ANNONS
Annons

Handla från B&H Photo, räknar jag rätt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni som räknar X*dollarkurs*(1+skatt)*(1+tull)*(1+moms) då X är varornas pris + frakt.

Bör man verkligen momsa på tullen mm?

Det är ju en ganska stor skillnad mellan det och
X*dollarkurs+X*skatt+X*tull+X*moms så det vore kul om någon med säkerhet kan säga.

Jag hoppas ni förstår hur jag räknar.

GustafUggla skrev:
Ni som räknar X*dollarkurs*(1+skatt)*(1+tull)*(1+moms) då X är varornas pris + frakt.

Det är ju en ganska stor skillnad mellan det och
X*dollarkurs+X*skatt+X*tull+X*moms så det vore kul om någon med säkerhet kan säga.

Jag hoppas ni förstår hur jag räknar.

Räkna så här så hamnar du "rätt";

(X + frakt)*$*Y*1.25 + 150

där

X = varans inköpris i dollar

frakt = frakt i $

$ = dollarkursen (notera här att aktuell kurs kan skilja mot tullverkets aktuella kurs men om du nu , 080424, sätter 6 kr så blir det bra)

Y = tullsats, 1.0 för digitalkameror, 1.032 för blixtar, 1.067 för objektiv

1.25 = moms

150 kr = fraktbolagets adminkostnad

Nu när det brittiska pundet är på väg ner så ter sig köp från Storbrittanien ganska attraktiva också. Lägre moms och ingen tull bidrar,

Vet inte varför jag halka in här...

Men så här säger min kortleverantör (Master/Eurocard) om man köper saker i annan valuta;

"Köp i utländsk valuta kurssätts av MasterCard i USA när transaktionen når deras clearing-central. Kursen sätts en gång per dag men genom tidsdifferensen och det faktum att transaktionerna skickas flera gånger per dag kan flera köp gjorda samma dag ha olika kurser. En viss differens kan också uppstå vid avrundning av decimaler då transaktionen först räknas om till dollar och därefter till kronan varefter valutapåslaget tillkommer. Vid omräkning till svenska kronor tillkommer ett administrativt påslag på 2 %. Påslaget finns inräknat i den kurs du ser på din faktura alternativt på e-Saldo."

Så 2% till på det omräknade valutapriset (?).

GustafUggla skrev:
Ja, moms på alltihop.

paul innergård skrev:
Kan du inte vara sjysst o länka oss tips på en bra butik från Storbirttanien.
Jag vet att en hel del FS-folk handlat från www.warehouseexpress.com

Vapo skrev:
Så 2% till på det omräknade valutapriset (?).
Ja, så är det med alla svenska bank/kreditkort (även om påslaget kan variera 1,5-2,0) -- utom Icakortet.

Observera oxå att Tullen beräknar tull & moms på sin egen dollarkurs, vilken inte ändras dagligen (månatligen, tror jag?) Kan således vara såväl högre som lägre än aktuell dagskurs i banken. Kolla med Tullen före köp, men skillnaden blir väl inte viktig förrän vid totalbelopp på hög nivå...
._/h.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar