Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handla från B&H Photo, räknar jag rätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hyperactive

Aktiv medlem
Hejsan.

Är på gång och ska köpa en blixt till min D80.
Var helt inne på en SB-600 tills jag började kika på B&H photo. Enligt mina beräkningar får jag en SB-800 för ungefär samma pris somm 600 i sverige.

har jag räknat rätt?

SB-800 315$ x 6 = ca 1900:-

Skatt och Tull 1900 x 0.35 = 665:-

Pris blixt 2565:- + frakt 45$ (270:) = 2835

Om det stämmer som jag räknat slår jag till direkt.

Skatten och tullavgiften kan man betala till UPS direkt va?

tacksam för svar.
 
Jag vill påstå att du bör räkna på detta vis: Varan + frakt * 6kr * tull (c:a 7%, alltså *1,07) * moms (*1,25) plus UPS avgift 150 kr?.

Ditt exempel: $315+$45*1,07*1,25+150= 3039 kr.
Lika bra att räka lite högt så blir du inte besviken.
 
Andreas uträkning är nog det man ska använda. Tidigare kunde man räkna med dollarpriset x9, och det är nog inte dumt att göra det nu också (trots att dollarn är billigare).

Handlar man från USA och betalar med kreditkort (vilket man måste göra) har man ju inte koll på den kurs de faktiskt använder vid köpet. Erland får gärna handla för 5,9/dollar, men jag tvivlar på att det går i praktiken...

Säg att jag vill köpa en D3:
5000$
+ 100$ frakt
* 1,07 (tull)
* 1,25 (moms)

= drygt 6800 USD
x 6,1 (billig dollar)
= 41600:-

Inte så billigt, med tanke på att jag tappar allt vad garantier heter ...
 
Tullsatsen på blixt är på 3,2%. Skrev till tullverket och frågade och fick det här svaret.



Tullsatsen på en blixt är 3,2% och mervärdeskatten är 25%. Tullen beräknas på tullvärdet som är din totala kostnad för varan inklusive frakt och försäkring.

Momsen, 25%, beräknas på summan av tullvärdet och framräknat tullbelopp
 
Vad det gäller betalning av Tull och skatt så svarade UPS så här.

Vi hjälper tullen och tar då betalt för tull och moms, antingen kontant med jämna pengar vid dörren eller så kan man betala med kreditkort innan chauffören kommer för leverans. Man blir antingen uppringd eller så kan du ringa till UPS kundtjänst 020 -788 799 när du har fått ditt sändingsnummer på paketet. Då gör vi ett meddelande till tullavdelningen så de ringer upp och tar dina kreditkorts uppgifter.
 
Jag valde international express mail eftersom det underlättar för oss som har jobb. Visserligen kan de vara ca 10-20 dollar dyrare men tycker det kan vara värt de pengarna. UPS kör tillbaka paketen till sitt närmaste storlager om man inte är hemma när de ringer på dörren, vilket kan vara många mil från leveransadress.
 
Jag beställde förra veckan från B&H. De drog strax över 10000kr (inkl porto). 5 arbetsdagar senare hade jag mitt paker och en postförskottavgrift på 3300kr för tull mm. Valde International Express Mail av samma anledning som Paul - jag får hämta ut det från macken och slipper stanna hemma från jobbet för att möta UPS-gubbarna.

Lite OT - beställde en gång linser på nätet och de skulle köras hem av UPS. De ringde inte utan bara kom hem till mig när jag inte var hemma. Jag fick välja mellan att åka 10 mil och hämta dem eller betala någon hundralapp för att få de utkörda igen. Den gången hade UPS fått uppgifter om att jag var ett företag så det var ju fel, men det kan vara värt att ha det i beräkningen. Har man nära till ett UPS-kontor spelar det ju ingen roll...
 
Schaize, planerat ett inköp av 70-300 VR och med Andreas kalkyl så tjänar jag 1500 kr.. kan det verkligen stämma? Måste ju i sådana fall vara ett av dom mest prisvärda objektiven att köpa från B&H?
 
Märkligt att ingen har sagt det än, men tull+moms räknas inte på den aktuella dollarkursen (oavsett vilken kurs man har fått från sin bank), utan på en tullkurs som sätts ungefär en gång i månaden, och som alltid släpar ca en månad efter. Den aktuella tullkursen just nu sattes 1'a April och är på 6.022500 kronor.
 
500 är rätt mycket pengar för de flesta av oss... Jag skulle absolut inte tveka! Har beställt saker över nätet som jag tjänat betydligt mindre på.
 
Tullsats?

Kapar tråden lite...

Tänkte köpa objektiv från B&H nu när lönen trillar in. Tullverket har någon sorts kalkylatorfunktion på sin sida där man också väljer vara för att få fram tullsatsen. Det närmaste man kommer är "Stillbildskameror, digitala" och då blir tullsatsen noll. Innefattar detta även objektiv?

Försökte söka i deras überkrångliga databas för att få fram tullsatsen på objektiv, men då jag såg paragrafer som: "Objektiv med reglerbar brännvidd av minst 90 mm men högst 180 mm, innehållande 4 till 8 linser av glas eller metakrylat med en diameter av minst 120 mm men högst 180 mm vilka var och en är belagda med ett skikt av magnesiumfluorid på åtminstone den ena sidan, avsedda att användas för tillverkning av videoprojektorer" gav jag upp. Kafka verkar ha designat sidan.

Så; ni som vet... Vad är tullsatsen på objektiv?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.