Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Höghastighetsläget fungerar inte på vissa objektiv med 40D?

Produkter
(logga in för att koppla)

torfro

Ny medlem
Hej alla!
Så här långt är jag generellt sätt mkt nöjd med min 40D, ffa med höghastighetsläget. Då det fungerar! Har kört en del med 40D och 20D parallellt och tycker att ffa färgerna blir klart bättre med 40D
Nu till mitt problem. När jag använder mitt Tamron 28-75/2,8 så uppnår jag inget höghastighetsläge.Utom i A-DEP läge. Däremot med alla mina andra objektiv. (inkl Tamron 17-50/2,8) och med mina Canonobjektiv.
Undrar om det är fler som märkt av samma fenomen?
Eller om mitt Obejktiv är kass. (som en jmf kan sägas att det är ett av mina snabbaste objektiv på min 40D

Ett av dina snabbaste objektiv på 20D antar jag att du menar.

Frågan är väl om gluggens autofokus hänger med så att matningen kan bli snabbare än 5 fps.
Påverkar val av fokuspunkt (mittpunkten) hastigheten, jämfört med automatiskt val av punkt?
Även val av AI servo alternativt AI focus kan nog påverka matningshastigheten.

Mvh J O

Ja, så klart på 20D menar jag, det var nog lite sent när jag skrev inlägget. Har testat på AI Servo läget hela tiden.Fick för mig attt det är det snabbaste läget
Testar nu med AI Focus och då fungerar det även med Tamron 25-75/2.8
Autofocuspunkten påverkade ingenting!
En skillnad kvarstår dock och det är att både AI Servo och AI Focus fungerar ihop med höghastighetsläget med de andra objektiven. Kan ngn förklara skillnaden? varför fungerar det bättre i AI Focus läget? Tycker det borde vara tvärtom!

Hej Tord!
Samma resultat på mitt 28-75 Tamron, ingen höghastighet, men fokuseringen har ju aldrig varit så snabbt på detta objektiv, även om jag tycker den fokuserar snabbare och exakare på 40D mot 350.

Annars är jag mycket nöjd med Tamron bra skärpa och fina färger, men till rörliga motiv så är det inte bra.

MVH Lasse

torfro skrev:
Ja, så klart på 20D menar jag, det var nog lite sent när jag skrev inlägget. Har testat på AI Servo läget hela tiden.Fick för mig attt det är det snabbaste läget
Testar nu med AI Focus och då fungerar det även med Tamron 25-75/2.8
Autofocuspunkten påverkade ingenting!
En skillnad kvarstår dock och det är att både AI Servo och AI Focus fungerar ihop med höghastighetsläget med de andra objektiven. Kan ngn förklara skillnaden? varför fungerar det bättre i AI Focus läget? Tycker det borde vara tvärtom!

Tja Tamrons 25-75 mm är nog ganska udda väl?

Nej, dåligt skämt åsido så använder man ju servon till rörliga motiv. AI focus låser ju på ett annat sätt, en kombination av one shot och servo.
På mer statiska motiv så kan nog AI focus vara lika "snabb" som servon.
Förmodligen så hänger inte din glugg med när motivet rör sig mot (eller från) kameran.

Objektivet och kameran ska nog trivas ihop helt enkelt.

Mvh J O

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar