ANNONS
Annons

Hamtade min K10D idag

Produkter
(logga in för att koppla)
Punkk skrev:
Finns det brusreducering i mjukvaran som hänger med kameran (Pentax Photo Laboratory nånting)?

Ja det finns inställningar för "Random noise reduction" och "Spurious color signal reduction" i Photo Laboratory. Vet inte hur bra den är då jag mest brusreducerar i Noise Ninja.

Jaha. Här gick det åt skogen med drömmen om en ny kamera. Även om jag under väntan varit besviken på flera saker, så har jag ändå sett fram emot k10d. Men nu står det klart att Pentax Sverige struntar helt i när husen är beställda och kommer bl.a inte leverera till min handlare. "Vi" beställde väldigt tidigt, men det struntar man alltså i.

Hur i sjutton ska jag kunna fortsätta med Pentax under de förutsättningarna? Hur ska man kunna handla av lokala handlare när de blir bortprioriterade? De sa t.o.m att de inte vet hur många hus de KOMMER att få in. Är inte husen redan här? Ljuger de?

Problemet är hur i sjutton jag ska klara att byta system till något annat vettigt. Det blir ju att byta allt isåfall, ett byte som inte får kosta mer än en K10d. Å vad ska man köra istället?

P-E Claesson skrev:
Jaha. Här gick det åt skogen med drömmen om en ny kamera. Även om jag under väntan varit besviken på flera saker, så har jag ändå sett fram emot k10d. Men nu står det klart att Pentax Sverige struntar helt i när husen är beställda och kommer bl.a inte leverera till min handlare. "Vi" beställde väldigt tidigt, men det struntar man alltså i.

Hur i sjutton ska jag kunna fortsätta med Pentax under de förutsättningarna? Hur ska man kunna handla av lokala handlare när de blir bortprioriterade? De sa t.o.m att de inte vet hur många hus de KOMMER att få in. Är inte husen redan här? Ljuger de?

Problemet är hur i sjutton jag ska klara att byta system till något annat vettigt. Det blir ju att byta allt isåfall, ett byte som inte får kosta mer än en K10d. Å vad ska man köra istället?

Nog är husen här alltid, hämtade ut mitt för snart en timme sedan (semester idag). Låter ju konstigt att vissa får och andra inte, man får ju hoppas att det baseras på tidigare försäljning eller något i alla fall så att det inte bara är slumpen som avgör.

P-E Claesson skrev:

Att husen finns i Sverige men inte i tillräcklig mängd torde väl inte gått dig obemärkt förbi?

Gör som jag, beställ ett hus med 18-55. Jag hade inte lust att vara utan hus över t.ex. jul och med de olika leveransbesked Pentax kommer med så är det lite för mycket lotto över det hela. Jag hade beställt hus från fyra olika leverantörer. Ingen vet och alla tror olika..

Jag beställde ett hus med 18-55 från SC i fredags efter tips här på FS att de hade kvar några paket. Och i morse kom leveransbeskedet, kameran skickas idag! Hurra!! Jag får försöka sälja av 18-55:an billigt och köpa det jag egentligen vill ha..

Slutligen ett citat från min kära sambo när hon fick se leveransbeskedet idag:
"Jaaa!! Fan vad bra!"

Problemet är att Pentax bekräftar att min handlare står högt upp på bokningslistan, men att man iallafall inte kommer att skicka några hus till honom. Vi var väldigt tidigt ute att boka men det hjälper alltså inte. Hos min handlare har jag personalrabatt via frun. Ska jag beställa någon annanstans och dessutom med ett objektiv (som jag har ett av redan) så blir det för mycket pengar för mig. Dessutom är jag riktigt arg på Pentax Swe, så just idag vill jag inte ha nått mer med Pentax att göra. Löser det sig under veckan så får vi se, annars blir det systembyte. Pentax har ju redan visat att de inte är intresserade av såna som mig, som behöver högt iso. Att Pentax-Swe prioriterar bort små handlare är bara ytterligare ett tecken på att det är fel märke för mig.

P-E Claesson skrev:
Att Pentax-Swe prioriterar bort små handlare är bara ytterligare ett tecken på att det är fel märke för mig.
Alla tillverkarna prioriterar butikerna som beställer 200 ex över dem som beställer 2 ex (utom Sony som verkar prioritera sin Sony Center butiker över riktiga fotohandlare). Nikon D200 fanns efter släppet att köpa hos Kameradoktorn medan småhandlarna under lång tid väntade på att få in sitt exemplar.

Jag sitter också lite i samma båt. Har beställt ett objektiv hos en annan butik än Scandinavian Photo, men gissar att distributören kommer prioritera SPs beställningar av gluggen.

Senast ändrad:
P-E Claesson skrev:
Problemet är att Pentax bekräftar att min handlare står högt upp på bokningslistan, men att man iallafall inte kommer att skicka några hus till honom. Vi var väldigt tidigt ute att boka men det hjälper alltså inte. Hos min handlare har jag personalrabatt via frun. Ska jag beställa någon annanstans och dessutom med ett objektiv (som jag har ett av redan) så blir det för mycket pengar för mig. Dessutom är jag riktigt arg på Pentax Swe, så just idag vill jag inte ha nått mer med Pentax att göra. Löser det sig under veckan så får vi se, annars blir det systembyte. Pentax har ju redan visat att de inte är intresserade av såna som mig, som behöver högt iso. Att Pentax-Swe prioriterar bort små handlare är bara ytterligare ett tecken på att det är fel märke för mig.
En kompis stod i kö på ett tiotal ställen för Nikon D200. Det blev säkert 100 telefonsamtal också, så gräset är inte grönare på andra sidan (inte alltid i ala fall). Men om man blivit lovad en plats i en kö, skall ju detta respekteras, men det kan ju vara så enkelt att man bara hade kameror till de största i första vändan. Skall man skicka en kamera till alla handlare går det ju åt många fler än om man skickar 10-15 stycker till 4-5 store handlare bara.

Pentax-swe har inte fått speciellt många kameror jämfört med alla beställningar. så i butiken där jag jobbar extra hade vi beställt 4 ex. vi får våra i mitten av december som det ser ut nu, och då får vi med lite tur 2 st.
det är förargligt men inte speciellt förvånad att de priorterar de företag som säljer en större mängd.

Slutshoppat

Da har man antligen hittat alla prylar! Batterigreppet fick jag jaga runt efter i NYC (B&H hade den inte). Hittade den for $150 hos Cameraland som t.o.m hade K10D pa lager. Lillblixten, ett minoltabatteri, Manfrotto mono 680B + kula med snabbkoppling 484RC2, fjarrkontroll och Sigma 135-400. Dom bilder jag skjutit idag med Sigman verkar lovande. Inte for att jag har nagot att jamfora med, men....och fokusmotorn verkar hinna med atminstone stadstrafik. Tvekade lange ang Sigman - hade funderingar pa, typ, 70-300 ocksa men nu blev det detta. 400mm pa frihand ar ju lite coolt! Nu ar veckopengen slut.
http://img136.imageshack.us/img136/8337/p1140378ez6.jpg
C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar