Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Halva rutan svart med Konica FC-1 (var: "En fråga")

Produkter
(logga in för att koppla)

FruC

Aktiv medlem
En fråga

Jag vet inte riktigt om det hör hemma i detta forum, jag har en gammal Konica FC-1...

Hur ska jag förklara... fotona blev svarta upptill, vad kan detta bero på?

Gammal film?!
Mina inställningar felaktiga?!
Trasig kamera?!

Snälla nån som vet?

Mvh/Elin
 
Om filmen är gammal, vet väl bara du.Det finns ett hålbarhetsdatum på förpackningen.Men en gammal film brukar bara ge "konstiga " färger över hela bilden.Om bara övre delen av bilden är svart,och resten ok så är det förmodligen en eller flera linser i objektivet som pajat.Det brukar inte vara lönsamt att lämna in den för rep.Om mekanismen i övrigt funkar och känns rättpå din kamera,så är det alltså troligen "linsfel".
 
Oki...Walter

då kan det nog troligan vara att filmen är gammal, men vissa kort på samma film, var ganska okey....

Jag har skickat in en rulle nu på framkallning & då andvände jag även ett annat objektiv...

Jag är ganska nybörjare på detta med bländare & slutartid & sånt.. så det kan även vara det som är felet....

Tack jättemycket för svaret..:)

Mvh/Elin
 
Senast ändrad:
Elin, som Olle undrade, använde du blixt på de bilder som blev felaktiga?

Det kan i så fall betyda att inget är fel på din kamera. Med blixt måste man ha en slutartid inställd som är längre än eller samma som kamerans sk synktid. Annars exponeras bara en del av bilden av blixten.

På din Konica är synktiden 1/100 sekund.
 
Tack

Olle skrev:
Elin, gäller det alla bilder, eller endast när du använder blixt?

Olle

Jag har fotat inomhus, både med & utan blixt...föra testa & grejja...

men som jag skrev i förra inlägget så har jag 2 rullar på framkallning som jag har fotat med ett annat objektiv...

Tack olle för svaret!

Mvh/Elin
 
Hejsan

jimh skrev:
Elin, som Olle undrade, använde du blixt på de bilder som blev felaktiga?

Det kan i så fall betyda att inget är fel på din kamera. Med blixt måste man ha en slutartid inställd som är längre än eller samma som kamerans sk synktid. Annars exponeras bara en del av bilden av blixten.

På din Konica är synktiden 1/100 sekund.

Tack!.. Ja som jag skrev så testade jag mig fram...*ler*.. har ingen riktigt koll när & om jag andvände blixt just på de kort som blev svarta upptill.

Men jag hoppas inte att det är kameran det är fel på... så jag hoppas att det är som du skriver..:) vi får se på de rullar jag väntar på..:)

Mvh//Elin
 
Hej Elin det här är mitt första inlägg på detta forum.
Löste det sig sen med bilderna?.
Jag har en likandan kamera som dig och helt plötsligt så fick jag en stor svart rand över bilden inte en liten rand som dig utan nästan hela bilden.

Det jag kom fram till var att spegeln som sitter bakom objektivet inte gick upp och då fotades baksidan av spegeln istället och det blev svart, om du har otur kan det vara så att spegeln inte går hela vägen upp.

Du kan prova genom att köra utan film plocka bort objektivet ställ in kameran på B och håll inne avtryckaren samtidigt som du tittar in i kameran framifrån och då kan du se hur högt spegeln går upp.
 
Tack Björn!

Jag ska genast kolla, för även när jag framkallade alldeles nya rullar, blev det så....men fortfarande bara vissa bilder...

Jag ska i alla fall kolla, annars så måste den in på reparation eller?!

Mvh//Elin..:)
 
Jag hade en enorm tur själv, jag provade att skruva bort den delen som sitter bakom objektivet, men då när jag öppnat den så tyckte jag det såg väldigt krånligt ut så jag bestämde mig för att inte fortsätta plocka sönder den däremot pillade jag på allt som jag kom åt med en mejsel. När jag hade skruvat ihop kameran så fungerade alltihop igen och jag vet inte om det hade med själva öppnandet av kameran att göra eller om det var bara tur.

Du kan ju kolla om det är det felet iallafall vet inte vad det kostar att få det reparerat.
Så kan du räkna bort det felet.
 
Hej igen

RavingBear skrev:
Jag hade en enorm tur själv, jag provade att skruva bort den delen som sitter bakom objektivet, men då när jag öppnat den så tyckte jag det såg väldigt krånligt ut så jag bestämde mig för att inte fortsätta plocka sönder den däremot pillade jag på allt som jag kom åt med en mejsel. När jag hade skruvat ihop kameran så fungerade alltihop igen och jag vet inte om det hade med själva öppnandet av kameran att göra eller om det var bara tur.

Du kan ju kolla om det är det felet iallafall vet inte vad det kostar att få det reparerat.
Så kan du räkna bort det felet.


Då ska jag genast kolla och är detta felet, så får jag ta reda på vad det kostar att reparera, jag har ju en digitalkamera som jag fota ganska ofta med, men jag tyckte det skulle vara skoj att lära av en helt manuell systemkamera..

Tack så jättemycket! och kanske slut så löser det problemet...:)

Mvh//Elin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.