ANNONS
Annons

halogenlampor i ishall?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Allihop,

Jag var och fotade brosans korphockeylag mest på skoj, men jag blev besviken, jag har fotat i Växjö ishall innan där det finns lysrör men i Alvesta ishall där jag fotade nu finns det halogenlampor, vilken skillnad det blev, ska försöka bifoga bilder som visar skillnaden, (oredigerade) Finns det någon som har något tips på hur man ska ställa in kameran för halogenlampor? Jag krånglade fram och tillbaks länge. Jag har en Nikon D80 m 18-135 optik.

Mycket tacksam för svar :)

Bilagor

• vaxjoishall.jpg
    vaxjoishall.jpg
    17.3 KB · Visningar: 347
  • alvestaishall.jpg
    alvestaishall.jpg
    14.1 KB · Visningar: 287
Hej Allihop,

Jag var och fotade brosans korphockeylag mest på skoj, men jag blev besviken, jag har fotat i Växjö ishall innan där det finns lysrör men i Alvesta ishall där jag fotade nu finns det halogenlampor, vilken skillnad det blev, ska försöka bifoga bilder som visar skillnaden, (oredigerade) Finns det någon som har något tips på hur man ska ställa in kameran för halogenlampor? Jag krånglade fram och tillbaks länge. Jag har en Nikon D80 m 18-135 optik.

Mycket tacksam för svar :)

Hej!
Det där med ljus i ishallar är knepigt. Vissa hallar som jag fotar i skiftar t.o.m. ljuset beroende på var på isen spelarna är!
Jag kan bara som råd komma med att du kör i RAW och rättar till bilden i efterhand.

Vitbalans

Båda dina bilder har fel vitbalans inställd.

Vet inte exakt hur det funkar på Nikons hus, men det finns möjlighet att ställa in "egen vitbalans".
Detta gör du genom att ta en bild, antingen på isen, eller bättre, en vit del av sargen. Sedan använder du den bilden för att ställa in vitbalansen.

Sedan bör du använda helt manuella inställningar för exponering.

Isen brukar ha en förmåga att "lura" ljusmätningen i kameran.
Det bästa sättet att ställa in detta är att använda histogramet, alternativet är att ta några testbilder och kolla på skärmen för att se hur det blir.

Lite mer inställningstips finns i Tage Olsins blogg.

Hoppas du blir lite klokare.

/Daniel.

Båda dina bilder har fel vitbalans inställd.

Vet inte exakt hur det funkar på Nikons hus, men det finns möjlighet att ställa in "egen vitbalans".
Detta gör du genom att ta en bild, antingen på isen, eller bättre, en vit del av sargen. Sedan använder du den bilden för att ställa in vitbalansen.

Sedan bör du använda helt manuella inställningar för exponering.

Isen brukar ha en förmåga att "lura" ljusmätningen i kameran.
Det bästa sättet att ställa in detta är att använda histogramet, alternativet är att ta några testbilder och kolla på skärmen för att se hur det blir.

Lite mer inställningstips finns i Tage Olsins blogg.

Hoppas du blir lite klokare.

/Daniel.

Okej, jag ska försöka mig på detta, har aldrig gjort det innan, ska bli spännande. tack så mycket för svaret!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar