Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Högre upplösning i del av bild

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gör detta ibland. Idén har jag fått från Yuri Arcurs som är känd för sina fina hasselbladarbilder i reklam.

Ibland fotar han med en 5D av praktiska skäl, en kamera som har betydligt lägre upplösning och då tar han två eller flera bilder, i alla fall en extra där han zoomar in på modellens ögon och sen får hans assistenter klistra ihop.

Den tekniska upplösningen blir inte högre men det blir ändå imponerande resultat, som om man fotat med stativ och perfekta förutsättningar. Vi människor tenderar att bedöma bildskärpa efter ögonskärpa.

Om det är någorlunda statiskt motiv är det lätt att klistra ihop i photoshop, man får ofta använda lite warp och ändra ljuset en aning men inget jobbigt.

Enstaka objekt och är betydligt mindre än helheten är nog inga problem. Så har jag/flera gjort i åratal med exempelvis månen. Det krångliga jag upptäckt är när det upptar en större del av bilden och inte så lätt isolerade objekt som ögon, måne, badboll etc. Dessutom blir det lättare ju högre brännvidder man använder sig av, ex 50mm och uppåt. vid 15mm trakten blir allt jobbigare.
För min del blir det ännu jobbigare då jag jobbar med så små saker som stjärnor.

Tack ändå.

Enstaka objekt och är betydligt mindre än helheten är nog inga problem. Så har jag/flera gjort i åratal med exempelvis månen. Det krångliga jag upptäckt är när det upptar en större del av bilden och inte så lätt isolerade objekt som ögon, måne, badboll etc. Dessutom blir det lättare ju högre brännvidder man använder sig av, ex 50mm och uppåt. vid 15mm trakten blir allt jobbigare.
För min del blir det ännu jobbigare då jag jobbar med så små saker som stjärnor.

Tack ändå.

Månen...precis vad jag håller på med.

Fick sänka månens upplösning lite så den matchade resten av bildens så ibland får man göra tvärtom.

Bilagor

• c3 - Copy.jpg
    c3 - Copy.jpg
    21.8 KB · Visningar: 30
Lite? Är brännvidderna så nära varandra? Då är det knappt lönt med den tekniken jag tänker på.

Månen var bara kul sammanträffande, den kommer från en annan källa på andra sidan jorden.

Läste i tråden och fick intrycket att du ville kunna ta flera bilder av ett motiv och kunna ha högre upplösning på en del. Lät precis som när jag klippt in tex ett huvud från en annan bild men samma motiv, sånär som på att jag zoomat in. Sen får man klistra ihop själv i efterbehandlingen.

Man kan tom extrapolera bakgrund och annat som inte är i känsligt område och då få en bild med högre teknisk upplösning än vad kameran klarar.

Häromdagen gjorde jag det med en bild på över 100MP men det var mer stitching än ovan teknik.

Jag tyckte det lät spot on.
Om inte det var ungefär samma sak så får du nog förklara ett varv till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar