Annons

Hörlurar ngn som kan hjälpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Helt fotoOT.
Ärt det ngn som vet vart man kan vända sig för att få bra hjälp med att välja ut ett par bra hörlurar för musik?
Pris 1000-1500
Jag har ingen aning vart jag skall börja leta.

Kan tyvärr inte rekommendera butik eller så..

Men jag är nöjd med mina Sennheiser HD 598. Före det hade en annan HD modell som inte tillverkas längre , lika nöjd med dom också. High end serien är ett säkert kort enligt min erfarenhet.
Bra ljud, sitter skönt på huvudet och öronen under långa sittningar.

För jogging/promenad/resa använder jag Koss Porta pro. Överraskande bra för liten peng.

Var bor du? I Stockholm finns Reference audio på Götgatan, som är bra. Annars kan du googla o hitta en massa läsvärda tester, t ex på brittiska Which Hifi

Jag har köpt flera lurar hos Jam och alltid blivit nöjd. Ring och berätta vad du är ute efter så tror jag att du får bra hjälp... funkar säkert lika bra i nån annan motsvarande affär.
Tipset är förstås att besöka en affär så att du får provlyssna och då med den musik du gillar. Min erfarenhet (utan bevis) är att man i forum ofta tipsar om lite väl dyra lurar. Jag tror du kan sätta ett tak på 1000 kr och ändå bli supernöjd. Sen om några år när du vet exakt vad du vill ha ännu bättre så kan du gå upp en prisklass.

Jag gillar AKG och Audio Technica men som sagt skippa tipsen och provlyssna dig fram :)

Jag tycker att koss portar pro för 250 kr ger otroligt bra ljud för pengarna. Jag kör också med Senheiser HD 650, och visst är de bättre men de kostar också över 3000 kr, och skillnaden är inte extrem på något sätt. Men det är ofta så när det gäller HiFi prylar, det lilla kostar ganska mycket.

Bäst är givetvis att lyssna på lite olika lurar, men ta med portar pro i lyssningen och försök glömma prislappen, de låter mycket bättre än vad priset kan antyda.

Jag tänkte ungefär som TS. Bra lurar, max 1000 spänn. Det slutade med ett par Bose Bluetothlurar för mer än det dubbla. Låter bra, sitter skönt, men framför allt är det så enormt skönt att slippa sladden som alltid är trasslig och omväxlande är för lång och för kort, fastnar i grejor och kläder, skadas i blixtlås.... Bara det är värt mycket.

Mullsjö NV om Jönköping är lokaliseringen.
Skall till Sthlm i nästa vecka men då jobbar jag. Brukar inte sluta förrän framåt 19-21. Man vill ju hem oxå.

Bluetothkoppling... hmmm ja det verkar vettigt...
Skall följa era förslag o titta lite under dagen.
Hörlurarna är en present till en äldre tonåring, jag kommer nog bara få låna på nåder...

Det är viktigt att prova hörlurar innan köp. Inte bara för att kolla ljudkvalitet utan främst för att våra huvuden inte ser lika ut! De måste vara bekväma, annars hjälper ingen ljudkvalitet i världen!

Du måste bestämma om de ska vara slutna (så att du stänger ut omvärlden och omvärlden inte hör/störs av din musik) eller öppna, som är billigare att få att låta bra.

Sennheiser är ett pålitligt märke, de har inga dåliga lurar i princip. Mer eller mindre prisvärda, förstås.

Per.

Det är bara kosmetiska skillnader. Momentum är riktigt bra och har fått många utmärkelser. Som med alla lurar hänger det förstås på att man gillar passform och ljud.

Låter konstigt att det är i prinip samma.
Momentum - 2250
Momentum On Ear - 1450

Det skiljer ändock 800 spänn, det är mer än 50%

Så är det förstås. Jag gick bara efter länken. Det var nog den dyrare jag tänkte på vad gäller testresultat.

AKG 271, riktigt fina lurar, har ett par själv!

Använder dock dessa vid prod av musik, men dom är grymt sköna
att ha på sig, helt slutna och spelar mycket tydligt!

No1, hur ska du driva hörlurarna? Kommer du använda dom med mobilen så är det bra om de är lättdrivna. Dyrare hörlurar kan behöva en hörlursförstärkare för att blomma ut ordentligt.

No2, olika märken har lite olika karaktär. Jag har t ex ett par Sennheiser HD25 när jag filmar och redigerar film. De har fint och rent ljud men kan upplevas som lite kliniskt tråkiga när man lyssnar på musik. Då är mina Grado SR325 mycket roligare fast de också har väldigt bra återgivningsförmåga. Mer organiska liksom.

Lite billigare lurar brukar satsa mycket på en maffig bas då detta lurar många vid provlyssning.

Men i slutändan handlar det om vad man gillar. KOSS Porta Pro är fortfarande väldigt mycket ljud för pengarna..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar