Du har en av de bästa kameror som går att köpa för pengar! Det är
inte utrustningen som är ditt problem. Läs Pasis råd ovan. De är mitt i prick.
Själv har jag kunnat jämföra min D7000 med min D800. På bildskärm finns det inte en susning att se någon skillnad på bilder tagna med den ena eller andra (om man nu inte börjar "pixelpeepa" förstås). Det behövs förmodligen professionellt gjorda printar i A2-storlek eller större för att se skillnad (med samma objekt, samma objektiv och samma utsnitt). Se förresten Fotosidans jämförelse mellan Nikon D7100 och Canon 5D mkIII. Kan du se någon skillnad i jämförelsebilderna? Din 7D kvalar gott och väl in i den gruppen av moderna kameror.
En bra bildskärm har en upplösning på ca 2 megapixel! En proffsskärm på kanske 4. Kamerorna vi pratar om har cirkus 10 gånger så många bildpunkter (2,5 - 3 gånger fler i bredd resp. höjd). Om man bara ska betrakta bilderna på bildskärm kan man väl i stort sett köpa vad som helst att fota med. T ex en någorlunda modern mobiltelefon
.
Det har blivit lite hysteriskt kring tekniken i moderna kameror. Tyvärr går det nog ut över diskussioner om bildkomposition, budskap och annat som fotografi egentligen handlar om. Dagens moderna kameror (och dit räknar jag bl a din 7D och t ex Nikon D7000/D7100) är så "in i h-vete" bra att vi amatörfotografer bara utnyttjar en bråkdel av deras potential. För att maximalt dra nytta av t ex en Nikon D800 eller en Canon 5D MIII, eller för all del din 7D krävs exceptionellt noggrant handhavande och inte minst en riktigt riktigt duktig och erfaren fotograf bakom spakarna.
Vill du trots allt sätta sprätt på pengar så köp något roligt och
bra objektiv. Det är viktigare och objektiven står sig i många år och flera generationer av hus.
Lycka till i din utveckling som fotograf!
Anders W