Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handhållen GPS

Produkter
(logga in för att koppla)

Gården

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa mig en handhållen GPS typ Garmin etrex Vista Cx eller dyligt.

Någon här med erfarenhet av dylikt månne ?

Tänkte framför allt använda den när man knallar omkring i skog och vildmark. Ett exempel:
Jag har släkt och vänner uppe i Dalarna ,där det ju finns milsvidda skogar och marker att gå ut och fota i. Om man parkerar bilen och sen ger sig ut i okända områden, så är iallafall jag livrädd för att gå bort sig, och inte hitta tillbaka till startplatsen. Har man i det läget en GPS kan man ju lägga in waypoints och hitta tillbaka lätt som en plätt !

Eller är det att lita på för mycket på dagens teknik ?

Att den sen går att använda även i bilen är ju en bonus, men inget som jag har något som helst behov av.

Tips någon ??

Hälsningar Hasse
 
Gps är alltid trevligt, men jag skulle nog satsa på en något modernare apparat, t ex 60cx.
 
Jag använder min 8 år gamla Garmin 12 i båten. Den fungerar utmärkt på land också. Den har naturligtvis inga kartor, men man kan ta ut postitioner och lägga rutter med waypoints med mera. Har använt den vid ett par tillfällen och märkt ut positioner vid bra kantarellställen i skogen. Fungerar klockrent. En sådan eller motsvarande kan du nog hitta för en billig peng på begagnatmarknaden.
 
iBoat skrev:
Jag använder min 8 år gamla Garmin 12 i båten. Den fungerar utmärkt på land också. Den har naturligtvis inga kartor, men man kan ta ut postitioner och lägga rutter med waypoints med mera. Har använt den vid ett par tillfällen och märkt ut positioner vid bra kantarellställen i skogen. Fungerar klockrent. En sådan eller motsvarande kan du nog hitta för en billig peng på begagnatmarknaden.

Låter bra ! Man måste alltså inte köpa kartor till GPS:en ?
 
Gården skrev:
Vad är 60cx för något ?
En lite mer avancerad handhållen Garmin-modell. Kostar nog några hundringar mer än den du tittat på men är förmodligen bättre på allt. Läs mer på buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=309&locale=en_US
 
Gården skrev:
Låter bra ! Man måste alltså inte köpa kartor till GPS:en ?
Nej, inga kartor. En pil visar (fågel)vägen.
Den visar också KÖG (kurs över grund) FÖG (fart över grund) och ETE (Estimated Time Enroute, när man är framme i förhållande till den fart man har). Visar också altitud. På sjön och i skogen är den hur bra som helst.
 
60CSx fungerar till allt

Som rubriken lyder! Denna apparat klarar av allt. Friluftskartan Pro till skog och mark. City Navigator som bilkarta. Och om du skulle råka hamna på sjön kan man även lägga in sjökort..

Nackdelen är väl priset. Ca 4500 för bara GPS'en. Och sedan tillkommer kartor..
Men med tanke på denna sida så stämmer många in på "smakar det, så kostar det"..
 
Då ska jag kolla på 60cx , men 4.500 verkar lite overkill för mina behov :)

Man kanske ska kolla om det går att köpa från USA rent av.
 
Gården skrev:
Tänkte framför allt använda den när man knallar omkring i skog och vildmark.
Vid användning i skog bör du köpa en modernare enhet med högkänslig mottagare (t.ex. SiRF). Garmin Venture HC, Legend HCx, Vista HCx, 60 Cx, 60 CSx eller nya Colorado-serien är några exempel som har det. Du nämner inte vad du har för budget men alla klarar din kravbeskrivning så jämför priser och fundera över vilka finesser du vill ha. Venture HC är förmodligen den mest prisvärda.

Gamla enheter som t.ex. Garmins GPS 12 fungerar utmärkt på sjön men halvdant i skog, där mottagningen ofta är besvärlig så för ditt ändamål är det inget bra val.

Sedan finns det även andra fabrikat, t.ex. Magellan, men jag har dålig koll på deras modeller.
Har man i det läget en GPS kan man ju lägga in waypoints och hitta tillbaka lätt som en plätt !

Eller är det att lita på för mycket på dagens teknik ?
Nej det är ju en av de mest grundläggande funktionerna för GPS:er så det skall inte vara något problem. Dock kan man ju aldrig förlita sig hundraprocentigt på tekniska prylar som kan gå sönder eller få slut på batterier.
Att den sen går att använda även i bilen är ju en bonus, men inget som jag har något som helst behov av.
En handhållen enhet som är bra i skogen är inget vidare som bilnavigator och för att du skall ha nytta av den måste du hur som helst köpa till kartor som kostar en del. En enkel dedicerad bil-GPS där kartor ingår kostar inte många kronor mer än kartorna till den handhållna och ger mycket bättre funktion.

Utsidans navigeringsforum finns många kunniga som kan tipsa mer detaljerat när du har fler frågor.
 
Senast ändrad:
Gården skrev:
Då ska jag kolla på 60cx , men 4.500 verkar lite overkill för mina behov :)

Man kanske ska kolla om det går att köpa från USA rent av.

Ja det är billigare att köpa en amerikansk modell. Nackdelen är att du måste köra en patch om du vill ha svenska menyer.. Och sedan har du ju inte någon europeisk grundkarta. Även om den inte är mkt att ha..
Men visar rätt väg lär den ju göra oavsett vilket språk den talar.
 
Jag har en Magellan Explorist 100 som är helt vattentät och flyter om man tappar den i vatten.
Den behöver inga kartor och visar vägen man gått och kan visa vägen tillbaka lätt som en plätt.
en otrolig manick för den som är ute i okända skogar.
 
Re: Re: Handhållen GPS

P.R. skrev:
Vid användning i skog bör du köpa en modernare enhet med högkänslig mottagare (t.ex. SiRF). Garmin Venture HC, Legend HCx, Vista HCx, 60 Cx, 60 CSx eller nya Colorado-serien är några exempel som har det. Du nämner inte vad du har för budget men alla klarar din kravbeskrivning så jämför priser och fundera över vilka finesser du vill ha. Venture HC är förmodligen den mest prisvärda.

Gamla enheter som t.ex. Garmins GPS 12 fungerar utmärkt på sjön men halvdant i skog, där mottagningen ofta är besvärlig så för ditt ändamål är det inget bra val.

Sedan finns det även andra fabrikat, t.ex. Magellan, men jag har dålig koll på deras modeller.
Nej det är ju en av de mest grundläggande funktionerna för GPS:er så det skall inte vara något problem. Dock kan man ju aldrig förlita sig hundraprocentigt på tekniska prylar som kan gå sönder eller få slut på batterier.
En handhållen enhet som är bra i skogen är inget vidare som bilnavigator och för att du skall ha nytta av den måste du hur som helst köpa till kartor som kostar en del. En enkel dedicerad bil-GPS där kartor ingår kostar inte många kronor mer än kartorna till den handhållna och ger mycket bättre funktion.

Utsidans navigeringsforum finns många kunniga som kan tipsa mer detaljerat när du har fler frågor.

Tackar hemskt mycket för dina svar och tips !

Jag har inga som helst behov av någon bilnavigator just nu, och som du påpekar så måste det ju vara bättre med en handhållen för mitt behov.
Jag behöver heller inte det allra värsta som finns. Behöver i stort sett bara hitta tillbaka till utgångspunkten när jag har varit ute i tex skogen några timmar. Utan att behöva snitslad bana :)
Budgeten ligger väl på ca 2-4k
Jag ser att kartor (tex över Svealand) kostar ca 1500:- Måste jag köpa en sådan också,för att kunna använda GPS:en ? Och minneskort ?
Som du ser är detta en helt ny värld för mig !

Tackar även för länken, ska kolla där också och se om jag blir klokare.

Mvh Hasse
 
Re: Re: Re: Handhållen GPS

Gården skrev:
Jag ser att kartor (tex över Svealand) kostar ca 1500:- Måste jag köpa en sådan också,för att kunna använda GPS:en ? Och minneskort ?
Nej för dina behov behöver du inte köpa några kartor till att börja med.

Däremot öppnar sig med kartor i GPS:en helt nya dimensioner för navigeringen så det är bra om den har möjlighet till det för den händelse du blir mer intresserad.

Minneskort behövs inte innan du vill ladda in kartor.
 
Men kan man inte bara ansluta sig till googel maps? Grymt skönt navigeringssystem. Såg ioförsig en i tidningen Vi Båtägare men den var löjligt dyr å byggde på detta trevliga system men var väl främst till för sjön.

Skulle vara fint om många tar efter till det handhållna modellerna å gör den 40 gånger billigare så att den finns för 2 000 kr.

Kan tänka mig att det är ett grymt hjälpmedel mitt ute i tex Vietnam's regnskog eller så.
 
Kan någon av de "maskiner" som nämnts ovan lagra positioner som sedan läses in i datorn för att "geotagga" bilder med positionen där bilden tagits?
Så som man kan göra med t.ex. Sony GPS-CS1.
 
vaktmästaren skrev:
Kan någon av de "maskiner" som nämnts ovan lagra positioner som sedan läses in i datorn för att "geotagga" bilder med positionen där bilden tagits?
Så som man kan göra med t.ex. Sony GPS-CS1.

Jag tror man kan göra det med nästan alla gps'er, eftersom det bara handlar om att kopppla ihop den tid som gps'en loggar tillsammans med en waypoint med den tid som kameran loggar för varje tagen bild i EXIF-datat. Det är alltså något som ett fristående program gör hemma i datorn efter turen - finns lite olika varianter som man hittar om man googlar.


Fö håller jag med om att det är kalas med GPS till foto-utflykter (såväl som andra utflykter i okända marker), det gör att man kan fokusera mer på det som man egentligen är ute för, när man slipper fundera på var man är hela tiden.. Men för att vara lite tråkputte så vill jag ändå nämna att jag ogärna förlitar mig helt och hållet på GPS'en, man kan väl ge sig tusan på att när den verkligen behövs kommer batterierna vara slut, man har glömt att ta med extra osv..

Per
 
Stöder GPS-navigatorn NMEA-protokollet kan positionsdata importeras till de flesta PC-baserade navigationsprogram.
 
Tjenare!
Jag har en Garmin 60Cx som jag använder när jag är ute i skogen framför allt när jag spårar rovdjur och den fungerar alldeles utmärkt.den har mycket bra mottagning även när det är tät skog och batterikapaciteten är godkänd(klarar lätt en hel dag med fräscha batterier även om det är kallt).Jag har garmins egna friluftskartan pro till min som visserligen är dyra men riktigt bra med detaljer.Fungerar även utmärkt i bilen med ciggkabel.
 
BjörnN skrev:
Stöder GPS-navigatorn NMEA-protokollet kan positionsdata importeras till de flesta PC-baserade navigationsprogram.
Jag har redan programmet RoboGeo och det funkar bra för att importera positionsdata från min Sony GPS CS1, men den har ju ingen display, den bara lagrar positionen. Jag har kollat på en del olika handburna GPSer men har inte sett på någon spec att den går att ansluta till dator.
Finns det alltså möjlighet att ansluta "alla" handburna GPSer till dator för att importera positionsdata?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.