Annons

Höghastighetsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

jumr

Medlem
Har ett tag nu varit sugen på att ta höghastighetsbilder och om jag har fattat det hela rätt så spelar det ingen större roll vad du har för slutarhastighet utan det är blixten som gör jobbet.
skulle gärna vilja ha lite tips på hur man gör och vilken blixt som skulle kunna vara ett bra val till en Nikon D90.
I nuläget vill jag mest ha en extern blixt för detta men antar att det är väldigt användbart till annat också..

Har spanat in SB-700 lite gran, den är dock ganska dyr och jag vet inte hur bra den är för en nybörjare. Men känner samtidigt att jag vill köpa bra grejer direkt och inte något billigt sedan inse att det inte räcker och köpa en till.

Tack på förhand!
 
För den typen av foto så är en gammal analog blixt bästa valet - du kommer ändå inte ha någon glädje av några spännande funktioner så det är bara bortkastat med en "bra" blixt där. En gammal e-bay 80-tals sunpack är den blixten jag har som har kortast brinntid - tror att jag betalade 150 pix eller så för den... Jag har tre original Canon blixtar också, men de är inte lämpliga för jobbet - du måste ju trigga blixten med någon annan elektronik än kameran och det är inte alla hot shoe blixtar som har trigg ingång på separat kontakt..

EDIT:

Observera att det är bra att ha en kraftig blixt (högt ledtal) och köra den på reducerad effekt. 45 us i brinntid får jag på Sunpacen vid 1/64 effekt, nästan en miilisekund vid full effekt så kör för jisse namn inte blixten på full effekt - då får du inte någon "fryseffekt" av riktigt snabba förlopp. Det går komma ner på några enstaka us på vissa blixtar med standardelektronik - annars så går det att modifiera lite om man kan, orkar och vill. Skall man köra extremt korta pulser så är det vettigt med LED, svårt att få upp effekten, men det går om man vill det också, men går ofta åt många leds och att man kör dem rejält hårt för att få det vettigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.