom att kika genom glaset.

Glömde nog att skriva att jag i regel lägger dessa bilder i press också efteråt. (Inte lätt att hålla allt i huvet så här tidigt)

// Axel
 
En mindre återfukting genomförs, dock inte lika omfattande som tidigare eftersom kopian i regel redan är ganska plan.

Vad jag dock vill tillägga är att jag är ganska ny på fiberfronten och jag tycker kanske att kopiorna blir lite "för" blanka på det här sättet. Därför arbetar jag oftast mot att få ytan matt. Inget glas således.

// Axel
 
Själv har jag pillat allt för sällan på de senare åren men det skall bli ändring på det.

Iom att det har blivit sällan så har jag använt plastpapper men tänkte att ändra på det så fort jag har hunnit ställa iordning mörkrummet.
 
En grej till på temat glasskivor, jag tycker mig se att det blir bättre om man pressar ur vätan försiktigt än om du försöker driva ut allt (typ).

Torkningsprocessen tar naturligtvis längre tid men risken för att man trycker olika hårt på olika delar av kopian minskar, ytterligare ett sätt att unvika de brottytor som kan uppstå. (och som kräver att man blöter ner kopian totalt och börjar om).

I mitt mörkrum, som jag delar med en annan fotograf, finns totalt tre gamla torkpressar i olika storlekar men jag har inte testat dem ännu. Så jag kan inte jämföra resultatet i blankhet mellan de olika metoderna.
 
Sonnaren skrev:
Ingen som hört talas om torkpress för fotografier??
Borde finnas begagnade fortfarande och vara näst intill gratis..
Välj en med inställbar termostat!
Us

Jo, jag har hört talas om dem, äger en tom. Har försökt använda den med högglansplåtar med katastrofala resultat, kopiorna fastnade på plåtarna. Har även försökt med emulsionen mot tyget med luddiga kopior som resultat (plus ett synligt avtryck från stången som spänner duken).

Ja, jag har tvättat dukarna och försökt ludda av dem osv.

Hur använder du dem?
 
Sprittvättar glansplåtarna innan användning, tar inte på glanssidan. Drar upp bilderna direkt på plåten (ur sköljen), rollan bilden på baksidan med hård gummiroller för att få bort vatten och ffa luft.
Använder aldrig någonsin papper med annat än gelatinyta om det skall glanstorkas.
Om matt yta önskas låg temp, inte över 75 grader då fastnar inget "ludd" på bildytan.
Us
 
Jag har hört är att "dagens" fiberpapper inte fungerar med glansplåtar.

Kan det vara så att tricket är Ulf's gelatinyta?
 
Jag som jobbat med fiberpapper när det var det vanliga, från slutet av 70 talet, har använt torkpressen mycket till bruksbilder. Men ur arkivsynpunkt är det helt förkastligt. Kemikalierester samlas lätt i duken. Att högglansa bilder slutade jag med för länge sedan. Att mattorka är också problematiskt. Värst är att om värmen blir för stark så bubblar bilderna sig i kanten.

Lufttorkning är nog att föredra. T ex på ramar med myggnät. Emaks var förr mitt favoritpapper. Varmt men mjukt och långsamt fotopapper.

Jag har fått rådet av de kunniga i fotoklubben i Hässleholm att efter tork fukta bilderna på baksidan och lägga dem i press mellan syrafri kartong som finns hos butiker som säljer konstnärsmaterial, eller hos firmor som ramar in bilder. Dessutom ska man man helst använda gammaldags fix typ Kodak Sodium fix. (Fixtid 10 -15 min). Fixförstörare typ Kodak HCA är också ett måste.

Tyvärr har jag blivit lat med tiden och det mesta av bilderna hamnar på plastpapper, typ Ilford multigrade. Om man anävänder pärlytan ser det inte så platsigt ut, som blankt plastpapper.
 
Urr skrev:

Jag har fått rådet av de kunniga i fotoklubben i Hässleholm att efter tork fukta bilderna på baksidan och lägga dem i press mellan syrafri kartong som finns hos butiker som säljer konstnärsmaterial, eller hos firmor som ramar in bilder. Dessutom ska man man helst använda gammaldags fix typ Kodak Sodium fix. (Fixtid 10 -15 min). Fixförstörare typ Kodak HCA är också ett måste.

Tyvärr har jag blivit lat med tiden och det mesta av bilderna hamnar på plastpapper, typ Ilford multigrade. Om man anävänder pärlytan ser det inte så platsigt ut, som blankt plastpapper.

Lite "off topic" kanske men jag kan tala om att när jag använder fiberpapper så är det enkom till bilder som skall monteras. Jag kör med dubbla fixbad, HCA och ett tonbad (i regel Selenium). Sköljer länge trots HCA´n.....

Jag tar inga genvägar, kanske finns dom kanske inte men då jag är ny så törs jag inte tumma på reglerna (ännu).

Om jag änvänder en glasskiva för glans så tvättas den med ren sprit mellan varje kopia.

Annars, när bilderna inte ska upp på väggen så använder jag Ilfords RC-papper, Multigrade.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.