Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handhavande av 20D: Ska inte Tv-läget låsa exponeringstiden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Jag har fotat mest med Av eller manuell, ibland med P. Mycket mindre med Tv. Men när jag vill fota t.ex. sport lämpar sig Tv bäst för det.

Nu har jag alltid tänkt att det är med Tv som med Av, fast det rakt motsatta. I Av kan man med inställningshjulet låsa ett visst bländarvärde och sedan väljer automatiken exponeringstiden.
Och således borde man i Tv-läget kunna själv välja en viss exponeringstid och automatiken väljer den bästa bländaröppningen i förhållande till rådande fotosituation.

Och visst, i Tv-läget kan jag välja en exponeringstid, men nu upptäckte jag att den tiden inte alls blir låst. Istället händer, när jag trycker in utlösaren halvvägs, att automatiken nu i TV väljer både tid och bländare själv. Automatiken tar ingen som helst notis om min inställning av slutartid. Den verkar fungera mera som P än Tv, på min 20D.

Finns det gott om ljus så håller den dock den slutartid jag valt, men i lite mindre belysning frångår den mitt val helt. Ska det vara så? Jag började undra lite vad som är galet, när fotbollsspelande springande ungar fick fartränder efter sig, fastän slutartiden var satt till 1/1000s ...
 
C.Fn-16

Det finns en C.Fn kod för detta. C.Fn-16 "Säkerhetsförskjutning, Av ovh Tv". Sätt denna till "0: Ej möjlig" så borde kameran fungera på det sätt du vill. Blev själv mycket förbryllad av denna funktion i början, men efter bortval av säkerhetsförskjutningen fungerar D20:an som jag vill att Av och Tv programmen ska fungera.

mvh Torleif
 
Som Torleif skriver så går det att koppla bort säkerhetsförskjutningen, men det innebär i så fall att bilden kan bli underexponerad med det ISO-tal du ställt in kameran på.

Med Av så finns det ju i princip alltid en längre slutartid att tillgå, därför uppstår sällan problemet här, men i Tv-läget så är det större risk att automatiken slår i taket (eller golvet).

Vad jag själv saknar ibland, och tycker det är kosntigt att det inte finns, är automatik som styr ISO-talet: Du väljer bländare och tid (de faktorer som påverkar bildens innehåll) och kameran sätter lämplig ISO (som "bara" påverkar bildkvaliteten).
 
tobias.e skrev:
Som Torleif skriver så går det att koppla bort säkerhetsförskjutningen, men det innebär i så fall att bilden kan bli underexponerad med det ISO-tal du ställt in kameran på.

Med Av så finns det ju i princip alltid en längre slutartid att tillgå, därför uppstår sällan problemet här, men i Tv-läget så är det större risk att automatiken slår i taket (eller golvet).

Vad jag själv saknar ibland, och tycker det är kosntigt att det inte finns, är automatik som styr ISO-talet: Du väljer bländare och tid (de faktorer som påverkar bildens innehåll) och kameran sätter lämplig ISO (som "bara" påverkar bildkvaliteten).

japp det vore en guldfunktion. Att den exempelvis i P-läge åtminstone skulle kunna välja iso till ett tak som man själv ställer in. Jag menar f6,7 och 800iso är oftast roligare än f2,8 100iso. Som det är nu använder jag oftast 200 eller 400 på ren slentrian och det är ju tråkigt.
 
josef_k skrev:
japp det vore en guldfunktion. Att den exempelvis i P-läge åtminstone skulle kunna välja iso till ett tak som man själv ställer in. Jag menar f6,7 och 800iso är oftast roligare än f2,8 100iso. Som det är nu använder jag oftast 200 eller 400 på ren slentrian och det är ju tråkigt.

Kör man kameran i grönruteläge väljer den väl själv ISO mellan 100 och 400? Jag har inte testat, men jag har fått för mig att det är så ...
 
Hej

Jag kör mest i Av-läge, men det fungerar lite så där också. Har du ställt in på tex 3.5 och zoomar, ställer kameran in sig närmast (objektiv med bländarintervall). I Tv-läge ställer nog kameran in sig på samma sätt, dvs närmast möjliga slutartid om den satta ger en omöjlig kombination slutartid/bländare.

Mvh, Elisabeth
 
AFE skrev:
Kör man kameran i grönruteläge väljer den väl själv ISO mellan 100 och 400? Jag har inte testat, men jag har fått för mig att det är så ...

Går det inte att ställa ISO i auto på 20D, oberoende av programval?

//Larsa
 
Tack, det löste sig genom att jag ändrade i C.Fn-16. Nu slipper jag köra Tv-läget i någon muterad form av P-läget. Vill jag att både slutartid och bländare väljs automatiskt, då väljer jag hellre P-läget från början.

Mja, automatisk ISO-val vet jag inte om jag vill ha. För det mesta tycker jag att det räcker gott med att slutartiden eller bländarstorleken är automatisk (Av- och Tv-läget). ISO-talet vill jag själv bestämma över.

Vad jag däremot saknar är en direktvalsknapp/ratt dedikerat för ändring av ISO-tal och att ISO-valet skulle synas hela tiden i displayen. Och att jag kunde ändra belysningstiden för displayen till ett par minuter istället för 6 sekunder...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.