Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hantera stora kontraster?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Till sommaren ska jag på en resa och bl.a besöka Venedig. Ämnar fotografera i svartvitt och funderar nu på hur man kan lösa problemet med stora kontraster som med all sannolikhet kommer att uppträda i de tränga gränder som är där. Bildexempel här. (dock inte mitt och inte film utan digitalt men som exempel på svårigheterna) Jag använder i regel Tri-X och Efke 100 när det gäller resefotografi och spontanbilder och funderar nu på hur man skulle kunna gå tillväga vid filmframkallningen och exponeringen för att få harmoniska bilder utan utfrätta partier eller igensotade skuggor i de ofta skuggdraperade gränderna i Venedig? FOTO:s mörkrumsskola beskrev en metod i en av artiklarna men jag hittar inte det numret nu. Om jag minns rätt lät man filmen stå ganska länge i framkallaren utan agitering för att inte högdagrarna skulle skena iväg men man fick ändå hyfsad skugg- och mellandagerkontrast. Någon som kan beskriva metoden närmare? Risken är väl att filmen framkallas mera kring perforeringshålen i filmen då mer färsk framkallre finns där eller funkade metoden ändå utan att det blev mörkare runt hålen?

Edit: Kanske skulle ligga under "Det analoga mörkrummet", flytta den om det inte passar här. Ds.
 
Senast ändrad:
Vanlig överexponering och underframkallning borde väl råda bot på en del av problemen.

Annars kan du ju använda dig av så kallad "stand development". Jag har provat detta med rodinal och lucky film, utspädning 1+200 och framkallningstid 2 timmar (!). Med stand development så avklingar framkallaren hos högdagrarna, medans lågdagrarna framkallas som vanligt. Resultatet blir lägre kontrast. Perfekt för högkontrastmotiv.

Lite matnyttigt på apug.org:

http://www.apug.org/forums/showthread.php?t=14339&highlight=tri-x+stand+development

http://www.apug.org/forums/showthread.php?t=8122&highlight=tri-x+stand+development

http://www.apug.org/forums/showthread.php?t=10384&highlight=stand+development

http://www.apug.org/forums/search.php?searchid=1186318
 
Tackar för svaret! Ska framkallaren spädas normalt eller ska man ha den mera koncentrerad/utspädd vid stand development? Gissar att den ska spädas mera så att den tar slut fortare vid högdagrarna där mera framkallare går åt medans lågdagrarna då fortsätter att framkallas. Förlängd framkallningstid är väl att rekommendera ganska rejält? Agiterar man inte något ändå?
 
Nej framkallaren späds ju ut rejält. Men rodinal har jag kört med spädningen 1+200. Jepp, förlängd framkallningstid blir det. I mitt fall 2 timmar.
Man agiterar första minuten-minuterna, så framkallaren blandar sig och filmen får kontakt med framkallaren, sen agiterar man inget mer.
Bara att vänta. :) Eller kolla på en film under tiden.

Men det finns även varianter med kortare tid, kolla på apug, där finns varianter på det hela. Även så kallad semi-stand development, där man kanske agiterar en eller två gånger extra, och då med kortare framkallningstid.
 
Ok, det blir till att göra några försök med detta på liknande motiv för att testa. tackar för de fina svaren!
 
Själv har jag aldrig varit förtjust i dessa metoder med film i stillastående framkallare.
För äldre filmtyper (som har svårt att hantera stora ljusomfång) kan det kanske vara värt att prova. Jag gör det dock inte.

Den metoden jag föredrar är att exponera efter skuggorna (mäta mot ett område där jag precis vill se detaljer och exponera 2,5-3 steg mindre än vad mätaren tycker.

Sedan låter jag de ljusa partierna bli täta(möjligen en något minskad framkallning för att minska kornet i de täta partierna på filmen) och använder en mask i mörkrummet.
Antingen en skarp eller oskarp beroende på om jag vill öka skärpan...

Moderna filmer som TMX fungerar utmärkt bra med denna metod, samma för Delta 100-400.

Filmen klarar ett omfång på 10-13 steg innan det blir för dåligt i de ljusa delarna vad gäller korn och skärpa.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar