Graal
Avslutat medlemskap
Till sommaren ska jag på en resa och bl.a besöka Venedig. Ämnar fotografera i svartvitt och funderar nu på hur man kan lösa problemet med stora kontraster som med all sannolikhet kommer att uppträda i de tränga gränder som är där. Bildexempel här. (dock inte mitt och inte film utan digitalt men som exempel på svårigheterna) Jag använder i regel Tri-X och Efke 100 när det gäller resefotografi och spontanbilder och funderar nu på hur man skulle kunna gå tillväga vid filmframkallningen och exponeringen för att få harmoniska bilder utan utfrätta partier eller igensotade skuggor i de ofta skuggdraperade gränderna i Venedig? FOTO:s mörkrumsskola beskrev en metod i en av artiklarna men jag hittar inte det numret nu. Om jag minns rätt lät man filmen stå ganska länge i framkallaren utan agitering för att inte högdagrarna skulle skena iväg men man fick ändå hyfsad skugg- och mellandagerkontrast. Någon som kan beskriva metoden närmare? Risken är väl att filmen framkallas mera kring perforeringshålen i filmen då mer färsk framkallre finns där eller funkade metoden ändå utan att det blev mörkare runt hålen?
Edit: Kanske skulle ligga under "Det analoga mörkrummet", flytta den om det inte passar här. Ds.
Edit: Kanske skulle ligga under "Det analoga mörkrummet", flytta den om det inte passar här. Ds.
Senast ändrad: