Annons

Handla objektiv på Ebay

Produkter
(logga in för att koppla)

mindwave

Medlem
Skall investera i ett nytt objektiv och tænkte køpa det på Ebay.
Objektivet: Tokina 11-16 F/2,8

Priset ligger på 620USD = 4300SEK + fri frakt.

Detta ær ju ca 2000 billigare æn i Sverige.
Har jag tur så slipper jag moms och tull, men i værsta fall så tjænar jag væl på det ændå?!
vet inte hur høga kostnaderna blir men knappast høgre æn 30%?

alltså 4300x1,3 = 5590SEK

Kan u tillægga att jag skal køpa 2stk, så i bæsta fall blir vinsten ca 4000SEK

Vad tror ni om sæljaren? Ær produkten "fejk"? något jag bør tænka på?

Mvh

Här har du ett likadant från England, då är det inga extra kostnader för tull och moms.

http://viewitem.eim.ebay.se/Tokina-ATX-116-PRO-DX-AF-1116mm-for-Nikon-D7000-D90/190598562626/item

//Erik

Tack før lænken Erik!

Læste detta på tullverkets hemsida

"Du kan även få betala moms, tull och postens avgifter om du beställer en vara från ett EU-företag, som i sin tur gör en beställning av varan från ett land utanför EU, till exempel USA. Skickar företaget din vara direkt till Sverige från ett land utanför EU ska den förtullas."

Ser ingen direkt info på deras sida att dom køper från utlandet, men risken ær rætt så stor.
Dock borde riskerna minska att åka på tull och moms genom att bestælla det från UK.

Någon med erfaranheter?

Mvh Mattias

De inte bara minskar, utan de försvinner helt. Den fria rörligheten av varor är nämligen en av EUs grundstenar

Absolut!
Men har du en førklaring på vad som menas med texten jag citerade från tullverket?
Køper jag från UK så antar jag att dom har i lager och skickar inte direkt från sin leverantør(som førmodligen ær utanfør EU).
Før tull och moms gællde om det sændes direkt från ett land utanfør EU till mig?

Absolut!
Men har du en førklaring på vad som menas med texten jag citerade från tullverket?
Køper jag från UK så antar jag att dom har i lager och skickar inte direkt från sin leverantør(som førmodligen ær utanfør EU).
Før tull och moms gællde om det sændes direkt från ett land utanfør EU till mig?

Det står ju att dom skickar från "Burgess Hill, Storbritannien" men allra längst ner så står det
"Professionell säljare – information
Simply Electronics
Martin Hans
1501-1508, Millennium City 5, 418 Kwun Tong Road Hong kong"
Som jag läser så skickar dom från England till dig som kund och det är väl det man skall rätta sig efter
Skulle dom skicka från Hong kong och fastna i tullen så hade jag hävt köpet eftersom inte priset hade stämt.
Visserligen lite problem eftersom man redan betalat och det kanske tar tid att få igen pengarna:)

Sedan är det väl enklast att skicka ett mail och fråga :)
Mats

Det står ju att dom skickar från "Burgess Hill, Storbritannien" men allra längst ner så står det
"Professionell säljare – information
Simply Electronics
Martin Hans
1501-1508, Millennium City 5, 418 Kwun Tong Road Hong kong"
Som jag läser så skickar dom från England till dig som kund och det är väl det man skall rätta sig efter
Skulle dom skicka från Hong kong och fastna i tullen så hade jag hävt köpet eftersom inte priset hade stämt.
Visserligen lite problem eftersom man redan betalat och det kanske tar tid att få igen pengarna:)

Sedan är det väl enklast att skicka ett mail och fråga :)
Mats

Då køper dom antagligen objektiven från Hong Kong och har ett lager i UK. Produkten skickas från UK till mig.
Skulle jag åka på tull och moms så kommer jag inte att førsøka hæva køpet pga en nærstående resa.
Så det får bæra eller brista.

Vore kul att høra vad andra skulle gjort i min situation. Detta blir mitt førsta køp från Ebay med paypal.

Då køper dom antagligen objektiven från Hong Kong och har ett lager i UK. Produkten skickas från UK till mig.
Skulle jag åka på tull och moms så kommer jag inte att førsøka hæva køpet pga en nærstående resa.
Så det får bæra eller brista.

Vore kul att høra vad andra skulle gjort i min situation. Detta blir mitt førsta køp från Ebay med paypal.

Har handlat en del via Ebay och betalat med paypal
Har inte haft några som helst problem
Tom.transporten har ibland tagit 6 dagar som bäst upp till ca 3 veckor från asien till Malmö
Alltid trevliga och artiga svarar snabbt på mail

Har mer problem med att handla på blocket eller tradera:)

Då var 2stk tokina 11-16 2,8 beställt från UK.

Totalpris blev på 9000SEK. Hoppas det inte blir några extrautgifter :)
Leveranstid på 12-13 dagar.

Ska försöka hålla er uppdaterade.
tack för all hjälp!

UK verkar vara basen för kinesiska företag till Europa, de enda gångerna någon försökt lura mig är det just från England genom Ebay. Det verkar som att kinesiska säljare ofta har kontakter i England och skapar konton och har "kundkontakt" där men är ändå när affären genomförs 100% baserade i Hongkong/Kina/Taiwan. Hoppas att du verkligen får vad du köpt, dock så tvivlar jag på tullning då de skriver "Gift, Value: 5 Dollah" på allt.

Ja, jag har fattat det så också. simplyelectronics_international håller till i Hong Kong,
och allt sköts därifrån. Det verkar dock som att varorna skickas till UK först.
Sedan från UK till mig.
Inte för att detta kanske bara är positivt, men vi får se.
Jag fick i alla fall ett positivt feedback direkt från säljaren, hehe.

På vilket sätt har dom försökt lura dig?

Ja, jag har fattat det så också. simplyelectronics_international håller till i Hong Kong,
och allt sköts därifrån. Det verkar dock som att varorna skickas till UK först.
Sedan från UK till mig.
Inte för att detta kanske bara är positivt, men vi får se.
Jag fick i alla fall ett positivt feedback direkt från säljaren, hehe.

På vilket sätt har dom försökt lura dig?
Piratkopior av allt från programvara till filter när de hävdar att allt är original, även när man mejlar och specifikt frågar om det.

Piratkopior av allt från programvara till filter när de hävdar att allt är original, även när man mejlar och specifikt frågar om det.

Hmm, ja det är ju ett bekymmer.
Vore kul med lite reflektioner om mitt tokina köp: http://www.ebay.com/itm/190598562626?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649#ht_2196wt_1344

Kan detta vara en fejkprodukt? Säljaren har ju nästan 19000 i feedback (98,4%)
Känns helt klart som en seriös Ebayare, dock inte top-rated.

Kom igen nu, vad tror ni folkens. Någon som brukar köpa objektiv och kameror på Ebay å vill dela med sig av sin kunskap :)

Det är nog ingen fejkprodukt men om man googlar på "Simply Electronics" så får man en hel del träffar med berättelser om diverse strul i samband med köp från det bolaget.
Bl.a. följande trådar här på Fotosidan:
Simplyelectronics
simply electronics ,,, VARNING !!!!!!!!!!!!!!!!
Simply electronics ebay.co.uk?
Simplyelectronics.net eller Cyberphoto.se
Simply Electronics

Har läst igenom trådarna nu och fått uppfattningen att största problemet är att utlovad leveranstid inte hålls, men utöver det så fungerar det bra. Jag håller mig fortsatt lugn och tror inte det kommer att strula med min order, hehe.

De lär skicka direkt från Hongkong till Sverige och moms och tull tillkommer om du har otur.

Mjaa, tror faktiskt inte det, går man in på deras Ebaysida skriver dom att det skeppas först till UK.
"Day 5-7, ship to our UK Warehouse"
Leveranstiden är på 9-12 dagar, vilket är långt om det nu skulle skickas direkt från HK med (troligen) DHL.

Vi ska ju inte helt glömma bort att Hong Kongress varit en Brittisk koloni.
Så att de har goda kontakter med England är ju inget konstigt.

Har handlat en del via Ebay och betalat med paypal
Har inte haft några som helst problem
Tom.transporten har ibland tagit 6 dagar som bäst upp till ca 3 veckor från asien till Malmö
Alltid trevliga och artiga svarar snabbt på mail

Har mer problem med att handla på blocket eller tradera:)

Kan bara hålla med dig :)

Även om de skickas till deras lager i Storbritannien så kan dom ha ett oförtullat lager där vilket leder till att det införtullas först när det kommer till Sverige och mottagaren får då betala tull + moms. Detta är naturligtvis om inget annat är avtalat, typ som incoterms mellan företag..

Enligt det mail jag fick idag så skeppas varorna 8aug och att objektiven är hos mig 13aug.

Även om de skickas till deras lager i Storbritannien så kan dom ha ett oförtullat lager där vilket leder till att det införtullas först när det kommer till Sverige och mottagaren får då betala tull + moms. Detta är naturligtvis om inget annat är avtalat, typ som incoterms mellan företag..

Hmm, det är ju sant. Eftersom dom faktiskt har samma pris som leverantörerna från HK så bör det vara så att dom inte tullat in varorna.

"Save money. Our sourcing team purchases the item internationally from the region with lowest cost to make sure you benefit from very low prices. Although the item is pre-order; the price you pay is the guaranteed final price."

Det dom menar med det fetmarkerade är garanterat priset dom har satt och har inget jag betalar i efterhand i form av tull och moms.

Sen har jag en fråga till angående Ebay, jag tycker inte det är speciellt många säljare som skickar "worldwide", finns det någon funktion så man kan välja bort alla som inte skickar worldwide?
Det är ju skitjobbigt när man ser något man tycker om och har ett bra pris så skickar dom som oftast bara till US eller UK.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar