Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hackig signatur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Jag har problem med att få den signatur som jag märker mina bilder med att se snygg ut. Jag utgår från en stor bmp-fil, ett par tusen pixlar stor, som jag sedan minskar ner till ca 75 px bredd innan jag infogar och slår ihop med bilden. Men då får den det där hackiga utseendet som inte alls är snyggt. Går det att göra något annorluna för att få till det bättre?

Tacksam för tips!

/Per

ett exempel här
 
Öppna den stora signaturen i photoshop eller vilket program du nu använder. Lägg sen på lite gausisk oskärpa för att få linjerna lite mjukare. Skala sedan ner till rätt storlek och montera på fotot.

Funkar?

/petter
 
Jag tror inte att Gaussisk oskärpa på den stora bilden spelar någon roll; den är mjuk och fin, hackigheten dyker inte upp förrän jag förminskat och klistrat in signaturen.

/Per
 
Okej, då kanske du ska testa skala ner den i omgångar? Eller så använder du ritstiftet och skapar en bana av hela signaturen. Då är det bara att skala upp och ner hur mycket du vill sen.

/petter
 
Just ja, en bana är förstås en ide, fast då tappar den väl lite 'liv' antar jag. Ska testa, tack!

/P
 
När du säger att du slår ihop den nedminskade signaturen med ditt fotografi så förmodar jag att det även inkluderar bakgrunden som signaturen vilar på? Har du månne testat att göra om bmp:n till en jpg och testa samma förfarande, eller varför inte ha din signatur frilagd i ett psd-dokument med genomskinlig bakgrund?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.