Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Högupplösta bilder på skiva - Hur gör ni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är jag den enda här som inte vill lämna högupplösta bilder? ´
Jag gjorde det förut men sedan såg jag hur dom hade framkallat dom, konstig beskäring auto av framkallningsprogrammet + nån annan auto inställning så bilderna blev gul/röd, sedan när den hänger på väggen o folk frågar vem fotografen är, hmmmm jag vill stå för mina bilder, jag lämnar ogärna ut högupplösta filer bättre att ha överkommligt pris för att skriva ut bilder till kunder.

Lämnar alla ni ut högupplösta bilder?

Du kan inte bestämma vad kunden gör med bilderna efter de har mottagit den. De kan manipulera den så att den inte känns igen och klaga på fotografen, Skriva ut den på en matrisskrivare etc.
Den riktiga finns ju ändå som fil hos dig och hos kund för jämförelse.
Även om man skickar kunden lågupplösta bilder kan de ju klaga, finns ju skärmar sim ör superdåliga!

Men jag tror att vi även ska separera vad man säljer.
En yrkesverksam fotograf säljer oftast en tjänst. Dvs att fotografera. Därefter säljs bilder.
jag däremot kan man säga utför tjänsten gratis. Och verkar på eget bevåg. Men säljer bilderna till kunden. (Om de nu vill ha dom)

Klia er lite i huvudet varför jag gör så. Det finns en mycket bra förklaring ;).

/Stefan

Jag gjorde det förut men sedan såg jag hur dom hade framkallat dom, konstig beskäring auto av framkallningsprogrammet + nån annan auto inställning så bilderna blev gul/röd, sedan när den hänger på väggen o folk frågar vem fotografen är, hmmmm jag vill stå för mina bilder, jag lämnar ogärna ut högupplösta filer bättre att ha överkommligt pris för att skriva ut bilder till kunder.

Jag håller helt med dig Emma. Jag ger ALDRIG kunden högupplösta filer. Dey finns hundratals exempel på hur vanligtvis seriösa och kloka människor skriver ut bilder på vilken skitskrivare som helst; gärna laddad med vanligt copypapper.
När man försynt frågar varför dom förstör bilder på detta sätt blir svaret ofta att dom visst tänker skriva ut en del av bilderna på bättre papper nångång.
Det finns folk som tycker att det är kunden som bestämmer. När jag förklarar för mina kunder vad som gäller så accepterar dom det. Vad jag vet har jag aldrig förlorat någon kund för att jag vägrar släppa ifrån mig ansvaret över de bilder jag lever på att skapa.

Jag håller helt med dig Emma. Jag ger ALDRIG kunden högupplösta filer. Dey finns hundratals exempel på hur vanligtvis seriösa och kloka människor skriver ut bilder på vilken skitskrivare som helst; gärna laddad med vanligt copypapper.
När man försynt frågar varför dom förstör bilder på detta sätt blir svaret ofta att dom visst tänker skriva ut en del av bilderna på bättre papper nångång.
Det finns folk som tycker att det är kunden som bestämmer. När jag förklarar för mina kunder vad som gäller så accepterar dom det. Vad jag vet har jag aldrig förlorat någon kund för att jag vägrar släppa ifrån mig ansvaret över de bilder jag lever på att skapa.

Och så var vi tillbaka på ruta ett igen...

Det är på ruta ett vi skall vara. De andra rutorna är fängelse för fotografer.

Man kan nog säkerligen hålla sig i ruta ett ett tag till, om man känner för det. Personligen tror jag dock att utvecklingen kommer gå mot att sätta 'fotograferna i fängelse' så hade jag varit yrkesfotograf hade jag nog börjat fundera på hur jag skulle kunna hantera det när det sker.

Två saker

Utan att kunna kliva in i folks hjärnor så tror jag att vad de flesta underförstått menar med högupplösta bilder är att bilden inte blivit nedskalad.
I absoluta termer kan ju även en nedskalad bild vara högupplöst, men den delen av resonmanget hoppar man elegant över.

Folk tänker i allmänhet på liknande sätt när de talar om 100% crop. Vad man egentligen menar när man säger 100% crop är:
"En utskuren del av en större bild som är så liten att den kan visas i sin helhet på en normal skärm utan att behöva skalas ned"

För övrigt håller jag med hornavan. Vad har en kompetent fotograf att vinna på att släppa från sig högupplösta bilder?
Om kunden skiter i hur det ser ut så innebär det att han inte behöver någon yrkesfotogaf överhuvudtaget, det räcker med alla snapshottande gäster. Och skiter man i kvalitén så lär man inte heller vara villig att slanta för en fotograf.

I framtiden kommer fotografer som ser till att slutresultet blir bra ta åt sig de kunder som förstår att betala för kvalitet.

Resterande kunder, de som tycker att allt är dyrt och att ett "kort är ett kort" får vända sig till den nya tidens fotografer som talar nya paradigmer och ny marknad.
Det tråkiga är att en fotograf som lägger sig platt inför kundens krav knappast har lägre kostnader än en som ser lite mer långsiktigt. Lycka till med lönsamheten säger jag bara.
Alla kunder är inte bra kunder.

Det som kommer att ske i framtiden är en polarisering av fotografyrket: De som brinner för sina bilder och ger allt kommer att klara sig bra.
De måttligt begåvade och trötta fotograferna kommer att konkurreras ut av motiverade amatörer.

Högupplösta bilder

Jag tror att en fotograf idag kan välja hur han vill leverera och idag tror jag att många kunder tycker att det är en självklarhet att fotografen skall leverera minst full HD-kvalitet 1920x1080 bilder för väldigt många kommer att visa bilderna på dator, projektor eller platt-tvn hemma. Fotoalbumet försvinner mer och mer.

Att en kund blir besviken att en mycket bra bild på datorn blir ful i utskrift tror jag är ett mindre problem (jag tror det är färre och färre som skriver ut bilder för hemmabruk). Ta bättre betalt för att ta bilderna och för 'framkallningen' (skapa bra jpg från råformatsfilerna). Sedan finns det naturligtvis kunder som kommer att skriva ut den lågupplösta bilden och undra varför bilden blir så dålig för den ser ju så fin ut på webbsidan;-)

Som kund vill ju kunna lägga ut bilderna från ett bröllop på hemsidor, visa lokalt och vill jag skriva ut stora bilder så kan jag ju kontakta fotografen så han får fixa det.

Jag väntar bara på liering mellan bröllops fotografer och proffslab typ crimson, så man kan välja från sin bröllopssida (hos fotografen), klicka i vad man vill ha för storlek och om man vill ha de på canvas, fotobok eller annat och sedan dimper det ner i brevlådan dagen efter.

Varför skall fotografen behöva pyssla med det efter fotograferingen, gör ett gäng färdiga bilder för utskrift som bara kan skrivas ut via tex Crimson.

Har du ett hundratal bröllop där kunderna deras vänner och bekanta kan klicka sig in och beställa bilder så tjänar du nog snabbt mer pengar än de som håller i råformatsfilerna i ett järngrepp... Du löser även lagringen av bilderna åt kunden, som närsomhelst kan välja att skriva ut bilderna.

Det gäller ju att underlätta för kunderna, tänk surfa in på iPhone eller datorn klicka i de finaste bilderna och dagen efter finns de i min brevlåda till en rimlig kostnad. Enkelheten är nog det viktigaste.

Detta är ju samma sak som all digital media, är det lättare att köpa bilden än att skriva ut den så väljer tillräckligt många att köpa den.

Senast ändrad:

Nej, inte jag! Jag håller fullständigt med dig och vill inte ge ut högupplösta bilder! Jag kan förvisso göra det men helst inte och när jag förklarar det för potentiella kunder så förstår de! :O)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar