Annons

Handla begagnat - Antal exponeringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad130826

Avslutat medlemskap
Hej!

Hjälper en vän att leta e passande kamera och undrar lite ö köp av beg. hus...
Hur många tidigare exponeringar är egentligen ok? Alltså, vid vilket antal (tycker du) att det börjar bli ovärt att satsa på beg. om priset kanske ändå "bara" blir ca 500-1000 kr billigare? (Ord. lägstapris ca 9100 kr.)
Och hur många exp. bör en bra dig. systemkamera egentligen hålla för?!

Tacksam för svar!

Mvh

Malin

När deet gäller slutare som r mekaniska så finns i praktiken inge riktiga garantier. Tillverkare brukar lämna uppgifter på hur många exponeringar slutaen är testad för vilket sen i praktiken inte är nåt löfte på att slutaren verkligen kommer att klara alla dessa exponeringar. SÅ när det gäller grantier så är det garantitiden som gäller (+ ev konsumentköplagar).
Normalt så brukar man sätta en gräns t ex 90% av de mekaniska komponenterna ska klara den testade gränsen dvs 10% får fallera. Detta innebär i praktiken sen att många av de som klarar gränsen kommer att klara lång mer än det dubbla. Man ska dessutom ha klart för sig att testerna utförs i laboratorie miljö och att slitaget på mekaniska komponenter till stor del påverkas av t ex damm.

Konsument/Insteg DSLR ca 50 000 exponeringar
Entusiast ca 100 000
Proffs ca 250 000

Siffrorna varier säkert mellan tillverkare men ger en fingervisning om ungefärliga mängden exponeringar för de olika klasserna.
Men en kamera som varit på badstranden och sugit i sig lite sand kommer troligen inte att överleva riktigt så länge om den inte får en bra service och rengöring. Så generellt skulle jag säga att det allmän skicket säger en hel del mer om kameran än antalet exponeringar såvida inte de är exceptionellt höga.
En normal familj kanske tar några tusen exponeringar under ett år och då bör det inte inte vara ett problem.
En entusiast som fotograferar mycket sport eller långa serier kanske kan pressa sin utrustning nära gränsen men är den välskött så behöver inte det vara ett problem.

Dvs en kamera med många exponeringar som är utan slag, repor och är dammfri skulle jag lita mer på än en som gått få exponeringar men ser sliten och smutsig ut.

Om kameran kostar 9000 så hade jag inte köpt den begagnad för 8, max 7.

Det är ju jag som begagnatköpare som kommer att få stå för allt i reparationsväg. I säljvillkoren för digitalkameror står att garanti endast gäller den första ägaren. Så om butiken vill så kan de vägra ett garantiärende till nästa ägare. Normalt så står tillverkarna för detta ändå, men vem vet.

Ett slutarbyte kostar (om man letar runt lite här på FS) 3-4 tusen. Så det är väldigt intressant att luska lite i hur många exponeringar en kamera har gått.

Sedan hänger det på vad för kamera man tittar efter. Ett proffshus hade jag inte köpt nytt. Ett semiproffshus hade jag kanske köpt nytt. Ett enklare instegshus är jag inte ens intresserad av.

M Besson skrev:
Alltså, vid vilket antal (tycker du) att det börjar bli ovärt att satsa på beg. om priset kanske ändå "bara" blir ca 500-1000 kr billigare? (Ord. lägstapris ca 9100 kr.)
Enligt min uppfattning är det alldeles för liten prisskillnad för att öht fundera på att köpa begagnat. Har du kollat vad kameran kostar om man beställer från Storbritannien eller Tyskland?

Tack för svaren-Ni övertygade mig...

...om att det köpet inte var någon vidare idé. Hade ´det väl på känn redan innan, men det känns alltid som en god idé att höra sig för lite först:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar