Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handla från usa...

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas.l

Medlem
Hej, är det någon som vet om garanti gäller i sverige om man köper ett olympus objektiv från USA?

På mina garantibevis från objektiv köpta i sverige så står det worldwide warranty...men det kan ju alltid finnas andra regler och finstilt.

tacksam för svar om det är någon som vet/ har
handlat från usa...

EX-25 Digital Extension Tube

Jag har inte kollat upp allt det finstilta, men kan ju ändå berätta följande:

Jag har varit i kontakt med Olympus service och support två gånger med anledning av min E-300. Första gången var när jag önskade erhålla en gratis MF-1 som den heter nu, dvs en konverter för att montera gamla OM-objektiv på en E-1/E-300/E-500 kamera. Andra gången var när jag behövde åberopa följande garantiåtgärd.

Jag tittade förbi en affär i utkanten av Dallas i våras och köpte där bl a en mellanring. Jag klantade mig med USB-sladden vid uppgraderingen av firmware och EX-25 blev helt obrukbar. Jag ringde till Olympus support, refererade till kvitto och garantibevis, och skickade den med ett paket till Olympus Sverige. De trans-shippade mellanringen till något av sina Europeiska servicecenter, och någon vecka senare hade jag den i retur som ny igen via Olympus Sverige.

Olympus support och service anses vara mycket bra och jag kan bekräfta det med dessa båda egna erfarenheter.

Vad jag förstått är att för de prylar du köper i Europa har du två års garanti. Olympus Europa står för tilläggsåret. Däremot, för de objektiv och kameror du köper i USA, så är garantitiden bara ett år. Där brukar man köpa till garantier för x antal månader.

Ref:

Senast ändrad:
Jag mailade olympus sverige samma fråga och här är svaret:

Hej,
Du har ett års världsgaranti på Olympus produkter inköpta i USA.

Ha en bra dag och kom ihåg
µ DIGITAL 600 - det är på kvällen det händer

Med vänliga hälsningar
OLYMPUS SVERIGE AB
kundtjänst

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar