Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handhållen GPS

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Handhållen GPS

P.R. skrev:
En handhållen enhet som är bra i skogen är inget vidare som bilnavigator och för att du skall ha nytta av den måste du hur som helst köpa till kartor som kostar en del. En enkel dedicerad bil-GPS där kartor ingår kostar inte många kronor mer än kartorna till den handhållna och ger mycket bättre funktion.
Jag har en PocketPC med inbyggd GPS-mottagare. Den behöver inte köra det medföljande navigeringsprogrammet, som är avsett för bilnavigering, om man inte vill. Man kan installera ett annat navigeringsprogram för andra ändamål som t.ex. skogspromenader eller sjönavigering.

För utomhusanvändning har jag ett enkelt vattentätt fodral, och i bilen sitter den monterad i en hållare ovanför instrumentbrädan.

En dedicerad skogsnavigator eller bilnavigator är förvisso billigare, men inte alls lika flexibel som en PocketPC.
 
Re: Re: Klart du hittar hem

Segeson skrev:
Var befann du dig när du fick denna suveräna mottagning?
(ser ju ut som Stockholm på long & lat)
Enligt det eminenta programmet Googleearth är positionen på Stadsgårdsleden på Södermalm, just nedanför Dahlströms trappor.Fast jag gissar att man egentligen står uppe på Katarinavägen om man får så bra träff på alla satelliterna.
 

Bilagor

  • dahlströmstrapp.jpg
    dahlströmstrapp.jpg
    99.3 KB · Visningar: 233
Re: Re: Re: Klart du hittar hem

ErlandH skrev:
Enligt det eminenta programmet Googleearth är positionen på Stadsgårdsleden på Södermalm, just nedanför Dahlströms trappor.Fast jag gissar att man egentligen står uppe på Katarinavägen om man får så bra träff på alla satelliterna.
Kolla en position på eniro och skriv in longitud och latitud i google earth så hamnar man långt borta från det man knappade in.
 
Re: Re: Re: Re: Klart du hittar hem

Robin Gyllander skrev:
Kolla en position på eniro och skriv in longitud och latitud i google earth så hamnar man långt borta från det man knappade in.
Nja, jag undrar om du inte skrivit in värdena på fel sätt då. Long och lat är ju normalt inte decimaltal (som på Garmins gps-skärmar i den här tråden) utan grader, minuter och sekunder.

När jag anger Eniros värden "59 19' 3.37N, 018 4' 48.56E" i Googleearth kommer jag till exakt rätt position -- hörnet Glasbruksgatan/Högbergsgatan.
 
Re: Re: Re: Klart du hittar hem

ErlandH skrev:
Enligt det eminenta programmet Googleearth är positionen på Stadsgårdsleden på Södermalm, just nedanför Dahlströms trappor.Fast jag gissar att man egentligen står uppe på Katarinavägen om man får så bra träff på alla satelliterna.

Dahlströms trappor var ju lite kul. Det hade jag (som heter Dahlström) inte alls tänkt på.
Det kanske var närheten till dessa som gjorde GPS-gudarna på gott humör.
Katarinavägen är som ni förstått rätt position
 
Så här ser det ut i City Navigator 9

Inte prick på vägen men jag jag stod ju och hängde över muren på norra sidan av gatan.
 

Bilagor

  • full pott pos.jpg
    full pott pos.jpg
    93.2 KB · Visningar: 274
Re: Sämre och sämre...

Segeson skrev:
Inte för att positioneringen blir sådär våldsamt mycket sämre, inte värre än att du kan se dig omkring.
Här är ett exempel på hur det kan se ut med normal kontakt. Skillnaden är alltså +/- 2meter till +/- 5meter, det kan man leva med.

Helt rätt
Jag orkade bara inte med att fördjupa mig i hur det funkar. Herr RGL har så många frågor och det brukar liksom aldrig ta slut. :)
 
Löpare/Cyklist?

Du behöver tydligen inte en bilnavigator. Tränar du löpning eller cykling? Då kanske en Garmin 305 Forerunner är något. En pulsklocka med GPS. Jag tycker den är helt ok. Kostar mellan 2500-3000. Då kan du klara att hitta hem. Plus mängder med funktioner för träning.

Sedan använder jag Qrisses (http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=61229)
program PhotoMapper (http://software.copiks.se/photomapper/) för att mappa ihop fotot med positionen.

Mattias
 
Nu har jag bestämt mig !

Det blir en Garmin 60 Csx

Har hittat ett ställe i Stockholm som säljer den för 3619 :- Vad jag kan förstå är det ett kanonpris. Bra mycket billigare än tex Dustin, och bara några hundringar mer än om jag skulle beställt från Staterna (om man lägger på tull/frakt/moms)
 
Re: Sämre och sämre...

Segeson skrev:
Inte för att positioneringen blir sådär våldsamt mycket sämre, inte värre än att du kan se dig omkring.
Här är ett exempel på hur det kan se ut med normal kontakt. Skillnaden är alltså +/- 2meter till +/- 5meter, det kan man leva med.

Och vad hade min herre för sig på Röksvampsgatan? :)
 
Ingen aning hur de andra Garmin funkar i bil men min funkar jättebra i bilen.
Värre var i X2000-tåget.
Köpte terängkartan från lantmäteriet, motsv. gröna kartan, och gick lös på runt 1500:- hos Teknikmsgasinet.
Vet inte om det finnas stadskartornlikn. TomTom eller Eniros at köpa till 60CSx.
 
Re: Re: Sämre och sämre...

Enicar skrev:
Och vad hade min herre för sig på Röksvampsgatan? :)
Satt vid datorn och startade GPS:en för att ta en bild på den. Konstigt att det kunde bli så, fast det är väl det dom är till för, visa var man är menar jag... ;-)
Fantastiska små maskiner, eller hur?
 
Legend HCx funkar finfint i bilen, ombord på Arlanda Express och ombord på planet till England. Satt iofs vid fönstret med mottagaren intill rutan tills den låst på satelliterna.
 
ErlandH skrev:
Hur funkar den i bil? Lika bra som Garmins dedikerade bil-gps-er?


60CSx piper bara.
Om du använder kartorna City Navigator9 så får du instruktioner på skärmen men det är ingen automatisk tant som säger hur du ska köra.
 
Garmin 60CSx!

Fungerar kanon både i skogen och i bilen. I bilen med City Navigator så piper den bara innan man ska svänga, men jag är nog glad åt att slippa en röst faktiskt. Till sommaren kommer den att hamna på min Africa Twin och det blir utflykter längs skogsvägar.
 
Japp, har nu investerat i en Garmin 60 csx. Nyss hemkommen, så har bara hunnit stoppa i batterier och ett microSD på 2 gb.

Slog även till på Friluftskartan Pro Svealand. Det blev "lite" dyrare än jag tänkt, så nu blir det gröt och nudlar ett tag framöver :)

Nästa steg blir att låsa upp och ladda in kartan i GPS:n. Det näms bara WinXP och jag kör Vista i min burk.Bara att hålla tummarna och hoppas att det funkar med Vista också.

Någon som provat ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.