Astroscapist
Aktiv medlem
Nej, det är inte samma exponering för ljus. Möjligtvis samma ljushet och därmed liknande histogram.
Har alltså det vedertagna ordet för exponering ändrats inom fotografi?
/Stefan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej, det är inte samma exponering för ljus. Möjligtvis samma ljushet och därmed liknande histogram.
Den felaktiga exponeringstriangeln? Det får ändå, åtminstone på engelsktalande sidor anses vara skrotad.Har alltså det vedertagna ordet för exponering ändrats inom fotografi?
/Stefan
Den felaktiga exponeringstriangeln? Det får ändå, åtminstone på engelsktalande sidor anses vara skrotad.
Mina två råfiler visa samma exponering men med olika ISO-tal. Hur fungerar det med en "exponeringstriangel"?
Läser du dem då?Källa på att benämningen exponering inom fotografi har förändrats och blivit vedertagen? Bra att ha koll (har visst inte jag) så vi talar samma språk.
/stefan
Ja, och om användaren rent praktiskt minskar bländaren och kompenserar med längre slutartid så får han väl större skärpedjup?
Tycker du att en korrekt beskrivning av slutartid är att längre slutartid ger större skärpedjup?
mindre bländare (större skärpedjup): kompensera med längre slutartid
längre slutartid -> större skärpedjup? (falskt)
mindre bländare (mer brus): kompensera med högre iso
högre iso -> mer brus? (falskt)
Ser du likheten?
Det verkar åtminstone inte bli sämre, om jag säger så.Kontentan av det hela är att det är bättre att ha högt ISO vid fototillfället än att i bildredigeringen efteråt öka exponeringen till likvärdig nivå?
Kontentan av det hela är att det är bättre att ha högt ISO vid fototillfället än att i bildredigeringen efteråt öka exponeringen till likvärdig nivå? Har vi förstått det hela rätt då? Således är det inte högt iso som skapar brus utan snarare att man medelst konstgjord andning försöker rädda en dåligt exponerad bild.
Jag tror alla här förstår att bra ljus är en förutsättning för foto.
Läser du dem då?
Kontentan av det hela är att det är bättre att ha högt ISO vid fototillfället än att i bildredigeringen efteråt öka exponeringen till likvärdig nivå? ,,,
Vad tyckte du?Japp.
Men du tänker på att jag inte ville öppna din filer? Det är för att jag har redan tillgång till mina egna tester på detta ämne.
/Stefan
Japp.
Men du tänker på att jag inte ville öppna din filer? Det är för att jag har redan tillgång till mina egna tester på detta ämne.
De flesta förespråkar nog att stanna vid det ISO där sensorn blir linjär och har bäst DR. Oftast vid andra dual gain. Hos Sony A7III sker detta vid ISO640. Därefter är bruset mer eller mindre samma om man jämför en bild tagen vid ISO6400 och mot en underexponerad bild (jag behåller den benämning på exponering jag en gång lärt mig, tills fler kan peka på att benämningen ändrats) och sedan drar upp exponeringen i en RAW-konverterare i efterhand.
Fotar du alltså vid det ISO640 så behåller du även det DR som annars hade blivit förlorad om du fotat direkt vid ISO6400.
/Stefan
Signal/brus-förhållandet ändras inte av förstärkning oavsett slag, men både signal och brus förstärks förstås. Det är alltså inte så värst stor skillnad på att förstärka signalen som läses ut av sensorn (innan den registreras) och på att förstärka signalen vid efterbehandling.Nja, det jag menar är att signal/brus-förhållandet inte ändras när man ljusar upp bilden i ett fotoredigeringsprogram. Det blir dock oftast bättre om man använder ISO-ratten istället.
Kamerans läsbrus spelar förstås roll, men shot noise är minst lika viktigt.Men alla köper rakt av att högre ISO ger mer brus, med ursäkten att andra förklaringar är tekniska detaljer. Det är inte ok tycker jag. Och från början är det hela en ren missuppfattning, nämligen att det är kamerans elektroniska brus som är boven.
Bruset är vad det är. Signal/brus-förhållandet beror till största delen på hur mycket ljus sensorn samlar in. För att få till en användbar bild måste man förstärka signalen om den är för svag (dåligt ljus) och då förstärks både signal och brus.Men om användaren rent praktiskt minskar bländaren och kompenserar med högre ISO så får han väl mer brus?
Det är den andra tråden (där TS frågar om vilka kamerainställningar folk brukar utgå från vid manuell exponering).När det kommer till bilar och nybörjare behöver man inte förklara vad som händer i förgasaren eller insprutaren när man trycker på gasen. Det räcker att förklara att vilken effekt det får när man trycker ner gaspedalen.
"Mer brus" är en tvetydig term. Vi bör alltid utgå från signal/brus-förhållandet och inte det absoluta värdet på bruset. Hur stort/högt bruset är beror dessutom på signalförstärkningen, men förhållandet mellan signal och brus ändras oftast mycket lite av förstärkning.Högre ISO ger alltid mer brus än lägre oavsett slutartid och bländare.
Med färre fotoner till sensorn blir signal/brus-förhållandet sämre. Förstärkningen ändrar inte på signal/brus-förhållandet.Du snackar om DR och val av "felaktigt" ISO för att sedan kompensera det i efterhand, medan de flesta nog menar på att fota normalt och få en bra bild direkt ut ur kameran.
Då är alltid högre ISO = mer brus eftersom för att få likvärdig histogram SOOC så gör man avkall på antalet fotoner in till sensorn genom att antingen strypa bländaren eller snabbare slutartid.
Läs den här artikeln!Har alltså det vedertagna ordet för exponering ändrats inom fotografi?
Utom i Photoshop, tror jag. Om det inte har ändrats nyligen så används termen "exposure" på fel sätt i det programmet. Det används för att beskriva ljushet. Jag gissar att Thomas Knoll inte var en van fotograf när han började hacka ihop Photoshop.Den felaktiga exponeringstriangeln? Det får ändå, åtminstone på engelsktalande sidor anses vara skrotad.
Det beror på hur mycket ISO-invarians kamerans sensor har. OK, antingen är den ISO-invariant eller inte, men ju närmare ISO-invariant sensorn är desto mindre viktigt är det att ha "rätt" ISO-inställning vid exponeringsögonblicket.Kontentan av det hela är att det är bättre att ha högt ISO vid fototillfället än att i bildredigeringen efteråt öka exponeringen till likvärdig nivå?