Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handla kamera i Tokyo?

Produkter
(logga in för att koppla)

mazeson

Aktiv medlem
Senast ändrad:
Som jag skrev i länken du hittat var jag där i december-januari - tillräckligt recent? Det mesta som finns att säga om fotoshoppande ;-) i Tokyo står där, inklusive svar på dina frågor. De stora butikerna (Yodobashi, Bic, Sakuraya) ger dig nog för det mesta bäst pris, för begagnat finner du flest affärer i Ginza. Lite svårt att beskriva exakt var eftersom jag inte vet om du varit där tidigare. Aktuellt pris för olika prylar finner du t ex på http://www.yodobashi.com/. Om du har problem med japanskan kan jag hjälpa dig - maila.

Tack för det Nicklas,
jo jag har grava problem med japanskan.

Det var inte din info som var gammal, det var andra länkar, där infon var från 97-98 osv.

Men kan du svara på hur prisläget är, generellt. Jag förmodar under den svenska, men hur mycket under? Och är det fördelaktigare än att handla i USA?
Det har tidigare varit skillnad på vad för kameraprylar man velat shoppa, där dyrare varit mer fördelaktigt prissatta, medan t ex kompaktmodeller inte varít så stor förtjänst med. Detta har jag kunnat läsa mig till via din info. Är det fortfarande så?

Film är svinbilligt, om du väljer Fuji dvs. Halva priset (2002, Yodobashi). Kanske inte så smart att chansa som jag gjorde och köpa 40-pack med Neopan 1600 med tanke på tullens röntgen, men jag hade tur och filmen skadades inte alls.

mazeson skrev:
Men kan du svara på hur prisläget är, generellt. Jag förmodar under den svenska, men hur mycket under? Och är det fördelaktigare än att handla i USA?
Ja, USA är mycket fördelaktigare. Men priserna i Japan är lägre än i Sverige. Och det är himla kul att gå till exempelvis Yodobashi och finna att de har allt där att klämma och känna på, om man ändå ska till Japan! Ser att du har en 300D - här är några prisexempel från Yodobashi (pris i SEK i parentes):

Canon EF 14: 258.000 (18.060:)
Canon EF 17-40: 107.000 (7.490:)
Canon EF 24-70: 196.000 (13.720:)
Canon EF 55-200: 33.000 (2.310:)
Canon EF 50 makro: 33.000 (2.310:)
Canon 300D hus (svart/silver): 123.000 (8.610:)
Canon 10D hus (endast svart): 208.000 (14.560:)
Canon 1Ds hus (endast svart): 997.000 (69.800:)

100 yen är f n ca sju kronor, som du säkert sett. Inte några jätteklipp, som synes. Men har man lite tur kan man kanske hitta något begagnat i Ginza. Fast när jag var där såg det rätt utplockat ut vad gäller Canon-prylar, mer fanns av Nikon...

Tack för info om film,
Men jag tänkte mer på de hårda prylarna, dvs kameror och objektiv.
Dessutom har jag kört enbart digitalt sedan fem år tillbaka, så film är inte så aktuellt för min del längre.

Och Tack Nicklas, det var precis den infon jag behövde. Nu vet jag vad jag ske be mina vänner, som jobbar som flygvärdinnnor, om, och var...

:)

Mats

Begagnat är intressant. En del av butikerna har ordentliga utbud av begagnat till mycket intressanta priser. Japanerna är pryltokiga och byte ofta grejor,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar