Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Högsta betyget är Högsta betyget!

Produkter
(logga in för att koppla)

Braxen80

Medlem
Nu har jag tröttnat på att se alla dessa femmor. Läser verkligen folk kriterierna för betygen. Jag har sett otaliga bilder med meningslånga kommentarer ala "Snyggt", "kolockrent", "skitbra" o.s.v. som kombinerats med en femma i betyg.

Finns det inte mer att säga om en bild en "klockrent", kanske den inte förtjänar en femma? Jag läste bland annat nedanstående kommentarer på en av fotosidans Favoriter;

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=1056
----------------------------------------------
----------------------------------------------
Väldigt bra bild! Fin kontakt med katten. Jag skulle oxå gärna vilja att du minskar lite på toppen så att de röda och gröna partierna försvinner.
-----------------------------------------------
En härlig bild, bra skärpa.
-----------------------------------------------
snyggt ljus och bra kontakt med katten
skulle må bra av beskäras så att det gröna och röda upptill försvinner
-----------------------------------------------
-----------------------------------------------
Samtliga av de ovanstående kommentarerna hade kombinerats med en femma i betyg. Är inte det lite motstridigt att först ge en femma och sedan skriva att bilden borde beskäras? Finns det inte lite väl många kattbilder, där kattälskande människor kommenterar och betygsätter katten istället för bilden?

Skärpning nu medlemmar! Försök skriva lite givande kommentarer och spar på femmorna till de bilder som ni verkligen tycker förtjänar en femma.
 
Det är med största säkerhet som du säger Sven. Jag tycker på något sätt att vuxna människor skulle kunna klara av att hantera en betygskala med eftertanke. Som det är nu påminner det mer om när små barn blir frågade om vad de tyckte om Lisebergsresan.

Jag vill inte vara den som är den, men som den cineast jag är har jag ju åtminstånde sett ett tusental filmer. En handfull av dessa har fått betyget femma av mig. Som det ser ut här nu känns det ju som att det räcker med att en bild är bra för att förtjäna en femma.
 
Då jag är "skyldigt" till en av kommentarerna och betygen som du skivit in så kan jag bara tycka att "problemet" är en aning uppförstorat.
Bilden du hänvisar till tycker jag fortfarande snart 3 år senare har ett magiskt ljus över sig och tillhör en av dom bättre kattbilderna här,
om man sedan ger den en trea, fyra eller en femma är väl en högst personlig bedömmning.

Gemensam betygsdefinition fanns f.ö inte 2001 iofs är väl inte det så viktigt då jag aldrig brytt mig om den så se mina betyg och kommentarer som inofficiella ;)
 
Nej då, en bild som får en femma betyg kan oftast göras något något bättre. En bild handlar om så mycket mer än om det tekniska och bra skärpa. Har själv varit helt galen skärpa, fint korn, hög svärta på pappret, höga MTF-kurvor mm och kört med de absolut bästa objektiven (haft bla Hasselblad, Leica och Contax G). I slutändan så är det dock känslan i bilden som är det viktigast.

(Men kattbilden i ditt exempel ger mig inte några extrema vibbar även om katten är söt och bilden är bra)
 
Sköt dig själv o skit i andra!

Tycker inte man ska nedvärdera människor på det sätt du gör. Tycker de att bilden är värd en femma så är den väl det för dem.

Alla har inte samma mening om vad som är bra eller dåligt. Dessutom har inte alla människor erfarenhet och kunskap för att göra långa utläggningar om varje bild.

Jag blir iallafall väldigt glad om nån skriver "klockren!" som kommentar. Det visar iallafall att bilden har berört någon.

/Daniel
 
danielselander skrev:
Tycker inte man ska nedvärdera människor på det sätt du gör. Tycker de att bilden är värd en femma så är den väl det för dem.

Alla har inte samma mening om vad som är bra eller dåligt. Dessutom har inte alla människor erfarenhet och kunskap för att göra långa utläggningar om varje bild.
Jag håller med Daniel! Man måste ju få tycka att bilden är en femma om det är det man tycker. Men jag vill även kommentera inlägget. För att man ska kunna använda ett gemensamt betygsystem så måste man rätta sig efter fotosidans reglemente. Om man tycker själv att bilden är en femma så får man tycka det, men om man ska bedömma efter fotosidans kriterier kanske det är en fyra. Det är skillnaden. Hela poängen med gemensamt betygsystem fallerar om alla använder sin egen skala.

Men jag vill bara inflika i att det är skitsvårt med ett gemensamt betygsystem. Titta bara på statistiken från recensioner av produkter.Produkttest
Här märker man att det är nästan bara fyror och femmor. Med andra ord så finns det nästan inga kameror som är dåliga.

Det jag vill ha sagt med inlägget är att man kanske bör betygsätta utifrån vad fotosidans alla medlemmar tycker i genomsnitt (i kommunistisk anda) och inte utgå ifrån sin egen (liberala) uppfattning för att bedömma en bild. Fungerar i teorin men inte i praktiken!

/Fredrik, som slutat helt med FS betygsystem.
 
danielselander skrev:
Sköt dig själv o skit i andra!

Tycker inte man ska nedvärdera människor på det sätt du gör. Tycker de att bilden är värd en femma så är den väl det för dem.

/Daniel

Om man låter femmans betyg representera lika många grader som det finns grader i helvetet tappar den snart helt sitt värde.

Jag tvivlar på att personer som gett femma på en stor mängd bilder ens kommer ihåg vilka bilder de satt betyget på. Jag tycker man kan likna det vid att säga "jag älskar dig" till någon. Vilken mening, men framför allt, vilket värde finns det i orden när man redan sagt det till 25 andra.

För övrigt vill jag påpeka att jag inte tyck till om bilden i exemplet, utan endast dess kommentarer. Jag erkänner också att det var dumt att lägga in länken till bilden, eftersom jag på det sättet namngav kommentargivarna.
 
Braxen80 skrev:
Jag tycker man kan likna det vid att säga "jag älskar dig" till någon. Vilken mening, men framför allt, vilket värde finns det i orden när man redan sagt det till 25 andra.

Sitter och räknar, *attans vad hette hon nu, hon i vita klänningen, den gången när jag var sjutton år*


Braxen80 skrev:
Jag erkänner också att det var dumt att lägga in länken till bilden, eftersom jag på det sättet namngav kommentargivarna.

Jo, det där att peka ut personer tycker jag är lite jobbigt. Men då du backar så är väl att giva förlåtelse stort också. Den som är utan sten får inte kasta... ehhh, den som är utan skuld får börja kasta stenen menar jag.

Men din åsikt om betygen måste du få ha rätt att uttrycka.
 
Braxen80 skrev:
Om man låter femmans betyg representera lika många grader som det finns grader i helvetet tappar den snart helt sitt värde.

Jag tvivlar på att personer som gett femma på en stor mängd bilder ens kommer ihåg vilka bilder de satt betyget på. Jag tycker man kan likna det vid att säga "jag älskar dig" till någon. Vilken mening, men framför allt, vilket värde finns det i orden när man redan sagt det till 25 andra.
Förstår inte kopplingen får man barar tycka riktigt bra om en bild här på fotosidan eller kanske på hela nätet eller irl ?

och Jo jag kommer ihåg väldigt många av mina favoritbilder här trots att vissa har raderats
 
festfotografen skrev:
Förstår inte kopplingen får man barar tycka riktigt bra om en bild här på fotosidan eller kanske på hela nätet eller irl ?

Vet inte ens om det är värt att kommentera det här inlägget. Det känns nästan som du avsiktligt vill misstolka mig.

Visst är det underbar att folk tycker om bilder och blir berörda av dem, men jag menar fortfarande på att man skall vara försiktig med sina kärleksförklaringar (läs femmor). Vilket värde skall man lägga i en femma från en person som gett femmor på den större delen av bilderna den sett här på Fotosidan.
 
Philip,

Jag håller med dig. Dock inser du säkert när du läser svaren i den här tråden att det är svårt att komma vidare. Många bedömer bilder efter hur snygg/söt/mjuk/sexig/sportig modellen eller objektet är eller sätter betyg relativt avståndet från Sverige. Ju sötare husdjur du har eller ju längre du reser, desto bättre bilder åstadkommer du...

Själv har jag fått uppsträckningar av medlemmar på photo.net för att jag är "snål" i min betygssättning, trots att jag ligger på 4,7 (av 7) i genomsnitt.

Jag har gett upp och kommenterar numer bara bilder som jag anser är i toppklass eller där man kan ana att fotografen har mer än god potential.

/G
 
Braxen80 skrev:
Vet inte ens om det är värt att kommentera det här inlägget. Det känns nästan som du avsiktligt vill misstolka mig.

Visst är det underbar att folk tycker om bilder och blir berörda av dem, men jag menar fortfarande på att man skall vara försiktig med sina kärleksförklaringar (läs femmor). Vilket värde skall man lägga i en femma från en person som gett femmor på den större delen av bilderna den sett här på Fotosidan.

Näe jag vill inte alls misstolka dig men om det läggs upp ca 275bilder/dygn samt att det finns 128 730 bilder så är det väl klart att det finns många bra bilder här.

Att sedan folk kommenterar bilder dom tycker om är väl inget konstigt i sig eller nått problem för den delen ?
 
gerhardp skrev:
Philip,

Jag håller med dig. Dock inser du säkert när du läser svaren i den här tråden att det är svårt att komma vidare. Många bedömer bilder efter hur snygg/söt/mjuk/sexig/sportig modellen eller objektet är eller sätter betyg relativt avståndet från Sverige. Ju sötare husdjur du har eller ju längre du reser, desto bättre bilder åstadkommer du...

Själv har jag fått uppsträckningar av medlemmar på photo.net för att jag är "snål" i min betygssättning, trots att jag ligger på 4,7 (av 7) i genomsnitt.

Jag har gett upp och kommenterar numer bara bilder som jag anser är i toppklass eller där man kan ana att fotografen har mer än god potential.

/G

Jag vill nog snarare påstå att det är ett fåtal som använder dom bedömningskriterier du räknar upp, skummade igenom dom 100 senaste kommentarerna och hittade inget sånt.
 
Säkert är nog att det högsta betyget "missbrukas" oavsett om det är 5 eller 10. Men denna sida, och andra liknande, är ju öppen för alla å envar så det lär aldrig gå att göra något åt. Annorlunda vore det om de som ger betyg ingick i någon form av jury av professionella bedömare.

På ett sätt tycker jag ändå att de som gillar en bild skarpt skall kunna ge högsta betyg, även om bilden inte uppfyller alla tekniska kriterier för att få full pott - man skall kunna ge betyg spontant och efter den "känsloupplevelse" som bilden ger en. För mig är alltid den utrustning som har använts helt ointressant, det är slutresultatet som räknas.
Ett intressant experiment hade varit att ta ifrån alla märkesbögar deras utrustning och ge dom en engångskamera för 45:- med inbyggd blixt och se hur resultaten blev.. En idè för en bildpool kanske..

Jag vill fortfarande ha en längre skala, innan den utökas från 5 med minst två steg kommer jag aldrig att ge några betyg, därför att den helt enkelt inte räcker till. För mig är en 3:a med liten marginal godkänt, och en 4:a är bra. Men sen finns det bilder som är bättre än en 4:a men inte tillräckligt bra för en 5:a. Därför kan jag inte ge ett för mig korrekt betyg.
 
gerhardp skrev:
Philip,

Jag håller med dig. Dock inser du säkert när du läser svaren i den här tråden att det är svårt att komma vidare. Många bedömer bilder efter hur snygg/söt/mjuk/sexig/sportig modellen eller objektet är eller sätter betyg relativt avståndet från Sverige. Ju sötare husdjur du har eller ju längre du reser, desto bättre bilder åstadkommer du...

Själv har jag fått uppsträckningar av medlemmar på photo.net för att jag är "snål" i min betygssättning, trots att jag ligger på 4,7 (av 7) i genomsnitt.

Jag har gett upp och kommenterar numer bara bilder som jag anser är i toppklass eller där man kan ana att fotografen har mer än god potential.

/G

Jag får tacka dig Gerhard hör ditt medhåll, det känns som om du förstår vad jag menar. Vad du beskriver är också det jag tycker är lite synd. Eftersom det nästan anses vara elakt att sätta en trea på någon, så har ju folk blivit lite rädda för att göra detta.

En trea är enligt mig en helt ok och godkänd bild. Men en trea bland alla fyror och femmor blir till slut inte mer värd än katten bland hermelinerna (detta utan någon som helst anspeling på den sjukt höga procent kattbilder som strömmar in hit till fotosidan).

Jag tycker också det är lite synd att många sätter ett betyg utan att ge någon direkt kommentar till bilden. Betyg fem i kombination med kommentarer som "Klockren", "snygg" och "skit ball", känns inte motiverade och är enligt mig inte värda mer än en betyglös kommentar med ett fint omdöme.
 
Kanske är lite väl petig nu men vad menar du med "många" ?
Tittade igenom dom 100 senaste kommentarerna en gång till och speciellt många är det väl inte som kommenterar så kort som du beskriver ?
sen så kan man väl tänka på att olika personer bedömmer och kommenterar bilder olika medans en skriver en liten novell som kommentar så kan nästa skriva väldigt kort, finns väl inga rätt eller fel.
 
Förstår vad Braxen80 och andra försöker få fram i den här tråden. Att man ska bedöma utefter fototsidans gemensamma betygsgrunder. Men det jag menade med mitt första inlägg är att de utpekade inläggen mycket väl kan bygga på fotosidans betygsgrunder, men att de tolkas olika beroende på individuell smak och erfarenhet. Därför ska man inte nedvärdera de satta femmorna.

Sen vill jag be om ursäkt till Braxen80 för min lite väl otrevliga ton i början på mitt första inlägg!

/Daniel
 
festfotografen skrev:
Jag vill nog snarare påstå att det är ett fåtal som använder dom bedömningskriterier du räknar upp, skummade igenom dom 100 senaste kommentarerna och hittade inget sånt.
Jag har inte kontrollerat detta men jag utgår naturligtvis ifrån att du har rätt. Kanske är det så att många resonerar som jag. Vill du inte såra folk skall du kanske inte heller sätta betyg under 4. Om jag nu skulle uppfattat läget rätt så är det ju utan tvekan ganska tråkigt.

/G
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.