Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handla i Sydostasien

Produkter
(logga in för att koppla)

HNfoto

Medlem
--------------------------------------------------------------------------------
Hej,

Jag tänkte ev köpa kamera och objektiv nere i Sydostasien.
Vad behöver jag tänka på, garanti etc?

Mvh

Håkan
 
--------------------------------------------------------------------------------
Hej,

Jag tänkte ev köpa kamera och objektiv nere i Sydostasien.
Vad behöver jag tänka på, garanti etc?

Mvh

Håkan

Det viktigaste är väl att kolla noga om det är worldwide-garanti så du slipper skicka dem till Asien för reparation om det skulle behövas och ev skillnader i strömstyrkor och elkontakter.

Kolla även noga så att det är äkta grejer =)
 
När det gäller objektiv så hade jag tänkt mig 2 st av Canons L-optik (24-105 och 100-400).
Är det automatisk världsgaranti på dessa eller behöver man någon slags tilläggsgaranti?

/Håkan
 
Jag köpte mig en 24-105 i Singapore. Går du till en seriös butik så får du med världsgaranti. Går man till en mindre seriös butik måste man säga att man vill ha garantin annars kanske de säljer dig en billigare variant av samma objektiv utan garanti och med oklart innehåll.
 
Hur ligger priserna ungefär, procent mot sverige?

Hoppar in i tråden så slipper jag ska en ny

Har en kompis som är i södra Thailand över vintern. Han skulle då ned till Malaysia och ev. singapore och förnya visum så han frågade om jag vill ha någon pryl. Och det vill man ju alltid.

Jag undrar hur mycket billigare är det. Jag skulle säga vad jag ville ha och ett Max pris. Är det halva priset eller hur är det?

Tänkte mig Nikon 18-70 (sverige pris 3390)
alternativt Nikon 70-300 VRII (sverige pris 4690)

Vad kan man tro att man kan få för pris där nere?

Vet att man ska tänka på att få värdsgaranti i alla fall.

/Andreas
 
Tack så mycket.

Men det var ju inte direkt billigt. ett 70-300 VR nikon kostar i sverige 4690:- och i denna butik då om jag räknat rätt ca. 5500:-

Så det lönar sig ju knappast.

Hur ligger priserna i Malaysia då?


mvh Andreas
 
I Singapore VAR priserna ca 30% billigare än billigaste näthandel i Sverige. Detta var nog för 6 månader sedan. Nu när kronan har försvagats så är det inte lika billigt. Fick ett canon objektiv som skulle kosta ca 7000 kr i sverige för ca 5000 kr för en månad sedan. Ska du handla i Singapore får du inte glömma att du på flygplatsen när du flyger ut ur landet kan få tillbaka skatt som är 7 %.

/Pontus
 
Kolla på www.shashinki.com för malaysiska priser. Du bör kunna få ungefär samma pris i en butik, dock kanske mera osäkert på produkter som han importerar direkt från Japan (de som anges ha shashinki-garanti i webshoppen).

Webshoppen har för övrigt bra rykte, men det kan ju vara svårt att beställa därifrån om man inte har en address att leverera till...

Tyvärr är ringit'en väldigt dyr just nu, pga den svaga kronan:(

/Lars

Tack så mycket.

Men det var ju inte direkt billigt. ett 70-300 VR nikon kostar i sverige 4690:- och i denna butik då om jag räknat rätt ca. 5500:-

Så det lönar sig ju knappast.

Hur ligger priserna i Malaysia då?


mvh Andreas
 
Hoppar in här jag också.

Är det någon som har handlat i Shanghai eller HongKong och kan tipsa om något bra ställe? Jag kommer nog att söka efter Nikon prylar. Inget speciellt bestämmt, men gluggar och blixt är en möjlighet.
 
Hm. Vara otrevlig och kapa tråden eller skapa en ny och få pekpinnar om att söka i forumet. Svår val...

Körde just syrran till flyget. Två veckor i Thailand med start och stopp i Phuket. På vägen hem började jag fundera över optikpriserna där nere. Jag har varit sugen på ett Sigma 17-70 för min 350D ett tag. Finns det någon som kan tipsa om en seriös och bra butik i Phuket? Är det ens lönt prismässigt att handla där nere?


Tacksam för svar och ursäkta trådskaparen för kapningen...
 
Hoppar in här jag också.

Är det någon som har handlat i Shanghai eller HongKong och kan tipsa om något bra ställe? Jag kommer nog att söka efter Nikon prylar. Inget speciellt bestämmt, men gluggar och blixt är en möjlighet.

Jag har handlat i Hong Kong men har egentligen inget bra tips på val av butik. Jag spenderade 1 dag med att gå rumt i olika butiker innan jag slog till. Det finns ju 100-tals olika butiker att välja mellan med olika inriktningar. Generellt kan jag säg att butikerna på Kowloon är billigare än de på Hong Kong Island. Köper man flera produkter går det att pruta bra på priset.
För att få en bra bild över priserna i Hong Kong kan du kolla på www.ygdragon.net en sida där folk rapportarar in hur mycket de har betalat för olika prylar samt i vilken butik.
Lycka till :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.