Annons

Handhållen GPS

Produkter
(logga in för att koppla)
vaktmästaren skrev:
Jag har redan programmet RoboGeo och det funkar bra för att importera positionsdata från min Sony GPS CS1, men den har ju ingen display, den bara lagrar positionen. Jag har kollat på en del olika handburna GPSer men har inte sett på någon spec att den går att ansluta till dator.
Finns det alltså möjlighet att ansluta "alla" handburna GPSer till dator för att importera positionsdata?
Jag får korrigera mig själv lite märker jag. Det är ganska länge sedan jag kollade olika specar, och jag har nyss kollat en del olka GPSer, och har sett att det numera anges att enheten går att koppla ihop med dator.
 
Jag har pysslat en hel del med geocaching och har en del erfarenhet av handhållna gps:er. Efter att ha gått igenom ett par av Garmins eTrex modeller fastnade jag för en Garmin GPSmap 60 med monokrom display och den äldre versionen av friluftskartan. Trots att den inte har sirfIII är den snabb och säker. Mycket beror på att den har högre processorhastighet än eTrex-modellerna. Den har också usb-anslutning, något som inte alls är självklart! Observera att all programvara till gps:er inte stödjer usb.

Den gps som oftast får göra mig sällskap är en liten Garmin foretrex 101 Den bärs på armen som en klocka och saknar kartfunktion.Däremot kan man koppla den till datorn och få upp rutten på Google Earth. Man kan också administrera waypoints från datorn. Med hjälp av en pulsklockshållare för cykel från Sigma får foretrexen också tjänstgöra som cykeldator.

Tips: Kablar och andra tillbehör finner man på www.clover.se
 
Re: Re: Handhållen GPS

P.R. skrev:
Vid användning i skog bör du köpa en modernare enhet med högkänslig mottagare (t.ex. SiRF). Garmin Venture HC, Legend HCx, Vista HCx, 60 Cx, 60 CSx eller nya Colorado-serien är några exempel som har det. Du nämner inte vad du har för budget men alla klarar din kravbeskrivning så jämför priser och fundera över vilka finesser du vill ha. Venture HC är förmodligen den mest prisvärda.

Gamla enheter som t.ex. Garmins GPS 12 fungerar utmärkt på sjön men halvdant i skog, där mottagningen ofta är besvärlig så för ditt ändamål är det inget bra val.


Håller i princip med Pelle, men vill ändå göra ett förtydligande utifrån den erfarenhet jag personligen har efter en hel del användande av Garmin 12, eftersom jag tror att det kan gå att få tag i en sådan för några få hundralappar, om du nu vill hålla ner din budget.

Jag anser att Garmin 12 duger alldeles utmärkt för att "hitta tillbaka till bilen". Mottagningen i skog är just halvdan, vilket i praktiken innebär att den kan få söka ganska länge för att få kontakt med satelliterna om man sätter på den inne i lite tätare skog. Jag brukar söka mig till en glänta, ett hygge eller en myr när jag sätter på GPSen. När den väl fått kontakt upplever jag egentligen inga problem. Precisionen är definitivt tillräcklig för att hitta tillbaka till bilen.

En svaghet den har tycker jag är batteriernas livslängd, så själv brukar jag oftast inte ha den påslagen timme efter timme, utan bara sätta på den en stund då och då, för att kolla så att jag är på rätt väg.
 
Fläsk-Tarzan skrev:Vilken man än väljer med liknande funktioner så se till att den tål hårda tag och är helt vattentät.
I princip alla handhållna enheter (dock nästan inga handdatorer eller mobiler med inbyggd GPS) och definitivt alla de modeller som hittills nämnts i tråden är vattentätade enligt IPX7.
 
Re: Re: Re: Handhållen GPS

Precis som när det gäller kameror kan man se att de flesta rekommenderar just den modell de själva har med motiveringen att den är bra och framförallt att de själva råkar ha den.

Garmins 60-serie är en storsäljare och en mycket bra enhet och den bör definitivt vara med på listan av modeller man tittar på men med tiden har det kommit ut andra modeller, som nämnts i tidigare inlägg, och som är minst lika bra. Garmins eTrex-modeller med ett H i modellbeteckningen är t.ex. klart kompaktare och billigare och nya Colorado-serien har större skärm och andra finesser men är å andra sidan dyrare. Även konkurrenterna har attraktiva enheter. Min rekommendation är att välja den enhet man tror passar bäst för ändamålet oavsett om det är den mest sålda modellen eller inte.
 
midnattsvarg skrev:
Tjenare!
Jag har en Garmin 60Cx som jag använder när jag är ute i skogen framför allt när jag spårar rovdjur och den fungerar alldeles utmärkt.den har mycket bra mottagning även när det är tät skog och batterikapaciteten är godkänd(klarar lätt en hel dag med fräscha batterier även om det är kallt).Jag har garmins egna friluftskartan pro till min som visserligen är dyra men riktigt bra med detaljer.Fungerar även utmärkt i bilen med ciggkabel.

Den modellen är med bland kandidaterna, som just nu är följande:

Legend Hcx
Vista Hcx
60 Csx

Har även beslutat köpa friluftskartan över Svealand. Tydligen följer det med någon form av "baskarta" när man köper Gps:en. Behöver man den om man köper friluftskartan ? Tänkte närmast på att köper man Gps:en i tex USA, så får man ju en baskarta över USA. Och den har man ju inte så mycket nytta av. Eller lägger man friluftskartan så att säga "över" baskartan, som inte går att byta ?

Det skiljer ju duktigt i pris mellan Sverige och USA, så det är ju lockande att köpa från USA

// Hasse
 
Re: Re: Re: Re: Handhållen GPS

P.R. skrev:
Precis som när det gäller kameror kan man se att de flesta rekommenderar just den modell de själva har med motiveringen att den är bra och framförallt att de själva råkar ha den.

Garmins 60-serie är en storsäljare och en mycket bra enhet och den bör definitivt vara med på listan av modeller man tittar på men med tiden har det kommit ut andra modeller, som nämnts i tidigare inlägg, och som är minst lika bra. Garmins eTrex-modeller med ett H i modellbeteckningen är t.ex. klart kompaktare och billigare och nya Colorado-serien har större skärm och andra finesser men är å andra sidan dyrare. Även konkurrenterna har attraktiva enheter. Min rekommendation är att välja den enhet man tror passar bäst för ändamålet oavsett om det är den mest sålda modellen eller inte.

Det var huvudet på spiken, eller vad man brukar säga :)

Jag har sållat ut tre modeller som synes i mitt förra inlägg.
Ett par av dom har kompass och höjdmätare.
Jag klarar mig säkert med Legend hcx, men det skiljer inte så mycket i pris mellan den och Vista hcx.
Och köper jag från utlandet, då kan man ju satsa på 60 csx !
Svårt val, Kanske du kan rekommendera någon ?

// Hasse
 
Re: Re: Re: Re: Re: Handhållen GPS

Gården skrev:
Den modellen är med bland kandidaterna, som just nu är följande:

Legend Hcx
Vista Hcx
60 Csx
Alla är bra enheter. Jag rekommenderar dig att försöka få känna på skillnaden mellan 60-serien och de två eTrex-modellerna då det främst är format och ergonomi som skiljer. Precis som med kameror så uppskattar somliga litet format och smidighet medan andra vill ha något mer rejält att hålla i och titta på.
Har även beslutat köpa friluftskartan över Svealand. Tydligen följer det med någon form av "baskarta" när man köper Gps:en. Behöver man den om man köper friluftskartan ?
Nej för din användning har du inget behov av europeisk grundkarta om du köper Friluftskartan, den "lägger sig ovanpå" grundkartan. Tänk på att Friluftskartan inte uppdateras så den kan vara inaktuell på sina ställen. Det är inget problem när man har GPS:en till "stödnavigering" men man bör vara medveten om det så man inte blir överraskad om t.ex. en nybyggd väg saknas på kartan ;-)

Läs gärna mer på Utsidans navigeringsforum om Friluftskartan, där finns många erfarna användare av den.
Ett par av dom har kompass och höjdmätare.
Höjdmätaren kommer du nog inte att använda så mycket men elektronisk kompass är trevligt, framförallt när man använder enheten till vandring.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Handhållen GPS

P.R. skrev:
Alla är bra enheter. Jag rekommenderar dig att försöka få känna på skillnaden mellan 60-serien och de två eTrex-modellerna då det främst är format och ergonomi som skiljer. Precis som med kameror så uppskattar somliga litet format och smidighet medan andra vill ha något mer rejält att hålla i och titta på.
Nej för din användning har du inget behov av europeisk grundkarta om du köper Friluftskartan, den "lägger sig ovanpå" grundkartan. Tänk på att Friluftskartan inte uppdateras så den kan vara inaktuell på sina ställen. Det är inget problem när man har GPS:en till "stödnavigering" men man bör vara medveten om det så man inte blir överraskad om t.ex. en nybyggd väg saknas på kartan ;-)

Läs gärna mer på Utsidans navigeringsforum om Friluftskartan, där finns många erfarna användare av den.
Höjdmätaren kommer du nog inte att använda så mycket men elektronisk kompass är trevligt, framförallt när man använder enheten till vandring.

Hemskt tacksam för dina svar och goda råd !

Tackar även för tipset om Utsidan, var inne igår och där finns mycket värdefull info för en novis som mig !
Går dit igen och hämtar info :)

// Hasse
 
Klart du hittar hem

Fast så här ser det inte ut i displayen så ofta.
(en liten kompass kanske sombackup i ryggan?)

21/7 2007
 

Bilagor

  • full pott.jpg
    full pott.jpg
    88.9 KB · Visningar: 282
Re: Re: Klart du hittar hem

Robin Gyllander skrev:
Hur brukar den se ut?
Det är inte så ofta en gps-apparat lyckas få 100-procentig kontakt med 12 satelliter samtidigt. Ofta handlar det om fyra-fem stycken (vilket iofs räcker).
 
Re: Re: Re: Klart du hittar hem

ErlandH skrev:
Det är inte så ofta en gps-apparat lyckas få 100-procentig kontakt med 12 satelliter samtidigt. Ofta handlar det om fyra-fem stycken (vilket iofs räcker).
Hittar man sämre med mindre satteliter?
 
Re: Re: Re: Re: Klart du hittar hem

Robin Gyllander skrev:
Hittar man sämre med mindre satteliter?
Jag tror GPS-satelliterna är ungefär lika stora.


Jaha!! Du kanske menade med färre satelliter?

Man får ofta mindre exakt position med färre satelliter
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Klart du hittar hem

Robin Gyllander skrev:
Hur mycket sämre blir precisionen då?

17,7% cirka.
Nä det finns inget exakt svar på hur mycket sämre det blir med t. ex. 4 istället för 6 satelliter.


Robin, Jag tror du får söka efter en artikel på nätet som beskriver hur en gPS-mottagre fungerar
 
Sämre och sämre...

Inte för att positioneringen blir sådär våldsamt mycket sämre, inte värre än att du kan se dig omkring.
Här är ett exempel på hur det kan se ut med normal kontakt. Skillnaden är alltså +/- 2meter till +/- 5meter, det kan man leva med.
 

Bilagor

  • csx60.jpg
    csx60.jpg
    21.7 KB · Visningar: 252
Re: Klart du hittar hem

Enicar skrev:
Fast så här ser det inte ut i displayen så ofta.
(en liten kompass kanske sombackup i ryggan?)

21/7 2007
Var befann du dig när du fick denna suveräna mottagning?
(ser ju ut som Stockholm på long & lat)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.