ANNONS
Annons

Handla på Ebay

Produkter
(logga in för att koppla)

Per_S

Aktiv medlem
Hepp, skummat lite forum här och någon tipsade någon om att handla på E-bay. Jag kollade detta. Hittade mycket som jag ville ha...riktigt billigt. Typ EOS 5D för ca 5-6 tusen. Nu var inte aktionen slut, men den skulle sluta om ca 16 timmar. Hittade ett IS USM 28-135 för 2600. Helt sjukt.

Är det någon som har handlat på E-bay för såna här fantasipriser och faktiskt fått prylarna? Jag är sjukt sugen iaf.

16 timmar är en lång tid. Du kan lungt räkna med att priset kommer gå upp ordentligt den sista timmen eller så.

Om jag numera ser något jag ev, är intresserad av men som jag vet kommer vara eftertraktat så lägger jag först ett lågt bud för att lättare kunna hålla koll på auktionen, men sedan gäller det att vara på alerten de sista minuterna om man vill kunna fynda (vilket jag aldrig lyckats med). Det finns en "normal" prisnivå för de flesta vanliga objekten på EBay och man kan räkna med att det är där priserna hamnar i slutänden.

Så svaret är nog nej.

Det är först under sista minuten som man kan få en indikation om priset. Vissa varor stiger med 100% eller så. Det GÅR att "fynda" men då måste det vara något som inte är så attraktivt. Man spelar ju på känslan att budgivarna lägger "lite till" i tron om att vinna auktionen. Det kan sluta med att varan faktiskt inte blir så billig. Jag har sett många överpriser. Om något är extremt billigt så...ja. Det ger väl sig själv då.

Tobiasl skrev:
16 timmar är en lång tid. Du kan lungt räkna med att priset kommer gå upp ordentligt den sista timmen eller så.

Om jag numera ser något jag ev, är intresserad av men som jag vet kommer vara eftertraktat så lägger jag först ett lågt bud för att lättare kunna hålla koll på auktionen, men sedan gäller det att vara på alerten de sista minuterna om man vill kunna fynda (vilket jag aldrig lyckats med). Det finns en "normal" prisnivå för de flesta vanliga objekten på EBay och man kan räkna med att det är där priserna hamnar i slutänden.

Så svaret är nog nej.

Har lyckats kamma hem två objektiv och det ena köpte jag genom "sofort kaufen" efter att ha missat två objektiv som jag ville ha.

Noterade då att fördröjningen i internet, 20-30 sek, från det att jag skickar iväg mitt bud tills jag ser att det har gått hem gör att andra som sitter bättre till kan bjuda över mig innan jag ser att så har skett.

Det andra objektivet kammade jag hem genom att låta den automatiska budgivaren bjuda åt mig. Denna funktion fungerar utmärkt.

Vad gäller priserna så är priserna 16 timmar före auktionens slut ingen indikator, kolla vad som händer 5 minuter före slutet. Det är då som priserna kan öka 2-3-4 ggr.

Mina 2 köp har varit positiva / Jan-Olof

Ja visst kan man göra deals, men en rätt vettig indikitaion är! Om det är 16 timmar kvar och ingen bjuder särskilt om det är 5 timmar kvar och fortfarande så har inget bjudit då är det skummt!

Nu vill jag inte dra alla över en kamm men akta dig för asien säljare, det tenderar till att vara konstiga affärer. Gör man lite research med kollar feedback så kan man se att omdömmena på vissa säljare inte är verkliga!

Så var försiktig och ta "billiga" affärer med en nypa salt så ska du se att det kommer nog fina affärer ;)

Jeppe skrev:
Det kan sluta med att varan faktiskt inte blir så billig. Jag har sett många överpriser. Om något är extremt billigt så...ja. Det ger väl sig själv då.

HaHa, kan inte låta bli att skratta åt mig själv.
Hade jagat ett 50/1,7 ganska länge och missat flera stycken. Nu hade jag gett mig f-n på att jag skulle klippa det.
Nån minut före slutet skulle jag lägga mitt bud, hade tänkt mig 100 Euro. I min iver snubblade jag på tangentbordet och istället bjöd jag 1000(!) Euro.
Kunde bara svettandes sitta och följa auktionens sista minuter när övriga bjöd mer och mer för att bara trissa upp mitt slutpris. Det blev rätt dyrt men jag fick iallafall mitt objektiv.

Innan du bjuder "på riktigt", så följ med ett par auktioner in i slutsekunderna: Leta upp en vara som du skulle vilja ha, och uppdatera sidan för varan. Första gångerna blir man förvånad över hur aktiviteten ökar i slutminuten. Det kan vara bra att vänja sig... :)

I fjol missade jag en fin och hyfsat billig kamera när jag blev överbjuden 14 sekunder innan auktionsslut.

GUSTAV!!

Det låter superspännande. Har du testat dem? Jag blev ännu mer sugen =)

Låter vettigt att bevaka..ska hålla ögonen på ett 28-135 USM IS Caonon. Den bommar om 2 dagar och priset ligger på 132 Euro, blir välrunt en si så där 1200-1300 spänn. Åter kommer med vad den går för.

Senast ändrad:
Jag har visserligen aldrig köpt eller sålt en 5D, men jag kan nog tänka mig att oavsett utropspris och vilken tid det är kvar kommer slutpriset bli det som marknaden är beredd att betala. Och eftersom det är en kamera många kanske vill ha, kommer även priset komma någorlunda nära butikspris.

Tex då jag säljer via eBay har jag alltid $1 som utropspris. Sen kan den ligga länge på låga priser. Man får en känsla att dem som bjuder i början är antingen dem som vill chansa och tror att dem ska få ett riktigt kap (vilket knappast händer) eller få en bevakning på den eller är nybörjare som tycker om att leda en auktion (det ser man att så fort någon bjuder över dem bjuder dem över igen). Det är oftast inte förrän den sista minuten som proffsen kommer in och då händer det saker med priset.

Det är ju ingen mening att bjuda när det är 5 dagar kvar. Det trissar ju bara upp priset och det är ju bara en person som blir gagnad av det (förutom eBay).

/ Marcus

Kan man lita på e-Bay

Just nu ser jag fyra olika CANON EOS-1Ds Mark II till salu för "köp nu pris" 3 253,72 kr.

Säljaren till alla fyra är samma person.

Säljaren har sedan tidigare 13 nöjda kunder :)
Men alla blev nöjda kunder senaste veckan????

Granskar man någon av dessa gamla köpare ser man att dessa personer också har i vissa fall tusentals nöjda kunder dom senaste dagarna..
I något fall 10 000 tals nöjda kunder senaste dagarna utan att ha något att sälja just nu..

Tvekar lite inför att ge ett bud..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar